Архив

IAA Mobility 2025: Китай доминира, Германия блести

На последните две издания на емблематичното търговско изложение изглеждаше сякаш германските производители на автомобили бяха завладени от конкуренцията от Далечния изток. Китайските производители отново изиграха основна роля тази година, но истинските звезди на шоуто са от Германия. BMW iX3 може почти да се нарече спасител на местната индустрия, докато бъдещите визии на Audi, Mercedes и VW също дават основание за оптимизъм.

electrive.com, 15.09.2025 – 18:00

За първи път след ребрандирането – и преместването от Франкфурт в Мюнхен – името IAA Mobility 2025 е напълно оправдано. Някога доминиран от Audi, BMW, Mercedes и други, IAA 11наистина се превърна от чисто автомобилно изложение в ориентирано към бъдещето панаир на мобилността. Докато преди няколко години фокусът беше върху ентусиастите на автомобили, тазгодишното издание ясно даде приоритет на електрическата мобилност, автономното шофиране и иновативните решения за мобилност.

Двигателят с вътрешно горене става остарял

В настоящия преходен период двигателите с вътрешно горене все още играят роля на изложбената площ. VW T-Roc и Renault Clio, два от най-популярните модели в Европа, бяха представени в напълно обновени версии, и двата конвенционални бензинови превозни средства. Хибридните задвижвания представляват най-високото ниво на електрификация за тези бестселъри. На IAA Summit, зоната за професионални посетители, делът на електрическите превозни средства вероятно е бил поне 80 процента.

1 vw-t-roc-2025-vorstellungТова също доказва, че дебатът, възобновен от Маркус Сьодер, министър-председател на Бавария, за изоставянето на така нареченото постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене, не е нищо повече от празнословие и популизъм. Германският канцлер Фридрих Мерц, в реч при откриването на панаира за мобилност, също призова за повече свобода на действие по отношение на двигателите с вътрешно горене. „Разбира се, ние сме фундаментално ангажирани с преминаването към електрическа мобилност, но се нуждаем от по-голяма гъвкавост в регулирането“, каза канцлерът.

Докато доставчиците понякога се въздържат, германските производители на автомобили са убедени в необходимостта от пълна електрификация на

Renault Clio 2026

Renault Clio 2026

своите моделни гами.

Въпреки че Porsche отново наблегна на двигателя с вътрешно горене поради все още ограниченото търсене на електрически спортни автомобили, главният изпълнителен директор на BMW Оливър Ципсе многократно се застъпи за технологична отвореност, въпреки силните продажби на електромобили. Докато главният изпълнителен директор на Mercedes и председател на ACEA Ола Калениус може да е призовал Европейската комисия в отворено писмо да облекчи „забраната за горене“, дългосрочната тенденция в Южна Германия очевидно е електрическа.

Томас Шефер, главен бранд директор на Volkswagen, премина в офанзива и открито противоречи на Сьодер на IAA Mobility. Според него, електрическото задвижване с батерии е в крайна сметка неизбежно за декарбонизацията. Тази позиция се подсилва от последното проучване на Международния съвет за чист транспорт (ICCT). Според ICCT европейските производители на автомобили са на път да постигнат целите си за CO2 за 2027 г., водени от нарастващите продажби на електрически превозни средства.

Китай беше вездесъщ на панаира

Този нов фокус върху бъдещата мобилност изглежда е добре приет от индустрията. Според управляващия директор на VDA Юрген Миндел, една трета от изложителите през 2025 г. са участвали за първи път. В същото време панаирът стана значително по-международен. Тази година около половината от 750-те изложители бяха от чужбина. Общо бяха представени 38 държави, главно от Азия. По-голямата част от международните изложители бяха от Китай, като 116 китайски компании показаха своите портфолиа.

Голям дял от посетителите също дойдоха от Китай. Това показва, че вече не Европа или САЩ, а Китай се е превърнал в център на световната автомобилна индустрия. Страната не само контролира веригата за доставки на батерии, но и е водеща в световен мащаб по обем на производство.

Други автомобилни държави до голяма степен отсъстват

Leapmotor-B05

Leapmotor-B05

Вездесъщото присъствие на китайските компании се дължи и на отсъствието на много производители от други европейски страни. Например, групата Stellantis беше представена само от Opel и Leapmotor, докато френските и италианските ѝ дъщерни дружества пропуснаха панаира. Автомобилният гигант, създаден от сливането на PSA и Fiat-Chrysler, управлява европейската дистрибуция на китайската марка Leapmotor чрез съвместно предприятие. Присъствието на Opel беше скромно: немският автомобилен производител представи концептуален автомобил за състезателната игра Gran Turismo и Mokka GSE, спортната версия на своя електрически кросоувър с мощност 206 кВт. Leapmotor представи елегантно стилизирания компактен електромобил B05 – въпреки че прозорците му все още бяха залепени с тиксо.

