Архив

Opel демонстрира светлинна комуникация с изкуствен интелект в автономни автомобили

    Пионер в светлинните иновации: усъвършенствани системи за фаровете вече се предлагат в множество модели Opel

    Собствена разработка: екипът в Рюселсхайм създаде уникален демонстрационен автомобил със светлинни иновации с отличителен почерк

    Текущо сътрудничество: Opel, Stellantis и Техническият университет в Дармщат провеждат съвместни изследвания на нови светлинни технологии от 2022 г.

Рюселсхайм. 23 сеп 2025. На тазгодишния Международен симпозиум за светлинните системи на автомобилите (ISAL), който се провежда в Дармщат до 24 септември, Opel, Stellantis и опелТехническият университет Дармщат (TU Darmstadt) представят специален Opel Grandland. Тестовият автомобил демонстрира как в бъдеще автономни превозни средства с възможности за SAE Level 3 (шофиране без ръце, без поглед върху пътя) могат да комуникират с останалите участници в движението чрез светлинни системи.

Дългогодишна традиция в иновациите при светлинните системи

Предоставянето на иновативни технологии в областта на осветлението за клиентите е традиция за Opel. В момента сред моделите с емблемата със светкавица Blitz се предлагат следните светлинни решения:

  • Intelli-LED: в Corsa и Mokka
  • Intelli-Lux Matrix: в Corsa, Mokka и Combo
  • Intelli-Lux Pixel Light: в Astra и Astra Sports Tourer
  • Intelli-Lux HD Light: с дебют в новия Grandland

За Opel иновациите в осветлението означават не само по-добра видимост, но и по-интелигентни и безопасни взаимодействия на пътя.

На Международния симпозиум в Дармщат, Филип Рьокл (директор на отдел „Светлинни системи“ в Stellantis) и Джулиса Ле (директор на „Иновации и инжинеринг“) представиха визионерска концепция: как автономните автомобили могат да използват светлинните знаци, за да комуникират с пешеходци и други участници в движението. За да реализират тази идея, екипът си сътрудничи с колегите си от Opel Concept Workshop и студенти от техническия университет в Дармщат, създавайки уникален демонстрационен Opel Grandland.

„Фаровете имат съществена роля за повишаване на безопасността, но съвременните системи могат много повече. Светлинните надписи могат да бъдат анимирани и използвани за визуални сигнали. Освен това осветената емблема Blitz на Grandland може да бъде заменен с дисплей, който освен за я визуалидира, да комуникира с надписи с пешеходци или други участници в движението. Използвайки вече съществуващи светлинни елементи, ние лесно можем да добавим функции за комуникация, когато започнем да въвеждаме автономни системи в автомобилите си,“ – обясни Рьокл.

Как работи системата?

За да демонстрира възможностите на автомобилите на бъдещето, екипът дефинира два основни сценария:

„възможна опасност за пешеходец или друга ситуация“;

„ситуацията е безопасна и опасността вече не съществува“.

Това са ситуации, добре познати на шофьорите: дете, което изскача на пътя зад топка, или пешеходец, появяващ се внезапно между паркирани автомобили.

За тази цел Grandland е оборудван с камерна система за разпознаване на обекти и жестове, както и алгоритъм за предвиждане на намерения, базиран на изкуствен интелект. След това започва оптимизацията на светлинната система.

При движение в режим SAE Level 3 или по-висок, предните и задни мигачи светят постоянно в цвят циан, което е ясен сигнал за останалите участници в движението. Останалото светлинно оформление остава бяло. Когато камерната система засече пешеходец на пътя, светлинният подпис преминава в магента, а дисплеят показва предупредителен сигнал в същия цвят – визуално известявайки пешеходеца за приближаващия автомобил. Едновременно с това превозното средство започва да намалява скоростта.

Щом Grandland спре напълно, светлинният подпис преминава в зелено, а дисплеят показва зелена фигура на пешеходец – аналогична на сигнализацията на пешеходни светофари. Така автомобилът показва, че е разпознал опасността, спрял е и пешеходецът може безопасно да пресече. Ако алгоритъмът с изкуствен интелект не успее да се справи със ситуацията, шофьорът незабавно получава сигнал да поеме контрола, в съответствие със стандартите на индустрията за ADAS протоколи.

„Избрахме цветове, които не са асоциирани с други автомобилни функции, за да избегнем объркване. Например червеното е интуитивно разбираемо, но вече се използва за стоп-светлини. Циан и магента бяха внимателно проучени от гледна точка на възприемане и в момента не се използват в трафика. Това гарантира ясна и недвусмислена комуникация с останалите участници,“ допълни Ле.

Научно сътрудничество и бъдеще на светлинните технологии

Тази иновация е доказателство за ангажимента на Opel към достъпна и интелигентна безопасност за всички участници в движението, както и за изграждане на доверие към автономните автомобили.

Съвместните изследвания между Opel, Stellantis и Техническит университет Дармщат започнаха през 2022 г. Те са част от глобалната изследователска мрежа на Stellantis с утвърдени университети. В т.нар. „OpenLabs“ се събира научно знание за внедряване в технологичните системи на бъдещите поколения автомобили. Стратегическото партньорство с Техническият университет Дармщат отваря нова ера за светлинните технологии. В допълнение Stellantis финансира трима докторанти в катедрата по електротехника и информационни технологии на университета.