Архив

Катастрофата на Айртон Сена: Какво се случи преди 31 години

Истинските причини за смъртта на Айртон Сена са разкрити 31 години след катастрофата във Формула 1

На 1 май 1994 г., точно преди 31 години, на Гран При на Сан Марино се случи фатална катастрофа, при която загина легендарният състезател Айртон Сена. Ето пълната хронология…

На 1 май 1994 г. легендарният състезател от Формула 1 Айртон Сена, в разгара на кариерата си, се блъсна в бетонни бариери със скорост над 200 километра в час. Лекарите 1Ayrton_Senna_8_-_Croppedнаправиха всичко възможно, но не успяха да спасят легендарния спортист: Сена получи наранявания, несъвместими с живота. Опитахме се да пресъздадем събитията от Гран При на Сан Марино преди 31 години.

По autonews.ru/news

28 април — Сена пристига в Италия

11:00 Адриана Галисто, приятелката на Сена, опакова чанта за любимия си. Айртон няма много неща: пилотът не обичал да се откроява. Няколко резервни ризи, бельо и Библия — това е, което Айртон е вземал на повечето Гран При.

13:00 Сена напуска къщата си, до която вече е паркирано такси до летището. Пилотът не е летял с редовни полети поради изискванията за безопасност на отбора на Уилямс, за който се е състезавал. Този път Айртон е използвал собствения си осемместен British Aerospace HS125.

С Адриана Галисто, приятелката на Сена

С Адриана Галисто, приятелката на Сена

18:00 Самолетът на пилота каца в италианския град Форли. Сена пристигна в Италия по-рано от много от членовете на отбора поради няколко ангажимента по рекламни договори. В Италия Сена е трябвало да присъства на премиерата на нова марка велосипеди — Senna.

22:00 Сена се настанява в хотел Castello, където обикновено отсяда McLaren. Той има едни от най-ярките спомени за този хотел, дори по време на престоя си в McLaren.

29 април — Сена е със секунда по-бърз от съперниците си

01:30 След вечеря пилотът отива в стаята си. Сена, който често страда от безсъние, рядко е заспивал преди два часа сутринта. Този път не е изключение — Айртон заспива едва след два часа след полунощ.

09:00 Свободната тренировка започва рано — в девет часа. Сена успява да покаже най-добрата обиколка, почти със секунда пред най-близкия си преследвач.

13:04 Квалификацията започва с първия инцидент от черния уикенд. Рубенс Барикело необяснимо излита от пистата и се блъска в бариерата. Пилотът е спешно хоспитализиран, а

Toleman TG184-2 - първият болид на Сена, с който стартира

Toleman TG184-2 – първият болид на Сена, с който стартира

квалификацията е прекъсната. Сена, едва научил за инцидента, решава да напусне пистата – пилотът отива в болницата. Няколко години по-късно Барикело често ще си спомня за притеснените очи на Айртон, когато го вижда на капка.

21:00 Членовете на отбора вечерят в пълна тишина. Сена, заровен в портфейла си, разглежда снимки на любимата си – Адриана Галисто.

30 април – Първата жертва на Гран При

12:00 Втората квалификационна сесия е в разгара си. Сена, който успява напълно да се превключи към състезанието и временно да забрави за вчерашния инцидент, подобрява резултатите си обиколка след обиколка.

Изглеждал разтревожен и угрижен

Изглеждал разтревожен и угрижен от хода на състезанието

13:12 Пистата в Сан Марино е потопена в тишина. Невъзможно да се повярва: точно 24 часа по-късно на пистата се случва още един инцидент. Този път с фатален край. Роланд Раценбергер, след като ускорява колата почти до максималната скорост, се блъска в бариерата.

Когато кара за тима на McLaren

Когато кара за тима на McLaren

13:20 Сена не може да повярва на случилото се до самия край. Той се качва в колата за сигурност и лично отива на мястото на трагедията.

15:10 Квалификационните състезания се възобновяват, но повечето пилоти решават да прекратят сесиите. Сена е сред тях.

1 май – удар с 209 км/ч

09:30 По инициатива на Сена се провежда среща на пилотите. На нея пилотите се споразумяват да създадат работна група по безопасност.

13:00 Остава точно един час до основното състезание. Сена, който умело се измъква от трудни ситуации, този път, според съотборниците му, се предава. От лицето му личи, че няма абсолютно никакво желание да участва в състезанието.

Пилотът е изваден от смачканата кола

Пилотът е изваден от смачканата кола

14:17 Седемнадесет минути след старта се случи третата катастрофа. Тази, която ще бъде наречена най-необяснимата в историята на Формула 1. Докато преминаваше през високоскоростен завой, Сена се блъсна в бариерата със скорост над 300 километра в час. Колата беше хвърлена към бариерите. В момента на сблъсъка скоростта беше около 209 километра в час.

14:19 Състезанието е прекъснато. Кадри, показващи как пилотът е изваден от смачканата кола, обиколиха света. Икономката в къщата на Сена в Португалия по-късно ще си спомни как приятелката на пилота е извикала: „Всъщност това е добре. Най-накрая Айртон ще се прибере по-рано от обикновено.“ Но след минути тя осъзна колко сериозен е бил сблъсъкът.

14:22 Професор Сид Уоткинс, един от най-добрите лекари по онова време, пристига на мястото на инцидента. Черепът на Сена е смачкан и кръв непрекъснато тече изпод каската му. Медицинският екип разбира, че пилотът вече не може да бъде спасен.

14:25 Междувременно, в падока, Бърни Екълстоун взема решение, което ще се обсъжда на различни нива дълго време: Гран При на Сан Марино ще бъде възобновено.

Шумахер след това признава, че това е най-горчивата му победа

Шумахер след това признава, че това е най-горчивата му победа

14:57 Рестартирането е дадено 40 минути след трагедията. Михаел Шумахер печели това състезание и по-късно признава, че това е най-горчивата победа в живота му. „Никога не съм преживявал нещо по-страшно от този ден“, казва спортистът.

3 май — първата версия за смъртта на Сена. Те не вярват

Първата версия за случилото се, която започна активно да се обсъжда в пресата, беше грешка на пилота – загуба на контрол. Няколко дни по-късно обаче започнаха да обвиняват пистата в Имола за всичко. Факт е, че настилката там беше обновена малко преди състезанието и много отбори се оплакваха от лошо сцепление. Поради това често намаляваха налягането в гумите.

19 май — появява се нова версия за причината за смъртта на Железния Сена

Като нова причина за инцидента започнаха да обмислят възможността за спукване на гума, което може да е възникнало поради

Заради счупена кормилна щанга....

Заради счупена кормилна щанга….

преминаване през отломки от сблъсъка на други автомобили. Техническите прегледи обаче не потвърдиха това предположение.

Януари 1995 г. — Обявена е официалната причина за инцидента 

Няколко месеца след инцидента беше обявена официалната му причина. Сена загуби контрол над колата поради счупена кормилна колона. Пилотът е бил фатално ранен от лост на окачването, който след удар в бариерата е отлетял директно в каската на пилота.

Декември 1997 г. — обвиняемите са оправдани. Дизайнерът на колата на Сена ще построи още 10 шампионски коли…

Собственикът на сайта беше първият български журналист, командирован преди да падне Берлинската стена – през август 1989 –  на Формула 1 – на пистата Хунгароринг, като VIP-гост на  Good Year. Там успя да види Сена и дори да го снима отблизо пред фургона на McLaren Honda и да направи интервю с неговия съотборник – бъдещия трикратен световен  шампион – Ален Прост, наречен Професора и определен по-късно за Автомобилист на столетието…