Японската автомобилна индустрия отдава малко значение на IAA Mobility. Нито Toyota, Honda, Nissan, Subaru, нито Mazda присъстваха на

Gran Turismo и Mokka GSE

Gran Turismo и Mokka GSE

панаира. Само доставчик Aisin и няколко по-малки компании имаха щандове на срещата на върха. Междувременно, само Lucid присъстваше от САЩ. Калифорнийският производител на електромобили използва събитието, за да пусне Gravity в Европа. SUV-ът впечатлява технологично и по отношение на пространството, но високите му цени над 100 000 евро и все още развиващият се имидж на марката вероятно ще ограничат успеха му в Германия.

Togg навлиза на германския пазар

Togg навлиза на пазара

Togg навлиза на пазара

Междувременно Турция се утвърждава като автомобилна нация.

Междувременно Турция се утвърждава като автомобилна нация. Производителят на електрически превозни средства Togg, основан през 2018 г., отпразнува старта си на германския пазар на събитието, като официалните поръчки започнаха в края на септември. Наред със SUV-а T10X, който вече се предлага в Турция, новодошлият представи консервативно стилизирания хечбек седан T10F.

Пресконференцията на компанията привлече значителен интерес, отразен в обширното онлайн отразяване. Сред голямата турска общност в Германия електрическите превозни средства – оборудвани със съвременни технологии и модерен софтуер – резонират силно. Ако цените останат разумни, разширяването на германския пазар може да се окаже успешно.

Първото комби на BYD е plug-in хибрид.

На последното IAA Mobility през 2023 г. се говореше за китайски електрически превозни средства, които заливат европейския пазар. В Германия обаче продажбите на автомобилни

BYD Seal 6 DM-i Touring е plug-in

BYD Seal 6 DM-i Touring е plug-in

производители от Китай остават скромни. Само дъщерното дружество на SAIC, MG, успя да се утвърди бързо, благодарение на сравнително ниските цени и познатото име. BYD, индустриалният гигант, имаше много по-труден старт, което доведе до пълно преструктуриране на европейското му лидерство и промяна на 180 градуса в стратегията за продажби само след две години.

Новата стратегия бързо даде плодове. През първото тримесечие на 2025 г. BYD продаде 2791 автомобила в Германия, което е с 385% повече в сравнение с предходната година. Поради наказателните мита върху китайските електрически превозни средства, BYD сега се фокусира повече върху plug-in хибриди в ЕС. Единственото ново представяне на изложението беше първото им комби – тип каросерия, популярен предимно в Европа. BYD Seal 6 DM-i Touring е plug-in хибрид с комбиниран пробег до 1350 километра, според компанията.

Xpeng набляга на мощността на зареждането

Xpeng имаше видно присъствие

Xpeng имаше видно присъствие

Xpeng имаше видно присъствие както на Open Space, така и на изложбената площ, подчертавайки своите иновации. Китайският партньор на VW не само показа буквите K и I, но и футуристичното второ поколение на своя флагман P7. Очаква се P7 Gen 2 да бъде наличен в Германия от началото на 2026 г. Петметровият фастбек седан е не само елегантен, но и пълен с технологии: той разполага с 800-волтова електрическа архитектура, впечатляващ пиков капацитет на зареждане от 486 кВт, стандартен китайски пробег от 820 километра, модерни функции за изкуствен интелект и 87-инчов head-up дисплей.

Въпреки че моделите на Xpeng се продават в Германия само от около две години, компанията е обновила и двата си SUV модела, G6 и G9. Ключовата промяна: батерията под пода вече ще използва LFP клетки вместо NMC. Инженерите успяха да извлекат рекордна производителност на зареждане от новите батерии и модернизирания хардуер. Конкурентът на Tesla Model Y, G6, постига пикова мощност на зареждане до 451 кВт, докато по-големият G9 достига до 525 кВт. И двата автомобила могат да заредят от 10 до 80 процента само за 12 минути при идеални условия.

Nio продължава да се фокусира върху лукса и модерните технологии

Nio продължава да набляга на високотехнологичните характеристики в своите модели. Китайският премиум конкурент не присъстваше директно на изложението или на Open Space, но

NIO-ET9

NIO-ET9

европейската му централа в Мюнхен организира пресконференция по време на IAA Mobility, за да представи новия си флагман, ET9, на европейска публика. Демонстрацията на активното хидравлично окачване остави трайно впечатление и беше сред моите лични акценти на тазгодишното IAA.

