Архив

Германия: Все още няма решение относно планираните субсидии за електрически превозни средства

До 4000 евро стимули за електрически автомобил, ако цената и личният доход останат под горните граници – тези цифри вече циркулираха във връзка с планираните субсидии за електрически превозни средства за домакинства с ниски доходи. Политическите преговори обаче все още не са напреднали толкова далеч.

Изображение: Opel

sueddeutsche.de (на немски), 16.10.2025 г.

В планираната схема за подкрепа, която е предназначена да помогне на домакинствата с ниски и средни доходи да преминат към превозни средства с нулеви емисии, много медии очевидно съобщиха субсидии гермповече от политиците.

По-рано тази седмица няколко доклада представиха предполагаеми подробности – правителството се е решило в полза на бонус за покупка и против социалния лизинг, а конкретни цифри за лимита на доходите вече циркулираха, като се споменаваше до 3800 евро бруто на месец.

Федералното министерство на околната среда не опроверга официално тези цифри, но и не ги потвърди – с основание. „Не можем да потвърдим циркулиращите данни за потенциалните размери на субсидиите или конкретния дизайн на новата програма за подкрепа“, заяви говорител на ръководеното от Социалдемократическата партия Министерство на околната среда пред германския Süddeutsche Zeitung (SZ).

Сега е очевидно, че федералното правителство все още не е постигнало консенсус относно точния дизайн на новата подкрепа. Парламентарната група на Социалдемократическата партия е съставила позиционен документ, в който очертава визията си за новата програма – много необичайна стъпка, ако вече е имало някаква форма на споразумение между Социалдемократическата партия и ХДС/ХСС относно дизайна.

Авторите на документа са говорителят по транспортната политика Изабел Кадемартори, говорителят по екологичната политика Якоб Бланкенбург и говорителят по икономическата политика Себастиан Ролоф – Социалдемократическата партия заключава, че формулираните там искания „са подкрепени от широчината на парламентарната група“.

Според предложенията на депутатите, бонус за покупка от 3000 евро от федералното правителство трябва да бъде наличен от 2026 до 2029 г. Това ще „бъде допълнено от равен принос от производители или търговци“, цитира Социалдемократическата партия от документа.

Новият бонус ще се прилага не само за нови, но и за употребявани превозни средства – за новите автомобили вероятно ще отговаря производителят, а за употребяваните – дилърът. Дилърите също така трябва да предлагат безплатна проверка на батерията при продажба на употребявани електрически превозни средства, за да изградят доверие. Правилата за частни продажби не са уточнени.

Документът обаче предоставя информация за критериите за превозни средства, които надхвърлят обикновения ценови таван. Според групата SPD, само превозни средства, струващи не повече от 45 000 евро, произведени в Европа и постигащи определен екологичен рейтинг, биха отговаряли на условията за субсидия.

Допустимостта ще бъде ограничена и до хора с „нисък до среден месечен доход“ – не се посочват цифри като 3800 евро бруто на месец, споменати в по-ранни слухове. Освен това групата SPD подкрепя модел на социален лизинг за хора с ниски доходи, който също може да се комбинира с бонуса за покупка.

Програмата е планирана да стартира през 2027 г., с „ниски лизингови лихви и опция за по-късна покупка“ и ще се прилага само за превозни средства, произведени в Европа, които отговарят на екологичния рейтинг.

Докато финансовият министър Ларс Клингбайл (СДП) вече беше посочил, че подобна програма ще бъде финансирана с 3 милиарда евро от Фонда за климат и трансформация и Социалния фонд на ЕС, парламентарната група на СДП предложи допълнителна мярка за финансиране: служебните автомобили с двигатели с вътрешно горене трябва да се облагат с по-високи данъци в бъдеще, а допълнителните приходи да се насочат към електрическа мобилност, съобщава SZ.

Политиците от СДП подчертават, че мярката не е само за финансиране на техния план, но и за бъдещия пазар на употребявани автомобили: „Секторът на служебните автомобили е най-големият сегмент от превозни средства за климатично неутрален индивидуален транспорт и ще играе важна роля в създаването на пазар на употребявани електрически превозни средства“, се посочва във вестника.