Първа половина на 2025 г.: Škoda Auto отчита солидни финансови резултати и се превръща в третата най-продавана автомобилна марка в Европа
› Силно търсене: Škoda доставя 509 400 автомобила на клиенти по целия свят през първите шест месеца на 2025 г. (+13,6%), превръщайки се в третата най-продавана автомобилна марка в Европа
› Солидни финансови резултати: Приходите се увеличават до 15,070 милиарда евро (+10,4%), оперативната печалба достига 1,285 милиарда евро (+11,8%), а нетният паричен поток е 1,453 милиарда евро (+3,2%)
› Стабилна рентабилност: С възвръщаемост на продажбите от 8,5% (8,4%), Škoda Auto се нарежда сред водещите марки в сегмента на обемните продажби
› Електрифицираните модели на Škoda са популярни сред клиентите: Напълно електрическите и plug-in хибридните модели представляват 22,8% от европейските доставки на Škoda (9,4%)
› Значителен напредък на международните пазари: Рекордни резултати в Индия и стартиране на продажбите на местно произведения Kushaq във Виетнам
Млада Болеслав, 2025 г. – През първата половина на 2025 г. Škoda Auto е доставила 509 400 автомобила на клиенти по целия свят, което представлява ръст от 13,6% на годишна база. Силните продажби се отразяват и във финансовите резултати на компанията: приходите са се увеличили до 15,070 милиарда евро (+10,4%), оперативната печалба е достигнала 1,285 милиарда евро (+11,8%), а нетният паричен поток е възлязъл на 1,453 милиарда евро (+3,2%). Възвръщаемостта на продажбите е останала стабилна на ниво от 8,5% (8,4%).
Škoda също така достигна исторически етап, като се превърна в третата най-продавана автомобилна марка в Европа (ЕС-27 плюс Обединеното кралство, Швейцария, Норвегия и Исландия). Чешкият производител се стреми да си осигури трайно място сред трите най-добри марки в Европа до края на десетилетието. На европейския пазар Škoda е доставила 409 100 автомобила на клиенти (+10,5%), значително надминавайки пазара като цяло. Силното търсене на електрически и plug-in хибридни модели изигра ключова роля за този успех.
В Европа Škoda достави на клиентите си 72 000 електрически автомобила и 21 400 plug-in хибрида, което заедно представлява 22,8% от доставките. Škoda Auto също така значително засили присъствието си в Азия, доставяйки 33 300 автомобила на клиенти в Индия. Това постижение постави нов рекорд за марката в 25-ата ѝ година на субконтинента, отбелязвайки ръст от 107,7% на годишна база. Във Виетнам започнаха продажбите на първия местно произведен модел на Škoda – Kushaq SUV.
„Škoda Auto процъфтява, като постига солидни финансови резултати за първата половина на 2025 г. въпреки значителните предизвикателства в нашата индустрия. За пореден път постигнахме растеж по всички наши основни ключови показатели за ефективност (KPI) и демонстрирахме, че сме една от най-печелившите автомобилни марки в сегмента на обемните продажби.
Тези фантастични резултати са доказателство за устойчив бизнес модел. Забележително е, че успехът ни през първите шест месеца се разпростира върху задвижващите агрегати, потвърждавайки, че сме на правилния път, като предлагаме свобода на избор в тази епоха на преход. А броят на поръчките ни доказва, че нашата стратегия за електрически превозни средства също е на път: до края на юни бяха направени над 120 000 поръчки за нашите изцяло електрически нови модели Enyaq и Elroq.
Ето как се издигнахме до третата най-продавана автомобилна марка в Европа от десето място само преди няколко години, тъй като увеличаваме европейските доставки по-бързо от индустрията като цяло. Дълбоко съм благодарен за положителния отклик от клиентите и на нашите доставчици и дилърски партньори за техния решаващ принос. Шкодаджиите се представят на върха в своята лига. Влизаме във втората половина на годината в пикова форма, като винаги оставаме фокусирани и бдителни.“
Клаус Целмер, главен изпълнителен директор на Škoda Auto
„Нашите ключови финансови показатели остават много солидни, докато надграждаме 2024 г. – най-добрата финансова година в нашата история. Ръстът на оперативната печалба и постоянно високата възвръщаемост на продажбите отразяват дисциплинирано управление на разходите, съчетано със силно търсене от страна на клиентите, което ни поставя сред водещите марки за обемни продажби. Програмата Next Level Efficiency+ вече дава осезаеми резултати, особено чрез оптимизиране на структурата на разходите и производствените ни процеси.