Системата, наречена „Skyride“, е разработена от американския стартъп Clearmotion и се състои от четири амортисьора, които се настройват в реално време към неравностите на пътя. Това елиминира поне 75% от движенията на каросерията. Решението на Clearmotion прави своя производствен дебют в конкурента на Nio – EQS. По време на събитието, на предния капак на ET9 бяха поставени подредени и пълни чаши за шампанско. Колата премина през изкуствена неравност, без да разлее нито една капка.

ET9 впечатлява със своя аеродинамичен дизайн на фастбек, луксозна задна кабина и иновативни технологии. Въпреки това е силно съмнително, че луксозен седан с дължина 5,33 метра, на цена доста над 100 000 евро, ще увеличи значително минималните продажби на Nio в Европа. Вероятно поради тази причина Nio все още не е обявила дата за пускане на пазара на местния пазар. Ограничената привлекателност на марката досега е предотвратявала забележим пазарен дял дори в средния сегмент; в пазара на автомобили с висок клас успехът в момента изглежда много малко вероятен.

Changan, GAC и Hongqi настояват за разширяване

Changan Deepal-SO5

Changan Deepal-SO5

Точно навреме за IAA Mobility, допълнителни китайски автомобилни производители навлизат на европейските пазари. Hongqi, един от най-старите производители на автомобили от Китай, се впуска все по-напред на западните пазари. Представените модели варират визуално от кичозни до безвкусни. Hongqi SUV EHS5 има поразителна прилика с местния си конкурент Deepal S07.

Deepal S07 вече се предлага и в Германия. Changan пусна своята подмарка Deepal с два SUV модела, S05 и S07. Стилистичният дизайн е ръководен от бившия главен дизайнер на VW Клаус Зичиора. В Германия Deepal S05, чиято цена е малко под 39 000 евро и се конкурира с VW ID.4, изглежда има най-голям потенциал. На изложението имах възможността да изпробвам S05 – и въз основа на първите впечатления, китайската марка е създала солиден компактен SUV.

 

Ограничено разбиране за местната клиентска база

Двата електромобила, с които държавният производител GAC (Guangzhou Automobile Group) се стреми да остави своя отпечатък в Европа, оставиха смесено впечатление. SUV-ът от среден

Hongqi

Hongqi

клас Aion V, чиято цена започва от поне 35 990 евро, направи прилично впечатление, докато конкурентът на VW ID.3 Aion UT, който ще го последва през 2026 г., затвърди много от често срещаните стереотипи за китайските автомобили.

Сравнително евтините материали за интериора и дизайнът, очевидно вдъхновен от конкурента му от Волфсбург, все още са простими, но прекалено мекото окачване и напълно безчувственото кормилно управление са по-малко простими. При по-високи скорости компактният електромобил не се усещаше особено сигурен. Можем само да се надяваме, че както беше обявено, производителят ще направи допълнителни подобрения преди европейската премиера.

Aion V

Aion V

Между другото, гласовото управление и на двата модела реагира на „Hey Baby“ – неудобен детайл, който символизира факта, че китайските автомобилни производители все още отчасти не успяват да разберат европейските клиенти и техните вкусове. Това се отразява и в понякога съмнителните видеоклипове и евтино изглеждащите графики на изложбените щандове.

Въпреки това е впечатляващо колко широко е предлагането на китайската автомобилна индустрия само няколко години след разширяването ѝ в Европа – от достъпни електрически автомобили от начално ниво до технологично напреднали луксозни седани, почти всичко е обхванато. Това, което все още липсва на китайските производители, са силна идентичност на марката и известна независимост – както по отношение на дизайна, така и по отношение на шофирането.

Neue Klasse на BMW засенчва всички останали премиери.

1000133860Това ни довежда до традиционните силни страни на германските автомобилни производители. След като изоставаха от китайските си конкуренти в областта на електрическите технологии през последните години, на IAA Mobility 2025 те демонстрираха, че далеч не са приключили. Шоуто беше доминирано от премиерата на двама преки съперници – BMW представи второто поколение на своя електрически SUV от среден клас iX3, докато Mercedes представи GLC с EQ технология.

С предстоящия iX3, базираният в Мюнхен производител не само настига конкуренцията, но и отново поема технологична преднина. Напълно преработената 800-волтова платформа осигурява първокласно пиково зареждане от 400 kW и батерия с наистина дълъг пробег. Тя също така разполага с изцяло ново оформление на пилотската кабина и подобрен хардуер.

Въпреки че новото поколение на Xpeng може да се зарежда още по-бързо, комбинацията от прогресивен дизайн, разумни цени и силния имидж на утвърдената марка BMW означава, че първият модел от семейството Neue Klasse вероятно ще успее и ще тласне напред местната автомобилна индустрия – в идеалния случай дори в Китай, където германските марки исторически са се сблъсквали с предизвикателства.

