Всичко за китайския Leapmotor
Zhejiang Leapmotor Technology Co., Ltd., търгуваща като Leapmotor (китайски: 零跑汽车; пинин: Língpǎo Qìchē; буквално „Leap car“), е китайски стартиращ производител на автомобили със седалище в Ханджоу, Китай, специализиран в разработването на електрически превозни средства.
Компанията е основана през 2015 г. и продава първите си превозни средства през 2019 г. През 2023 г. Stellantis придобива 20-процентен дял от Leapmotor и започва да продава превозни средства Leapmotor в части от Европа през 2024 г.
История
През декември 2015 г. Dahua Technology, заедно с контролиращия акционер Фу Ликуан и директора Джу Дзянмин, основават Zhejiang Leapmotor Technology Co., Ltd. Заслужава да се отбележи, че
Фу Ликуан и Джу Дзянмин са и съоснователи на Dahua Technology. През март 2017 г. марката Leapmotor беше официално пусната на пазара.
През ноември 2017 г. Leapmotor пусна първия си продукт, Leapmotor S01. На 13 юни 2018 г. на CES Asia, Leapmotor обяви, че първият произведен в страната чип с изкуствен интелект (ИИ), наречен „Lingxin 01“, е навлязъл във фазата на проверка за интеграция. Чипът с ИИ е разработен съвместно от Leapmotor и Zhejiang Dahua Technology Co., Ltd (Dahua Technology) и се очаква да бъде тестван на превозни средства през второто тримесечие на 2019 г. Lingxin 01 е проектиран за автономни превозни средства и разполага с възможности за дълбоко обучение и водеща изчислителна мощност.
Компанията вертикално интегрира компоненти с висок марж, като разработва и изгражда свои собствени компоненти, като например електрически тягови двигатели, процесор на превозното средство и LED осветление.
През октомври 2018 г. Leapmotor обяви планове за пускане на пазара на 3 нови модела в периода от 2018 до 2021 г., включително S01, T03 и C11, базирани съответно на платформите за превозни средства S, T и C.
През юни 2019 г. първият продукт, електрическото двуврато купе Leapmotor S01, е пуснат на китайския пазар. Прототип е показан на автомобилното изложение в Гуанджоу през 2017 г. По това време компанията е набрала капитал от 380 милиона юана и е започнало строителството на фабриката. S01 първоначално е показан като купе LP-S01 по-рано през 2018 г. Първите доставки на S01 са осъществени през юни 2019 г.
През май 2020 г. Leapmotor и държавният китайски автомобилен производител FAW сключиха стратегическо партньорство за съвместно разработване на интелигентни модели електрически превозни средства. Споразумението включва и съвместно сътрудничество в научноизследователската и развойна дейност, производството и приложението на основни части за интелигентни електрически превозни средства, както и по-нататъшни изследвания върху разработването на ключови основни технологии и иновации в производствените мерки.
На 11 май 2020 г. Leapmotor официално пусна на пазара втория си електромобил за масово производство, електрическия градски автомобил Leapmotor T03. Превозното средство е пуснато на пазара в общо 3 модела, като ценовият диапазон след субсидия е 65 800-75 800 юана (~9 280 – 10 691 щатски долара). Leapmotor T03 е оборудван с батерия с капацитет 36,5 кВтч и пробег от 403 км (250 мили) по NEDC.
През ноември 2020 г. Leapmotor официално пусна на пазара третия серийно произвеждан електромобил, електрическия кросоувър Leapmotor C11, базиран на концепцията C-More от 2019 г. C11 се задвижва от два електродвигателя с обща мощност 400 кВт (536 к.с.) и 720 Нм (73,4 кг м; 531 lb⋅ft) въртящ момент. Leapmotor C11 има пробег от около 600 км (373 мили).
През август 2023 г. FAW-VW, едно от съвместните предприятия на FAW Group и Volkswagen Group, започна преговори с Leapmotor, за да проучи потенциалното придобиване на платформа за производство на нови електрически автомобили под марката Jetta, специално пригодени за китайския пазар.