С поглед напред, синергиите в рамките на Brand Group Core продължават да генерират значителни икономии от мащаба. Също така предприемаме проактивни стъпки, за да подготвим бизнеса си за бъдещето, като подобрим възможностите си за управление на данни, полагайки основите за разширена интеграция на изкуствен интелект и по-голяма оперативна ефективност. Тези солидни резултати и нашият стабилен бизнес модел ни позволяват да се справим с предстоящите предизвикателства на този трансформационен период от силна позиция.“
Холгер Петерс, член на борда на директорите на Škoda Auto, отговарящ за финансите, информационните технологии и правните въпроси
„С представянето на спортните RS версии на новите Enyaq и Elroq през първата половина на 2025 г., ние допълнително засилваме емоционалната привлекателност на нашата марка и разширяваме гамата си от изцяло електрически автомобили на ключови пазари. Тези модели са крайъгълни камъни в нашата стратегия за електрификация, която се развива бързо в цяла Европа. Като цяло постигнахме рекордни пазарни дялове в няколко страни, включително Германия, Австрия, Швеция и Франция. Нашата стратегия за интернационализация също набира скорост – в Турция постигнахме най-високия брой доставки до клиенти досега.
В Индия Kylaq се радва на изключителен успех, като продажбите са се увеличили с почти 108% до рекордно високо ниво. Друг важен етап е пускането на пазара на Kushaq във Виетнам, произвеждан в новия местен завод в партньорство с Thanh Cong Group.“
Мартин Ян, член на борда на директорите на Škoda Auto, отговарящ за продажбите и маркетинга
Škoda Auto отбелязва 130-годишнината си с рекордни резултати в Европа и извън нея
През първата половина на 2025 г. Škoda Auto постигна солидни резултати в световен мащаб, доставяйки 509 400 автомобила на клиентите си – увеличение от 13,6% на годишна база. Този растеж се дължи на нарастващите продажби на ключови пазари в Европа и Индия, както и на най-широката и най-модерна моделна гама на Škoda до момента, предлагаща всички основни двигатели.
За първи път в своята 130-годишна история Škoda стана третата най-продавана марка в Европа (ЕС-27 плюс Обединеното кралство, Швейцария, Норвегия и Исландия). Доставките в този регион достигнаха 409 100 автомобила, което е с 10,5% повече спрямо същия период на миналата година. Това включва и най-големия единичен пазар на Škoda, Германия, където бяха доставени 100 700 автомобила – увеличение от 10,5% на годишна база. Други големи печалби са отчетени в Обединеното кралство (43 800 автомобила; +16,5%), Испания (21 100 автомобила; +20,3%), Австрия (15 200 автомобила; +25,7%), Швеция (8 500 автомобила; +54,0%) и Франция (24 400 автомобила; +13,5%). Чехия и Дания също допринесоха значително за този успех.
Този ръст в доставките означава, че марката се представи по-добре от пазара на ЕС като цяло, постигайки силни пазарни дялове в няколко западноевропейски страни, включително Австрия (10,64%), Дания (10,21%) и Германия (7,18%).
Стабилни финансови резултати: ръст на приходите и печалбата със солидна възвръщаемост
През първата половина на 2025 г. Škoda Auto отчете приходи от 15,07 милиарда евро (+10,4%), като оперативната печалба нарасна до 1,285 милиарда евро (+11,8%), а нетният паричен
потокдостигна 1,453 милиарда евро, което е увеличение с 3,2% на годишна база. Възвръщаемостта на продажбите остана силна на 8,5% (2024 г.: 8,4%). Тези резултати се дължат не само на силното търсене от страна на клиентите, но и на строгата дисциплина на разходите. Непрекъснатият ръст на приходите през последните години демонстрира ефективността на стратегията и бизнес модела на Škoda Auto, дори при трудни пазарни условия.
Електрификацията се ускорява бързо: новите модели Enyaq и Elroq оглавяват класацията
Електрическите модели на Škoda остават популярни, като компанията е доставила 72 000 електрически превозни средства и 21 400 plug-in хибрида на клиенти в Европа. Заедно те представляват 22,8% от доставките (H1 2024: 9,4%). Близо един на всеки четири автомобила Škoda, продадени в Европа, вече е с електрифицирано задвижване. Това представяне се дължи на силното търсене на изцяло електрическите модели Enyaq и Elroq, както и на най-новото поколение plug-in хибриди Superb и Kodiaq – и двата предлагат електрически пробег над 100 км – подчертавайки успешната трансформация на Škoda към устойчива мобилност.
Elroq се радва на значителен успех през първата половина на годината, заемайки челните места сред електрическите превозни средства на европейския пазар през април, май и юни. Както в Чехия, така и в Дания, той беше най-продаваният електрически автомобил през първите шест месеца на 2025 г. Новият Enyaq също продължава да се представя силно, като се класира на второ място в сегмента на електрическите автомобили в Швейцария за същия период.
Като цяло, Octavia остава най-популярният модел на Škoda с 97 500 доставки до клиенти, следвана от Kodiaq и Kamiq.