Mercedes се отдалечава от закръгления EQ стил

Германският конкурент контраатакува с GLC EQ. Въпреки че SUV-то от среден клас на автомобилния производител е превъзхождано от iX3 в повечето области, техническите му

Mercedes се отдалечава от закръгления EQ стил

Mercedes се отдалечава от закръгления EQ стил

спецификации остават впечатляващи. Най-новият член на семейството на Mercedes се зарежда с до 330 кВт благодарение на 800-волтовата технология и постига до 713 км с едно зареждане по WLTP. Той предлага и практичен капацитет за теглене от 2,4 тона.

Дизайнът е по-еволюционен и, в сравнение с BMW, донякъде бароков. Голямата хромирана решетка изглежда не на място за чисто електрически автомобил. След разочароващото представяне на прогресивно стилизираните EQ модели, Mercedes умишлено намалява визуалните разлики между електрическите модели и моделите с двигател с вътрешно горене.

Volkswagen се фокусира върху достъпна електрическа мобилност

VW ID.Cross - Volkswagen се фокусира върху достъпна електрическа мобилност

VW ID.Cross – Volkswagen се фокусира върху достъпна електрическа мобилност

Дори във Волфсбург хората сякаш най-накрая са на борда. На Media Preview VW Group представи предстоящия си квартет от достъпни електрически автомобили. Моделите с предно задвижване, построени на платформата „MEB+“ – VW ID.Polo, неговият SUV еквивалент VW ID.Cross и малките кросоувъри Skoda Epiq и Cupra Raval – получиха най-много аплодисменти от присъстващата аудитория в индустрията. Въпреки че производствените версии ще пристигнат едва през 2026 г., камуфлажните прототипи и концептуалните автомобили, които са почти в производство, вече направиха добро впечатление. По-специално, основната марка Volkswagen се завръща към традиционните ценности – интуитивно управление, достъпни технологии и вечен дизайн. Обявените начални цени от около 25 000 евро вероятно ще катапултират целия квартет в топ 10 на електрическите автомобили.

Audi, дъщерното дружество на премиум автомобилите, представи ретро-футуристичния концептуален модел Concept C. Минималистичният

Ретро-футуристичния концептуален модел Concept C

Ретро-футуристичния концептуален модел Concept C

дизайн на новия главен дизайнер Масимо Фрасела е противоречив, но сребристият двуместен автомобил може да отбележи нов дизайнерски език в Инголщат. Паралелите с Jaguar Type 00 от миналата година не са случайни – Фрасела ръководеше дизайна на JLR, преди да се премести в Германия.

„Vision O“ на Skoda

„Vision O“ на Skoda

Проектирането „Vision O“ на Skoda на Open Space даде предварителен преглед на наследника на Octavia Combi, докато Cupra се включи в тенденцията за удължаване на пробега с типичния за марката агресивно стилизиран концептуален автомобил Tindaya.

Единствената световна премиера на Porsche на IAA Mobility беше обновеният 911 Turbo S. Класическият спортен автомобил с двигател с вътрешно горене обаче беше засенчен от множеството вълнуващи електрически новости. Напълно електрическият Cayenne не беше готов навреме за домашното шоу и се очаква да бъде представен по-късно тази година. Porsche представи все още камуфлиран прототип и неговата индуктивна система за зареждане. Премиум SUV-ът поне по избор ще се превърне в един от първите електрически автомобили, способни на безкабелно зареждане.

Заключение

Тазгодишното IAA Mobility за пореден път подчерта амбициите на китайските автомобилни производители на европейския пазар. Освен високотехнологичните електрически автомобили от Xpeng и Nio, има малко нови модели от Далечния изток, които наистина се открояват. Повечето превозни средства, изнасяни за Европа, са взаимозаменяеми компактни SUV-ове, които печелят точки с ниски цени и богато оборудване, но най-вече нямат характер и се нареждат само в среден клас по отношение на пробег и технология за зареждане.

Предстоящият iX3, за разлика от него, демонстрира какво е възможно, когато елементи от наследството на една марка се комбинират с модерна технология на батериите и усъвършенстван софтуер. Никой друг автомобил не е привлякъл повече внимание на IAA Mobility от вероятно най-важното BMW от 60-те години на миналия век. Конкурентите на Mercedes GLC EQ и достъпните електрически автомобили на VW Group, които ще се появят през 2026 г., показват, че германските автомобилни производители все още могат да се представят – ако решат.

След две години изложбената площадка в Мюнхен ще разкрие дали обратът наистина е успешен.