BMC ADO16
BMC ADO16 е семейство от икономичните малки семейни автомобили, строени от British Motor Corporation
(BMC) и по-късно, British Leyland. Серията стартира през 1962 г. и по-голямата част от следващото десетилетие ADO16 са били постоянно най-продаваната кола в Обединеното кралство.
Моделите, което включва семейството, са Austin 1100 и 1300, Innocenti IM3, MG 1100 и 1300, Morris 1100 и 1300, Riley 1300, Vanden Plas Princess 1100/1275 / 1300 и Wolseley 1100, 1275 и 1300.
Въпреки че повечето от колите са произведени в Англия, те са произвеждани в Испания от Authi, в Италия от Innocenti и в собствен завод на компанията в Белгия. Това е основата за местно адаптирани подобни автомобили, произвеждани в Австралия и Южна Африка. Различни версии, включително Austin, Morris, MG, Wolseley и Riley са сглобявани в Нова Зеландия.
Превозното средство е стартирано като Morris 1100 на 15 август 1962 г. Обхватът е разширен, за да включва няколко rebadged версии, включително с двоен карбуратор MG 1100, Vanden Plas Princess (от октомври 1962 г.), Austin 1100 (август 1963 г.) , и накрая Wolseley 1100 (1965 г.) и Riley (1965 г.) . Morris 1100/1300 се отказва от шоурум пространство през 1971 г., но Austin и Vanden Plas версиите остават в производство в Обединеното кралство до юни 1974 г.
Комби версия следва през 1966 г., наречена Countryman при Austin и Traveller при Morris.
BMC ADO16 Austin 1100/1300 е компактна кола, която се прави като 2 и 4 врати седан и комби. Двигателят е отпред, задвижващи са предните колела. Междуосието е 2375 мм, дължината – 3725 мм, ширината 1534 мм и височината – 1346 мм. Теглото на автомобила празен е около 832 кг.
Дизайнер е Алек Исигонис. Произведени до 1974 г. са 1 119 800 коли.
MG 1100/1300 е пускан от 1962-1968 г. ( 1100 – в 124 860 единици) и през 1967-1973 ( 1300 ) в 32 549 единици.
Автомобилът също така се нарича Riley 1300. Производството е през 1962-1969 г. в 124 860 единици. Vanden Plas Princess 1100/1275/1300 също така се нарича MG Princess и е в производство през 1963-1974 г. в 43 741 единици. Wolseley 1100/1300 се пуска през 1965-1968 г. (1100) – 17 397 бройки и през 1967-1973 г. (1300) – в 27 470 бройки.
След успеха си с Mini, Исигонис тръгнал да изработи по-големи и по-сложни коли, който включват
по-разширени функции и иновации. Както при Mini, на ADO16 е монтиран напречен предноразположен двигател и задвижване на предните колела. Има дискови спирачки отпред, които не са често срещани на масово произвежданите автомобили в началото на 1960 г. ADO16 е характерен с Hydrolastic взаимосвързана система с течност на окачването, проектирана от Алекс Мултон.
От ADO16 гамата са продадени 2,1 милиона единици между 1962 и 1974 г.
Оригиналните Mark I модели (1962-1967) са отличителни с използването на Hydrolastic окачване. Маркетинговите материали подчертават просторно купе, в сравнение с конкурентните модели, които в Обединеното кралство от 1964 г. включват по-консервативно конфигурираните Ford Anglia, Vauxhall Viva HA и все още популярните на BMC Morris Minor.
Mark I Austin / Morris 1100 е на разположение първоначално само като седан с четири врати. През март 1966 г. стават достъпни комби с три врати, като Morris 1100 Traveller или Austin 1100 Countryman. Седани с 2 врати се появяват през 1967 г. при Mark II.
Четиристепенна автоматична скоростна кутия е добавена като опция през ноември 1965 г., при тях има нов карбуратор и двигателите са с по-висока компресия.
В края на май 1967 г., BMC обявява монтирането на по-голям 1275-кубиков двигател на MG, Riley, Vanden Plas и Wolseley варианти. UK пазарът варира през октомври 1967 г. (като Austin 1300 и Morris 1300). 1100 версия на Mark II продължава заедно с по-големите двигатели модели. Mark II версии на MG, Riley, Vanden Plas и Wolseley са въведени през октомври 1968 г. Riley 1300 Mark II е отменен през юли 1969 г., и е последният Riley.
На Лондонското автомобилно изложение през октомври 1969 г. производителите въвеждат Austin / Morris 1300 GT, с участието на същия 1275 куб.см. двигател, но с карбуратор монтиран в MG 1300 и черен грил с пълна ширина, черен покрив от винил и черна метална лента по протежение на каросерията. Това е отговор на BMC към Ford Escort GT. Клиренсът на Austin / Morris 1300 GT е незначително понижен чрез намаляване на налягането на флуида на Hydrolastic окачването под 225-205 PSI .
През 1970 г., въпреки че са фундаментално почти без промяна след въвеждането на Morris 1100 през 1962 г.,
Austin / Morris 1100/1300 запазват позицията си на най-продаваната кола на Великобритания, с 132 965 превозни средства регистрирани, в сравнение с 123 025 за Ford Cortina през тази година. Но 1970 г. се оказва за 1100/1300 последната на върха на класациите на Великобритания.
Mark III модели са въведени през септември 1971 г. В началото на 1100 Morris през 1962 г. производителят заявява, че ADO16 модели са предназначени да останат в производство в продължение на най-малко десет години, което въпреки превратностите на BMC, се оказва разумно далновидно. Гамата се намалява постепенно, с MG 1300 спад през 1971 г. и на Wolseley 1300 през 1973 г. Крайният British ADO16 – Vanden Plas Princess 1300, напуска завода на 19 юни 1974 г. ADO16 е заменен от Austin Allegro и Vanden Plas 1500.