Dacia предизвиква евтините китайски електромобили с прототип на миниавтомобил за 15 000 евро
МЬОДОН, Франция (Reuters) – Нискобюджетната марка на Renault – Dacia, представи на 6 октомври прототип на електрически миниавтомобил, който може да струва по-малко от 15 000 евро (17 625 долара), потенциално предоставяйки конкурентна алтернатива на евтините китайски електрически превозни средства.
Global Banking and Finance Review, 6 октомври 2025 г.
„Hipster Concept“, който може да влезе в производство, ако Европейският съюз се съгласи да създаде нова категория малки автомобили, е мъничък, дълъг е само 3 метра и тежи по-малко от 800 кг. Най-късият автомобил на пазара в Европа днес, градският автомобил T03 на Leapmotor, е с 62 см по-дълъг.
Hipster е „концепция за смелата визия на Dacia за локална, достъпна и ежедневна мобилност“, каза главният изпълнителен директор на Dacia Катрин Адт, която наскоро се премести от Mercedes-Benz. „Ако се появи възможност за масово производство, ние сме готови.“
Максималната скорост на тривратия Hipster ще бъде около 90 км в час (55,92 мили в час) и ще има пробег от 150 км. Според данни на Dacia, средният автомобил изминава под 40 км дневно със средна скорост от 56 км в час.
Dacia също така опрости Hipster, за да намали разходите: той има платнени седалки, минимално количество електроника, ръчни прозорци и каишки за отваряне на вратите вместо дръжки. Може да се предлага в един цвят, като сиво-синия на прототипа.
Renault и Stellantis оглавиха кампания за нова категория малки автомобили в ЕС – вдъхновена от японските Kei Cars – която ще се предлага с по-малко задължителни функции от големите автомобили, особено по отношение на безопасността.
Поддръжниците твърдят, че градският или крайградският автомобил може да се справи без много от тези характеристики, като същевременно остане безопасен, и че това е единственият начин за значително намаляване на теглото и цената.
Dacia изчислява, че средната цена на новите автомобили се е повишила с 63% между 2001 и 2020 г. и че европейските купувачи се нуждаят от по-достъпни модели. Но нова категория малки автомобили, за която се водят преговори, вероятно ще бъде свързана с условия.
„Регламентите със сигурност ще изискват автомобилът да се произвежда в Европа“, каза пред Reuters Дейвид Дюран, директор по дизайна на марката Dacia. „Трябва също така да разработим индустриалния модел, който е свързан с него.“
(1 долар = 0,8511 евро)