Tesla дебютира с „достъпни“ Model Y и 3, които на някои им се струват твърде скъпи
(Reuters) – Tesla пусна на пазара „достъпни“ версии на най-продавания си SUV Model Y и седан Model 3, но началните цени от 39 990 и 36 990 долара са били твърде високи, според някои, за да привлекат нов клас купувачи към марката електрически превозни средства.
reuters.com/business/autos-transportation
Изпълнителният директор Илон Мъск рекламира автомобила като начин да се привлече по-широк кръг от купувачи, заявявайки миналата година, че цена под 30 000 долара, след отчитане на стимулите, е ключова.
Tesla се опитва да обърне спада в продажбите на остаряващата си гама на фона на нарастващата конкуренция в Европа и Китай и загубата на данъчен кредит от 7 500 долара в САЩ. Новите автомобили се лишават от някои премиум покрития и характеристики, но предлагат пробег над 480 км (300 мили).
Акциите на Tesla затвориха с 4,5% по-ниска цена, а Дан Айвс, анализатор в Wedbush, заяви, че е разочарован, че автомобилите са само с около 5000 долара по-евтини от следващите нива на оборудване на моделите.
Новите стандартни версии струват повече от най-евтините модели в САЩ през септември, когато беше включен вече изтеклият данъчен кредит.
Мъск от години обещава автомобили за масовия пазар, въпреки че миналата година отмени плановете за изцяло нов електромобил за 25 000 долара, съобщи първо Reuters. Вместо това той избра да произвежда по-евтини версии, базирани на настоящите модели на Tesla, което предизвика опасения сред инвеститорите и анализаторите, че по-евтините автомобили ще канибализират продажбите на съществуващи превозни средства и ще ограничат растежа.
Инвеститори и анализатори заявиха, че понижаването на цената под 40 000 долара ще помогне за увеличаване на продажбите, тъй като най-новите предложения се конкурират следващата година с Equinox на Chevrolet, Hyundai Ioniq 5 и EV4 на Kia. Някои обаче очакваха по-голямо намаление от страна на Tesla до под 30 000 долара.
„Просто не знам дали това е достатъчно“, каза Шон Кембъл, съветник в Camelthorn Investments. „В дългосрочен план тази новина не решава проблема, породен от по-евтините китайски конкуренти на световните пазари. Според мен Tesla се нуждае от електромобил под 30 000 долара.“
В Европа, където крайнодесните политически възгледи на Мъск подкопават лоялността към марката, новите модели ще се изправят срещу повече от дузина електрически и plug-in хибридни модели с цени под 30 000 долара.
Продажбите през тримесечието, завършващо на септември, достигнаха рекорден ръст, тъй като потребителите се втурнаха да се възползват от данъчния кредит за електрически превозни средства преди изтичането му на 30 септември, но очакванията са, че те ще се забавят през останалата част от годината, освен ако достъпният автомобил не се притече на помощ.
„Желанието за закупуване на колата е много голямо. Просто хората нямат достатъчно пари в банковата си сметка, за да я купят“, каза Мъск през юли по време на телефонния разговор за приходите на Tesla за второто тримесечие. „Така че колкото по-достъпна можем да направим колата, толкова по-добре.“
И двете версии Standard предлагат пробег от 516 км и по-слабо ускорение от настоящите по-високи нива на оборудване, наречени Premium. Tesla е намалила размера на батерията и на двата автомобила, според уебсайта си и някои инфлуенсъри, които са получили предварителен преглед.
И двата автомобила могат да бъдат поръчани веднага, като доставките ще започнат между декември 2025 г. и януари 2026 г. за много места, показва уебсайтът на Tesla.
Стандартните версии не се предлагат с Autosteer, системата за подпомагане на водача на Tesla, сензорни екрани и отопление на седалките за пътниците отзад. Tesla също така премахна LED светлинната лента в по-евтиния Model Y. И двата се предлагат с ръчно регулируеми странични огледала и текстилни седалки, като за Model 3 се предлага веганска кожа.
Мъск насочва компанията към изкуствен интелект, фокусирайки се върху роботизирани автомобили и хуманоидни роботи, но новите автомобили са ключови за надеждите за ръст на приходите в близко бъдеще.
„За пазара това е Tesla да се откаже от полото си със Стив Джобс и да облече суичър с качулка от Walmart“, каза Майкъл Ашли Шулман, главен инвестиционен директор в Running Point. „Вече не става въпрос за хладнокръвния бунтар на ръба на иновациите – това е естаблишмънтът, който се опитва да играе едновременно с Tesla и Toyota.“