Архив

ЕС се нуждае от повече внимание върху автономното шофиране, за да настигне конкурентите си, казва главният изпълнителен директор на Bolt

БРЮКСЕЛ (Reuters) – Европа трябва да обърне поне толкова внимание на автономните автомобили, колкото и на електрическите превозни средства, ако иска да играе роля в една от ключовите технологии на следващото десетилетие, заяви главният изпълнителен директор на естонската компания за споделено пътуване и доставка на храна Bolt.

Европейските автомобилни производители, които наемат милиони хора на целия континент, се затрудняват да се справят с развитието на чуждестранните технологии, особено от Китай и Съединените щати.

reuters.com/world/china

„Има толкова много за електрическите превозни средства, но сме загубили нишката за автономното шофиране“, каза пред малка група журналисти Маркус Вилиг, главен изпълнителен директор на ес автономевропейския конкурент на американската компания Uber. „Това ще бъде основната технология.“

Автономното шофиране е доминирано от американски компании като дъщерното дружество на Alphabet Waymo и Tesla, както и от китайските конкуренти Baidu, WeRide и Pony.ai. Waymo вече стартира автономно споделено пътуване в Лондон.

Bolt може да спечели от пускането на „роботаксита“, но Вилиг заяви, че Европейският съюз трябва да признае това като стратегическа технология с последици за сигурността и да не разчита само на внос.

Вилиг, който трябваше да се срещне с председателя на ЕС по технологиите Хена Виркунен, заяви, че ЕС харчи десетки милиарди евро за различни части от веригата за доставки на електрически превозни средства, но нищо сравнимо с това за софтуер за автономно управление. Традиционните производители на автомобили може да осигурят известни инвестиции, но не изглежда да са готови да изградят свои собствени системи за автономно управление.

ЕС е склонен да засили своя дигитален суверенитет, като намали зависимостта на Европа от големите технологични компании от САЩ в областта на облачните и мрежовите услуги и изкуствения интелект.

Вилиг каза, че ЕС също трябва да избягва да допуска големи чуждестранни играчи да идват и да смажат по-малките местни конкуренти, както се е случило в други технологични области. Той предложи на бъдещите играчи от ЕС да се предложат субсидии и евентуално да се предоставят ексклузивни лицензи за експлоатация на роботизирани таксита в определени градове или региони за определен период, за да им се позволи да развият мащаба си.