Архив

BMW стартира серийно производство на задвижвания в Щайр

Заводът на BMW в Щайр започна серийно производство на електрическото задвижващо устройство за автомобилите Neue Klasse. Електродвигателят за шестото поколение на BMW eDrive (Gen6) е първото изцяло електрическо задвижващо устройство, произведено в завода в Щайр.

bmwgroup.com, 01.08.2025 – 16:30

Например, BMW произвежда електрическите задвижващи системи от бмв щаиирпето поколение в завода си в Динголфинг в отделно хале, недалеч от производственото съоръжение на превозните средства, и това ще продължи да е така за съществуващите модели, базирани на мултиенергийните платформи.

Задвижванията Gen6 за „Neue Klasse“, от друга страна, ще идват от Австрия. BMW представи подробности за задвижващите системи през февруари. Все още обаче става въпрос за SSM технология (синхронна машина с възбуждане по ток), която работи без постоянни магнити. Предсерийното производство на задвижванията е в ход от септември 2024 г.

Производството на новите електрически задвижвания включва предимно, но не изцяло, австрийска верига за доставки. BMW произвежда централните компоненти, като ротора, статора и дори самия инвертор, в Щайр, а електротехническата стомана се доставя от Voestalpine в завода в Линц. При окончателното сглобяване обаче всички тези компоненти се монтират в алуминиев корпус, който идва от леярната на BMW в Ландсхут и се доставя в Щайр оттам.

Докато BMW вече е произвела много компоненти за производството на Gen5 (отново с алуминиеви корпуси от Ландсхут, например), вътрешното производство на инверторите за Gen6 е новост. Това е така, защото австрийският завод за двигатели навлиза и в областта на електротехниката и е създал собствена чиста стая, в която се изграждат инверторите. Компонентът, често наричан силова електроника, преобразува постоянния ток от батерията в променлив ток за електромагнита в статора на задвижването (в съответствие с текущата мощност на задвижването). Това трябва да се направи не само възможно най-прецизно, но и ефективно – загубите от преобразуване под формата на отпадна топлина след това не са налични за задвижването и трябва да се разсейват с по-голяма охладителна система. В Gen6, BMW не само разчита на системно напрежение от 800 волта, но и на по-ефективни полупроводници, изработени от силициев карбид (SiC), вместо чист силиций.

BMW е създала две нови монтажни линии в Щайр за сглобяване на компонентите, като общо 1000 души работят в новото съоръжение за производство на електрически задвижвания. Самото BMW сравнява производствената концепция на задвижванията Gen6 с модулна система. „Цялостната производствена концепция за електрическото задвижване Gen6 следва принципа на модулна система, което прави възможно производството на различни, високо гъвкави производни на електрическите задвижвания за цялата гама от модели Neue Klasse. Модулната концепция генерира положителни икономии от мащаба и спестявания на разходи както при разработването, така и при производството“, пише производителят.

Новите задвижвания от Steyr са предназначени да доведат до особено добри характеристики на шофиране в електрическите автомобили „Neue Klasse“, които се открояват от настоящото поколение електрически задвижващи системи, започвайки с iX3 от Дебрецен, последван от електрическия седан (вероятно наречен i3) от Мюнхен. В прессъобщението BMW дава пример за бъдещия iX3 xDrive 50 в сравнение с модел xDrive от пето поколение: „Загубата на енергия е намалена с 40 процента, разходите с 20 процента и теглото с 10 процента. Всичко това допринася значително за приблизително 20-процентното увеличение на общата ефективност на превозното средство“, обясни Мартин Кауфман, ръководител на отдела за глобално развитие на задвижванията в BMW AG. Очаква се iX3 xDrive 50 да постигне пробег по WLTP до 800 километра. Световната премиера на iX3 xDrive 50 ще се състои малко преди IAA Mobility в началото на септември.

„Днес полагаме основите за бъдещето на BMW Group“, каза членът на борда на директорите на BMW, отговарящ за производството, Милан Неделкович по повод началото на серийното производство. „Като първа производствена площадка за електрическото задвижване Gen6, заводът в Щайр е от основно значение за Neue Klasse и продължаващото развитие на нашата глобална производствена мрежа.“ Клаус фон Молтке, ръководител на отдел „Производство на двигатели“ в BMW AG и ръководител на завода в Щайр, добави: „Това, което стартираме днес, е нещо повече от просто увеличаване на производството. Това е твърд ангажимент към Европа, към технологиите и към бъдещето.“