Stellantis вероятно спира разработването на система за подпомагане на водача ниво 3
Компанията майка на Fiat, Opel, Peugeot & Co. очевидно е поставила плановете си за полуавтономно шофиране на пауза. Само шест месеца след представянето на системата за подпомагане на водача, наречена STLA AutoDrive, проектът вероятно ще бъде спрян поради високи разходи, технологични предизвикателства и опасения относно търсенето на клиентите.
Изображение: Stellantis
По electrive.com/2025/08/29
reuters.com, fleetpoint.org, 29.08.2025 – 16:45
Когато Stellantis представи технологията през февруари, всичко звучеше страхотно: STLA AutoDrive ще може да шофира автоматично със скорост до 60 км/ч с функциите „Hands-Free“ и „Eyes-Off“. Това би трябвало да намали натоварването на водача в трафик с често спиране и потегляне и да „спечелва ценно време“. Дори гледането на филм, писането на имейли и четенето на книга са възможни, добави производителят на автомобили, или „просто гледането през прозореца“.
В крайна сметка, това е точно описанието на усъвършенстван асистент за шофиране съгласно SAE Level 3, който Mercedes-Benz вече предлага под името DrivePilot за шофиране по магистрала до 95 км/ч. Ниво 3 обаче все още не е асистент за автономно шофиране. Ниво 3 обаче все още не е автономно шофиране, но водачът трябва да може да поеме отново волана в определени ситуации, обикновено в рамките на десет секунди.
Но да се върнем към Stellantis: „Подпомагането на шофьорите да използват времето си по най-добрия начин е приоритет“, каза Нед Курик, главен инженерен и технологичен директор на Stellantis, при представянето на STLA AutoDrive. „Чрез справяне с рутинните задачи по шофиране, STLA AutoDrive ще подобри шофьорското изживяване, правейки времето зад волана по-ефективно и приятно.“
И това със сигурност е и важна мотивация за производителите на автомобили да предлагат ADAS система: Те могат да я предложат като скъпа допълнителна опция или като част от абонаментния модел.
Въпреки това, Stellantis изглежда има сериозни съмнения относно по-нататъшното развитие на технологията под ръководството на новия си изпълнителен директор Антонио Филоса: Според доклад на Reuters, трима вътрешни източници потвърдиха, че Stellantis е поставила тази нова усъвършенствана система за подпомагане на водача (ADAS) на пауза поради високи разходи, технологични предизвикателства и опасения относно търсенето от страна на клиентите.
Stellantis потвърди пред Reuters, че STLA AutoDrive никога не е била пусната на пазара: „Това, което беше представено през февруари 2025 г., беше технологията L3, за която в момента има ограничено пазарно търсене, така че тя не е пусната на пазара, но технологията е налична и готова за внедряване“, каза говорител на компанията.
С други думи, Stellantis оставя вратичка отворена за въвеждане на технологията. Тримата вътрешни източници, интервюирани от Reuters, обаче казват, че програмата е на пауза и вероятно няма да бъде въведена.
STLA AutoDrive беше един от ключовите проекти на изпълнителния директор Карлос Таварес, който беше уволнен през декември 2024 г.
Stellantis придоби стартъпа aiMotive през 2022 г., за да доразвие програмата AutoDrive. Асистиращата система от ниво 3 е част от триетапна технологична платформа, наречена „STLA ABC“. В допълнение към AutoDrive, тя включва и електрическата архитектура Brain и бордовата софтуерна система SmartCockpit.