Архив

Mercedes тества електрически ван с иновации в зареждането

Mercedes-Benz тества различни иновации за безпроблемно и интелигентно зареждане с експериментално зарядно превозно средство, наречено ELF. Електрическият ван може да се справи със зареждане с CCS и MCS, двупосочно зареждане с AC и DC, както и индуктивно и кондуктивно зареждане.

Изображение: Mercedes-Benz ELF

electrive.com, 11.10.2025 – 11:00

Експерименталното зарядно превозно средство Mercedes-Benz ELF съчетава иновации в превозните средства с инфраструктурни концепции за безпроблемно, интелигентно зареждане. мерчЕлектрическият ван е оборудван с широка гама от технологии, които позволяват практически всяка ориентирана към бъдещето концепция за зареждане да бъде тествана на практика. Подвижната лаборатория за зареждане съчетава – ултрабързото, двупосочно, слънчево, индуктивно и кондуктивно зареждане се разглеждат в цялостна концепция, която има за цел не само да тества границите на възможното, но и да ги предефинира.

Експерименталното превозно средство е оборудвано с две системи за бързо зареждане, а именно системата CCS, често използвана в леките автомобили, и стандарта MCS, разработен наскоро предимно за електрически камиони и автобуси.

„Подобрен“ CCS процес с 900 кВт

Въпреки че ключовата дума MCS естествено привлича вниманието в леките автомобили, вълнуващо е да се види какво може да направи ванът ELF в сектора CCS. Докато стандартните CCS системи на пазара обикновено предлагат максимална мощност от 400 кВт, ELF може да постигне капацитет на зареждане до 900 кВт. Това означава, че батерия от 100 кВтч може да се зареди само за десет минути – цифра, която все още е недостижима за серийно произвежданите автомобили в Европа днес.

Mercedes ни дава надежда и тук – според производителя използваните компоненти, като батерията, контролът на зареждането и CCS хардуерът, вече са близо до серийното производство и ще бъдат вградени в бъдещите модели на Mercedes-Benz.

Зарядно за Mercedes benz elf mcs

Mercedes наскоро демонстрира този „усъвършенстван“ CCS процес в сътрудничество с производителя на зарядни станции Alpitronic по време на рекордното пътуване на Concept AMG GT XX. Докато стандартните CCS зарядни станции са проектирани за 500 ампера, прототипът Alpitronic може да предава токове до 1000 ампера чрез стандартен CCS кабел. За да направят това възможно, инженерите на Alpitronic използваха MCS дозатор, първоначално проектиран за електрически камиони, и замениха MCS кабела с CCS кабел с подобрено охлаждане. Това позволи на тестовите превозни средства да се зареждат със средна мощност от 850 кВт, няколко пъти подред.

Първоначално разработена за тежкотоварен транспорт, тази система е известна с това, че позволява капацитет на зареждане в мегаватов диапазон и само преди няколко дни първата обществена MCS зарядна станция в Германия беше открита на магистрала A2. В проекта ELF MCS служи като изследователски инструмент за тестване на термичната устойчивост и границите на производителност на високоволтови батерии, силова електроника, зарядни кабели и други компоненти при екстремни условия.

Констатациите ще бъдат включени в разработването на превозни средства за дълги разстояния и решения за автопаркове с кратки престои. С други думи, Mercedes първоначално не планира да инсталира MCS директно в серийно произвежданите автомобили.

Двупосочно зареждане с променлив или постоянен ток

Друг фокус на ELF е двупосочното зареждане – т.е. подаване на енергия от акумулатора на автомобила обратно в дома или мрежата. Докато първите серийно произвеждани автомобили, които поддържат двупосочно зареждане, могат да го правят само с променлив ток (AC) или постоянен ток (DC), ELF може да прави и двете.

Mercedes-Benz вижда предимства и в двата метода: двупосочното зареждане с променлив ток е особено подходящо за домашни стенни кутии и подаване на енергия обратно в домашните мрежи (V2H), но стандартизацията за различните електрически мрежи е сложна. Следователно двупосочното зареждане с постоянен ток е особено подходящо за подаване на енергия обратно в обществената електропреносна мрежа (V2G) или по-големи сградни мрежи.

Новите изцяло електрически CLA и GLC вече са технически подготвени за двупосочно зареждане със съвместима стенна кутия с постоянен ток. Mercedes-Benz ще пусне първите си двупосочни услуги за зареждане в Германия, Франция и Великобритания през 202

С или без кабели

Mercedes-Benz тества и индуктивно зареждане, т.е. зареждане без кабели, с ELF. Това включва безконтактно прехвърляне на електрическа енергия към превозното средство чрез система за зареждане, интегрирана в земята. Тази технология предлага голям потенциал, особено у дома, за приложения за автопаркове и за роботизирани таксита, тъй като прави зареждането по-удобно и практически невидимо. Капацитетът на зареждане на индуктивната система в момента е 11 кВт AC, което съответства на типична стенна кутия.