Разширяване и сътрудничество със Stellantis
През октомври 2023 г. Stellantis изрази интереса си към Leapmotor, като придоби 20% дял на стойност приблизително 1,5 милиарда евро. Това стратегическо партньорство доведе до създаването на
Leapmotor International, съвместно предприятие със съотношение 51:49, което улеснява дистрибуцията и производството на автомобили Leapmotor на световните пазари извън Китай, като по този начин подкрепя плановете за разширяване на компанията, особено в Европа. Съобщението беше направено по време на европейската премиера на IAA Mobility 2023 през септември, където беше представен първият глобален продукт, големият SUV Leapmotor C10.
През февруари 2024 г. Ройтерс съобщи, че Stellantis проучва възможността за производство на модел Leapmotor в италианския завод в Мирафиори, Торино. Месец по-късно обаче е решено градският автомобил Leapmotor T03 да се сглобява в завода на FCA Poland..
През май 2024 г. Leapmotor и Stellantis Group съвместно обявиха създаването на Leapmotor International със съотношение 51:49, контролирано от Stellantis Group. Съвместното предприятие има изключителното право да изнася, продава и произвежда автомобили Leapmotor на световния пазар извън Китай. Продажбите в Европа ще започнат от септември 2024 г., обхващайки Белгия, Франция, Италия, Германия, Гърция, Холандия, Румъния, Испания, Португалия и други страни. От четвъртото тримесечие на 2024 г. Leapmotor International ще навлезе в Индия и Азиатско-тихоокеанския регион, Близкия изток и Африка (Турция, Израел, френски отвъдморски територии) и Южна Америка (Бразилия, Чили). Шест нови модела ще бъдат представени от 2025 г., като първо ще бъдат пуснати T03 и C10. През следващите три години Leapmotor International ще пуска поне един нов модел всяка година.
През ноември, когато Полша гласува в съответствие с тарифите на ЕС върху произведените в Китай електрически превозни средства, производството на T03 в страната вече беше поставено под въпрос.
Съобщава се също, че Leapmotor International и Stellantis са отменили плана за производство на модела B10 в Полша и са решили да преместят производството му в Словакия и Германия.[20] През март следващата година европейското производство на T03 вече беше прекратено.[19]
Сътрудничество с FAW Group
През март 2025 г. FAW Group и Leapmotor подписаха меморандум за разбирателство за стратегическо сътрудничество, съгласно който двете страни ще
разработват съвместно пътнически превозни средства и ще си сътрудничат в областта на авточасти.
През април 2025 г. на Auto Shanghai, Джу Дзянмин, председател на Leapmotor, разкри, че двете компании са финализирали партньорството си и ще разработят съвместно модел за марката Hongqi, насочен към задграничните пазари. Масовото производство на новото превозно средство е планирано да започне през втората половина на 2026 г. в завода на Leapmotor в Ханджоу. Новият модел Hongqi ще бъде построен на същата платформа като Leapmotor B10, като ще има както електрическо задвижване с батерии, така и задвижване с удължаване на пробега.
Текущи модели
Име година на производство Описание на превозното средство
T03 март 2020 г. Градски автомобил, BEV
B01 април 2025 г. Компактен седан, BEV
B10 октомври 2024 г. Компактен SUV, BEV
C01 май 2022 г. Средноразмерен седан, EREV/BEV
C11 декември 2020 г. Средноразмерен SUV, EREV/BEV
C10 септември 2023 г. Средноразмерен SUV, EREV/BEV
C16 април 2024 г. Пълноразмерен SUV, EREV/BEV
Предстоящи модели
Име Очаквано въвеждане Описание на превозното средство
B05 септември 2025 г. Компактен хечбек
D16 октомври 2025 г. Флагмански пълноразмерен кросоувър SUV
D21 Средноразмерен 2026 MPV
A10 2026 Субкомпактен кросоувър SUV
A05 2026, след A10 Субкомпактен хечбек
Продажби
Шоурум на Leapmotor в Шънджън
Година Продажби
2019 1000
2020 11 391
2021 43 121
2022 111 168
2023 144 155
2024 293 724