Норвегия: Продажбите на електромобили остават на високо ниво
През август 13 482 нови електрически автомобила се появиха по норвежките пътища. Високото ниво на електрификация продължава – 97% от всички нови автомобили са били изцяло електрически. Сред моделите доминира едно превозно средство, произведено в Германия.
Изображение: Tesla
ofv.no, 1.09.2025 – 17:30
Пазарните дялове на електромобилите над 90% отдавна са правило в Норвегия, а не изключение. Въпреки това, 97-процентният дял през август и 94,5% досега тази година остават забележителни.
„Никога не сме виждали толкова висок общ дял на електрическите автомобили в началото на септември, въпреки че е имало отделни месеци с по-висок дял“, каза Ойвинд Солберг Торсен, директор на Норвежкия съвет за информация за движението по пътищата (OFV). „От почти 14 000 нови леки автомобила през август, по-малко от 500 са били бензинови или дизелови модели.“
Промяната в търсенето е очевидна не само на норвежкия пазар при различните двигатели. Общо 13 915 нови регистрации през август представляват увеличение с 25,2% в сравнение с август 2024 г., като почти всички от тях са електрически. А досега тази година регистрациите са достигнали 98 996 бройки, с 25,6% повече, отколкото през първите осем месеца на 2024 г. – и 19 от 20 от тях са били изцяло електрически.
Статистиката разкрива и друго пазарно развитие: според OFV делът на частно лизинговите нови автомобили намалява тази година. През януари 20% от новорегистрираните частни автомобили са били лизинговани, но сега е само 16%.
„Някои дилъри на автомобили предлагат промоции с много ниски лихвени проценти, в някои случаи дори нула процента за по-дълги периоди. Много вносители на практика се възползваха от намаленията на лихвите от централната банка, което направи по-лесно и по-евтино за хората да купуват кола директно, отколкото да я вземат на лизинг“, каза Солберг Торсен.
Друг фактор е, че много клиенти вероятно са взели на лизинг първия си електромобил, за да го тестват за ограничен период и да го върнат без риск от остатъчна стойност. Но те са установили, че електромобилът работи в ежедневието им и затова следващото превозно средство не е взето на лизинг, а закупено.
Бърз поглед към други задвижващи агрегати: plug-in бензиновите хибриди все още са втората по големина категория след електрическите автомобили с батерии, но със 188 нови регистрации и 1,4% пазарен дял, те са паднали под средния годишен процент от 2,1%. Чисто дизеловите автомобили също са загубили леко позиции (138 бройки и 1,0% дял спрямо 1,2% от началото на годината), докато бензиновите хибриди са намалели значително: само с 52 нови регистрации, техният дял се е свил до 0,4% – още по-ниски са били чисто бензиновите автомобили (32 автомобила / 0,2%) и дизеловите plug-in хибриди (23 автомобила / 0,2%).
Сред най-популярните модели промяната е малка: Tesla Model Y продължава да оглавява класацията, пред серия MEB модели. Средноразмерният SUV, произведен в Германия, регистрира 2456 нови регистрации в Норвегия през август – което представлява 17,7% от общия брой. Докато други средноразмерни SUV-ове на платформата MEB (а понякога и Toyota bZ4X) често достигаха четирицифрени продажби, през август само Model Y постигна това.
VW ID.4 на второ място регистрира само 656 нови регистрации, следван – като изключение – от иначе по-малко търсения Tesla Model 3 с 552 бройки. Следващите позиции отново отидоха при Volkswagen Group: Skoda Enyaq (501), VW ID.3 (482), ID.7 (412) и Skoda Elroq (401). С Volvo EX30 (376), BMW iX1 (364) и BYD Sealion 07 (348), общо седем места в челната десетка отидоха при компактни или средноразмерни електрически SUV-ове.
Благодарение на успеха на Model Y, Tesla също оглави класацията на производителите с 3014 автомобила. VW следваше с 1782 нови регистрации в няколко силно продавани серии. Volvo (870) беше следващо, пред немските премиум марки BMW (825), Audi (615) и Mercedes-Benz (587).