„1 трилион долара“ заплата за Tesla за Илон Мъск
Бордът на директорите на Tesla предложи заплащане от 1 трилион долара за главния изпълнителен директор Илон Мъск. Ако бъде одобрено, това ще бъде най-големият корпоративен компенсационен пакет за главен изпълнителен директор в регистрираната история.
Изображение: Tesla
reuters.com, 08.09.2025 – 17:30
Бордът на директорите на Tesla заяви, че компенсационният пакет ще държи Мъск „фокусиран и стимулиран“ пред лицето на нарастващата конкуренция от китайските производители на електрически превозни средства. Това е въпреки продължаващия правен спор относно предишния компенсационен пакет на Мъск за 2018 г. от 56 милиарда долара. Предложената сума от 1 трилион долара струва около 18 пъти повече.
Предложението обаче все още не е одобрено – и е свързано с определени условия. Мъск няма да получава заплата или паричен бонус, тъй като компенсацията ще бъде изцяло базирана на представянето. Вместо това, предложението по същество ще даде на Мъск до 12% от акциите на Tesla, които биха стрували приблизително 1,03 трилиона долара – при условие че Tesla достигне целевата си пазарна стойност от 8,6 трилиона долара. Така че, тя се основава на увеличение на оценката на Tesla със 7,5 трилиона долара – почти осем пъти повече от сегашната ѝ оценка – през следващото десетилетие.
Сумата, която Мъск получава, след това се разделя на траншове въз основа на редица условия, свързани с представянето на компанията. Бордът е заявил, че тези условия ще включват пазарна капитализация, както и „оперативни етапи“, като например 20 милиона доставки на автомобили Tesla; плюс масово производство на роботизирани автомобили и хуманоидните роботи „Optimus“; обаче, няма да има условия, поставени на Мъск по отношение на времето, което той влага в компанията.
Разглеждайки таблица, предоставена от Reuters, етапите се основават на пазарната стойност, като всяко увеличение е обвързано с оперативен етап. Например, пазарната стойност от 2 трилиона долара е съпроводена с 20 милиона доставки на автомобили; при 3 трилиона долара бордът очаква да види 1 милион доставки на роботи; докато при 3,5 трилиона долара се очаква Tesla да има 1 милион роботизирани автомобили в експлоатация. Ако всички условия бъдат изпълнени, акциите значително ще увеличат правото на глас на Мъск в борда от сегашния му дял от приблизително 13%.
Предложението е критикувано заради впечатляващия си мащаб. Адам Сархан, главен изпълнителен директор на 50 Park Investments в Ню Йорк, заяви: „Макар че смелото възнаграждение, обвързано с представянето, не е нищо ново, самият мащаб тук поставя нова летва за стимулите за главните изпълнителни директори и ще доминира в дебатите в заседателните зали навсякъде.“
Брайън Куин, професор в Юридическия факултет на Бостънския колеж, също коментира: „Това е абсурдно голям пакет за заплащане. Той повдига много въпроси, но миналата година Мъск премести Tesla от Делауеър в Тексас, за да избегне всички тези въпроси. Като се има предвид, че цената на акциите на Tesla е основно само вибрации и изглежда има много малко общо с действителното представяне на автомобилния производител, подозирам, че те ще одобрят този пакет.“ (Тук Куин се позовава на повторното включване на Мъск в Тексас, след като съд в Делауеър анулира пакета за заплащане на Мъск за 2018 г.).
Това следва новината по-рано тази година, че бордът на Tesla е одобрил пакет за компенсации за Мъск на стойност около 29 милиарда долара в ограничени акции. В подадена от компанията информация се посочва, че предложението ще бъде гласувано от акционерите през ноември тази година.
Що се отнася до основните етапи, струва си да се обърне внимание на текущия напредък на Tesla. По-рано тази година компанията стартира услугата си Robotaxi в Сан Франциско и Остин, Тексас; въпреки че в Сан Франциско превозните ѝ средства се управляват от човек. След краткотрайното участие на Мъск в администрацията на Тръмп, продажбите на Tesla също спаднаха, като пазарният дял на конкурентите – особено в Китай – се увеличи.