Yangwang U9 Xtreme на BYD е най-бързият сериен автомобил в света с близо 500 км/ч
Bugatti загуби титлата си: Изцяло електрическата хиперкола на BYD с мощност 2220 кВт Yangwang U9 Xtreme постави нов световен рекорд в Папенбург със скорост от 496,22 км/ч. Управлявана от състезателния пилот Марк Басенг, U9X не само надмина предишния рекорд, но и най-добрата скорост от 472,41 км/ч за електрически автомобили, която беше поставила само няколко седмици по-рано.
Изображение: BYD
23.09.2025 – 17:45
В продължение на пет години Bugatti Chiron Super Sport 300+ държеше титлата за най-бърз сериен автомобил в света – докато немско-френската хиперкола не беше детронирана от китайски електрически автомобил на 14 септември 2025 г. По-конкретно, Yangwang U9 Xtreme, топ версията на хиперколата на BYD с мощност 2220 кВт.
4,97-метровият дълъг спийдстър от Шънджън беше управляван от немския състезател Марк Басенг и достигна впечатляващите 308,4 мили, еквивалентни на 496,22 км/ч, на тестовата площадка на ATP в Папенбург, Германия. Това означава, че хиперколата с четири двигателя надминава максималната скорост на предишния рекордьор с почти 6 км/ч.
В същото време Yangwang U9 Xtreme също надмина най-доброто време, поставено от предпроизводствената версия, известна като „Track Edition“, няколко седмици по-рано. На 8 август автомобилът достигна максимална скорост от 472,41 км/ч на същата писта, влизайки в историята като най-бързия електрически автомобил в света. Фактът, че дъщерната марка на най-големия китайски производител на автомобили успя да добави повече от 20 км/ч към тази скорост малко след това, подчертава технологичната амбиция на обещаващия производител.
„Yangwang е марка, която не познава невъзможни неща и само чрез този ангажимент към бъдещи разработки може да бъде създаден автомобил като U9X. Бих искал да благодаря на целия екип и пилота Марк Басенг за неговите умения и технически принос. Чудесно е, че най-бързият сериен автомобил в света вече е електрически“, каза Стела Ли, вицепрезидент на BYD, която също така ръководи европейския бизнес на производителя.
Според Марк Басенг, електрическото задвижване отваря напълно нови възможности по отношение на мощността: „Този рекорд беше възможен само защото U9 Xtreme просто има невероятна мощност“, обясни той. „Технически погледнато, нещо подобно не е възможно с двигател с вътрешно горене. Благодарение на електрическия мотор колата е тиха и няма промени в натоварването. Това ми позволява да се концентрирам още повече върху пистата“, каза състезателният пилот.
Като се има предвид технологията, U9 е изгодна сделка.
Основните спецификации на U9 Xtreme са наистина впечатляващи: докато 800 волта в момента е най-високият стандарт в Европа, двуместният автомобил от Китай има 1200-волтова архитектура. Характерната за марката батерия тип „лопатка“ с LFP клетки има скорост на разреждане от 30 C, което е около десет пъти по-високо от повечето обикновени електрически автомобили за ежедневна употреба.
Друг технически акцент са електродвигателите, които достигат скорости до 30 000 оборота в минута. За рекордното задвижване адаптивното окачване „DiSus-X“ е специално настроено, а почти 2,5-тонното купе е оборудвано с полу-гладки гуми.
Yangwang U9 Xtreme вече се предлага в Китай. Въпреки че това може да е леко преувеличение; общо ще бъдат произведени само 30 бройки, всеки на цена от 1,68 милиона юана. Това се равнява на около 200 000 евро. В сравнение с хиперколите с двигатели с вътрешно горене, които струват милиони, това е истинска изгодна покупка въпреки ниските производствени количества.
Тази статия е публикувана за първи път за немското издание на Electrive.