Концепцията Škoda LK 130 – оригинален експеримент
Краят на учебната година в Професионалното училище Škoda традиционно се отбелязва със създаването на Ученически автомобил.
През 2025 г. 28 ученици трансформираха Škoda Superb Combi в превозно средство за колоездачни състезания. Името Škoda L&K 130 и специалната му цветова схема отдават почит на 130-годишната история на Škoda Auto, която започва през 1895 г. с производството на велосипеди.
По-късно основателите на компанията Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент също започват да проектират и произвеждат мотоциклети и автомобили под марката L&K. Škoda Auto и днес поддържа дълбока връзка с велосипедите и колоездачните състезания, като дългогодишен поддръжник на големи международни колоездачни събития, включително Тур дьо Франс. Škoda L&K 130 ще бъде показана и на 112-ото издание на Тур дьо Франс.
Първият студентски автомобил, базиран на Škoda Superb, и първият plug-in хибрид
С подкрепата на своите преподаватели и експерти от различни отдели, стажантите инвестираха повече от 2000 работни часа в планирането, разработването и производството на Škoda L&K 130. Това е първият студентски автомобил, базиран на Superb Combi, и първият, който разполага с plug-in хибридно задвижване. Благодарение на електрическия си пробег, той е подходящ за използване като помощно превозно средство по време на велосипедни състезания.
Когато се движи в изцяло електрически режим, използва високоволтова батерия с брутен капацитет от 25,7 кВтч. Освен това предлага щедро пространство, което прави Škoda L&K 130 идеалното помощно превозно средство за професионални велосипедни състезания. За тази цел студентите трансформираха комбито в пикап. Автомобилът вече разполага с ново задно стъкло зад задните седалки, отделящо интериора от отворената товарна зона. Той е оборудван с нов, интегриран механизъм за багажник за велосипеди за транспортиране и бързо осигуряване на резервни велосипеди.
Любители на колоезденето още от самото начало
Десетият студентски автомобил Škoda подчертава наследството на Laurin & Klement и произхода на марката Škoda, която отбелязва своята 130-годишнина.
През 1895 г. любителите на колоезденето Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент, механик и книжар, започват да разработват и произвеждат велосипеди под името Slavia. Компанията се разраства бързо и през 1899 г. представят първия си мотоциклет, преди първият автомобил Laurin & Klement да излезе от производствената зала през 1905 г.
Въпреки това, ентусиазмът към колоезденето винаги е оставал част от ДНК-то на марката и днес е подчертан от подкрепата на компанията за множество големи международни колоездачни състезания. Škoda Auto е официален основен партньор на Тур дьо Франс и Тур дьо Франс Femmes avec Zwift и ще продължи в тази си роля до 2028 г.
Сътрудничеството ѝ с организаторите на събитията A.S.O. и Unipublic отразява общо 20 международни, престижни колоездачни състезания за мъже и жени, включително La Vuelta Tour of Spain и белгийските и френските еднодневни класики La Flèche Wallonne, Liège-Bastogne-Liège и Paris-Roubaix. Освен това, ангажиментът на чешкия автомобилен производител към колоезденето е подчертан от платформата на Škoda „We Love Cycling“.
Вдъхновено от ерата L&K на компанията
Името на десетия студентски автомобил Škoda подчертава дългогодишното наследство на Škoda Auto. Класическото златно, червено и черно лого Laurin & Klement, което може да се намери на предния капак, капаците на джантите и волана на Škoda L&K 130, отдава почит на първите автомобили, произведени в Млада Болеслав през 1905 г.
Външният и интериорният дизайн също се отличават с големи площи, оцветени в златисто, червено и черно. В допълнение към боята, има и осветена маска на решетката със светодиоди, които могат да приемат всеки цвят в RGB спектъра. Окончателният дизайн е избран от десетки скици, създадени от студенти.
Пикап с плъзгаща се дясна задна врата
За да превърнат каросерията на Škoda Superb Combi в пикап с просторна пътническа кабина и функционална, плъзгаща се товарна зона, студентите са направили различни модификации. Те са отрязали покрива на комбито зад C-колоните, подсилили са останалите части на пътническата кабина, модифицирали са B- и C-колоните и са скъсили релсите на покрива. Студентите са проектирали и нова задна стена за пътническия отсек, допълнена със заден прозорец, разположен зад втория ред седалки.
Дясната задна врата е оборудвана с изцяло нов лостов плъзгащ механизъм, който студентите са проектирали в тясно сътрудничество с експерти от отдела за разработка на компанията. Когато вратата е отворена, тя не пречи на пистата – тъй като вратата не се завърта навън към пистата, тя може да се отвори безопасно по всяко време, дори когато велосипедисти се приближават и изпреварват превозното средство.
Електрически разтегателен товарен отсек с два стандартни багажника за велосипеди
Оригиналното багажно отделение е заменено от ново, ниско разположено товарно отделение. С натискане на бутон то може да се удължи назад заедно с новата задна врата, използвайки уникален механизъм с рейка и зъбно колело. Това улеснява разтоварването на резервен велосипед за колоездач по време на състезание, ако е необходимо.
На платформата са монтирани два стандартни багажника за велосипеди от гамата оригинални аксесоари на Škoda. Когато платформата е прибрана заедно със задната врата, багажниците с велосипедите се накланят нагоре под ъгъл от 35 градуса, така че автомобилът има същата дължина като оригиналния Škoda Superb Combi. Багажник на покрива осигурява място за трети велосипед.
Plug-in хибридният силов агрегат – за първи път за студентски автомобил на Škoda – е възприет непроменен от Škoda Superb Combi iV. Бензиновият двигател 1.5 TSI с мощност 110 кВт(150 к.с.) и електрическият мотор се комбинират, за да развият системна мощност от 150 кВт (204 к.с.). Високоволтова батерия с брутен капацитет от 25,7 кВтч осигурява достатъчен електрически пробег, за да направи автомобила подходящ за целите на поддържащ автомобил за велосипедни състезания.
Интериор, съобразен с нуждите на професионален колоездачен отбор
Както при екстериора, интериорът на Škoda L&K 130 е доминиран от класическите цветове на L&K – червено, бяло, златно и черно – върху седалките, панелите на вратите и арматурното табло, аизползваните материали са рециклируеми. Лого „130 години“ е бродирано върху калъфите на предните спортни седалки. За да отговорят перфектно на нуждите на професионален колоездачен отбор, студентите са интегрирали множество други функции в автомобила.
Допълнителен дисплей от страната на пътника на арматурното табло показва данни, необходими за подпомагане на колоездачите. Благодарение на постоянна интернет връзка, тези данни са винаги актуални. За комуникация в рамките на екипа е инсталирано радио. Вместо лявата задна седалка е монтирана голяма хладилна кутия за бутилки с вода. 12-волтовата батерия е намерила своето място зад задните седалки. Голяма мрежа за съхранение под облицовката на тавана на кабината служи за съхранение на малки предмети като енергийни барчета или бинтове.
Сервизният техник, разположен на дясната задна седалка, също има собствен дисплей на облегалката на предната пътническа седалка. Студентите са произвели множество нови детайли за оборудване, използвайки технологията за 3D печат. Например, скобите за мрежата за съхранение под покрива, както и логата, са от 3D принтера.