Архив

Третият най-продаван автомобил в Европа е марка, която може би не сте очаквали

Чешката Škoda се изкачи на трето място в продажбите на автомобили за първото полугодие в Европа.

Третата най-продавана марка автомобили в Европа досега тази година е… Škoda Auto.

Да, Škoda.

130-годишната чешка марка, част от Volkswagen Group, се изкачи над основни марки като Peugeot, Citroen, Opel и Ford, за да заеме трето място по продажби от началото на годината до края на шкода найполугодието, според данни както на JATO Dynamics, така и на автомобилната организация EMEA.

Зад Volkswagen и Renault, Škoda също успя да бъде трета, без нито един модел да се продава в топ 10, като вместо това предпочиташе силни позиции в автомобилите с двигатели с вътрешно горене, електрическите автомобили с батерии (BEV) и plug-in хибридите.

Škoda Auto е доставила 509 400 автомобила в световен мащаб (ръст от 13,6%), включително 409 100 в Европа и Обединеното кралство, и е реализирала 10,4% ръст на нетните приходи до 15,070 милиарда евро, при оперативна печалба от 1,285 милиарда евро (ръст от 11,8%).

Силно управляваният чешки кораб успя да постигне и 8,5% възвръщаемост на продажбите (ръст от 8,4%), с което марките Volkswagen, Audi и Seat се изпречиха на преден план под шапката на Volkswagen Group.

„Škoda Auto процъфтява, като постига солидни финансови резултати за първата половина на 2025 г. въпреки значителните предизвикателства в нашата индустрия“, каза главният изпълнителен директор на Škoda Auto Клаус Целмер.

„За пореден път постигнахме растеж по всички наши основни ключови показатели за ефективност и демонстрирахме, че сме една от най-печелившите автомобилни марки в сегмента на обема.

Забележително е, че успехът ни през първите шест месеца се разпростира върху задвижващите агрегати, потвърждавайки, че сме на правилния път, като предлагаме свобода на избор в тази епоха на преход. А броят на нашите поръчки доказва, че нашата стратегия за електрически превозни средства също е на път: Над 120 000 поръчки за нашите изцяло електрически нови модели Enyaq и Elroq бяха направени до края на юни.“

Škoda е достатъчно стара, за да оцелее под четири имена в родните си страни и е основана в Кралство Бохемия, тогава част от Свещената Римска империя или Австро-Унгарската империя, през 1859 г. Тя е един от най-важните производители на оръжие в Европа и започва да произвежда автомобили през 1905 г.

Твърди се, че прототипът Type 932 на Skoda, с въздушно охлаждане, задно разположен, плосък четирицилиндров двигател и четири места, е вдъхновил Volkswagen Beetle. Снимка: Skoda.

Тя създаде прототипа Type 932 с аеродинамична конструкция каросерия, четирицилиндров двигател с въздушно охлаждане, места за четирима души и крила за велосипеди, в дизайн, който е спорен предшественик на това, което се превръща в най-популярния автомобил в света – Volkswagen Beetle.

Škoda е национализирана в следвоенната икономика на Чехословакия от Източния блок, като в крайна сметка продава надеждни, селскостопански автомобили от 60-те години на миналия век чак до 80-те години.

Чешкото правителство призова за международни партньори за Škoda в края на Студената война, а BMW, GM, Fiat, Ford, Mercedes-Benz, Renault, Volvo и Volkswagen се включиха в надпреварата.

Само Renault и Volkswagen попаднаха в краткия списък, а Renault почти веднага постави чехите настрана, като предложи да се откаже от дългогодишния Škoda Favorit за Renault 18 и Twingo, заличавайки Škoda като марка.

Чехите ги върнаха към чертожната дъска и предложиха Чехия да запази 60% от Škoda, като Favorit ще се произвежда заедно с Renault 19, докато Škoda също така ще произвежда двигатели и скоростни кутии за модели на Renault, като Renault ще се налива. около 2,6 милиона щатски долара.

Немските конкуренти на Renault предложиха да запазят производството на Favorit, да надградят марката Škoda, да ѝ позволят да запази своя център за научноизследователска и развойна дейност и постепенно да увеличат дела си от 30% на 70%, с инвестиция от 6,6 милиарда щатски долара до 2000 г.

Те избраха Volkswagen през 1990 г., като партньорството беше прекратено през 1991 г., а Volkswagen AG купи цялата Škoda през 2000 г., превръщайки я в изцяло притежавано дъщерно дружество. Дори сега отделът за научноизследователска и развойна дейност на Škoda отговаря за разработването на големи леки автомобили, като собствения Superb и Passat на Volkswagen.

Volkswagen остава най-продаваната автомобилна марка в Европа.