Архив

70 години Saab 93: Икона на иновациите и спорта

Компактен, иновативен и безпогрешен, той не е само заместник на 92, но и изискан автомобил, който определя ера както на пътя, така и в състезанията.

 quattroruote.it/01/10/2025

Saab 93 е пуснат на пазара на 1 декември 1955 г. като еволюция на 92, с цел да предложи по-модерен, високопроизводителен и надежден компактен автомобил. Дизайнерът Сикстен Сасон отново 70 anni di Saab 93играе ключова роля в определянето на формата на новодошлия: 93 се отличава с преработени предни калници, нов преден капак и актуализирани брони. Направени са множество малки, но впечатляващи промени, предназначени да не се нарушава отличителният и ефикасен дизайн на модела 92.

Еволюция без нарушаване

Сред актуализациите най-очевидната е новата предна решетка, сега вертикална и оградена отстрани от два хоризонтални въздухозаборника, украсени с хромирани елементи; нов имидж, който се превърна в отличителен белег на модела в продължение на много години. Елегантната каросерия и заострената задна врата останаха по същество непроменени. Интериорът остана компактен, но функционален, без излишества, напълно в съответствие със скандинавския дух и в приемственост с 92.

Нови технологии

Под капака се намираше нов трицилиндров, двутактов двигател с обем 748 куб. см, който осигуряваше 33 к.с., съчетан с нова тристепенна скоростна кутия с несинхронизирана първа предавка; технически характеристики, повече от адекватни за лек и балансиран автомобил (810 кг). През 1957 г. Saab представи опционални предпазни колани за шведския пазар, люк на покрива и системата „Saxomat“, която позволяваше на автомобила да превключва от втора на трета предавка без използване на съединителя.

Непрекъснато усъвършенстване

Еволюцията на Saab 93B стартира през 1958 г., особено разпознаваем по безрамковото си предно стъкло и мигачите на долните калници. През 1960 г. е представен 93F с врати, отварящи се отпред: това е моделната серия, която съпътства Saab 93 в последната му година на производство.

През 1958 г. на автомобилното изложение в Ню Йорк е пусната любопитна и малко известна версия под името „Gran Turismo 750“ – спортен и луксозен модел за американския пазар (93 е първият Saab, изнесен за САЩ). Той е имал два карбуратора и двигател, увеличен до 50 к.с.; специален комплект е увеличил мощността до 55 к.с., създавайки GT 750 Super. Докато интериорът е разполагал с нови инструменти с кръгли уреди и дървен волан с алуминиеви спици, екстериорът е разполагал с двойни фарове, огледала за обратно виждане, хромирани елементи и емблеми „GT 750“. Успехи в състезанията

По време на кариерата си Saab 93 се отличи в ралитата: лек, с предно задвижване и отлично управление, той постигна победи с Ерик Карлсон през 1957 г. на рали „1000 езера“, рали „Шведска“ и рали „Германия“ през 1959 г., както и класирания в Монте Карло, затвърждавайки репутацията на Saab като надеждна и спортна марка.