Автомобилните производители се притесняваха, че тарифите на Тръмп ще разрушат печалбите им. Ето как избегнаха най-лошото
Когато президентът Доналд Тръмп представи тарифната си политика по-рано тази година, това изглеждаше като бедствие за автомобилните производители. Но дори и с американските тарифи върху вносните автомобили и части, това се очерта като доста добър период за автомобилните компании.
edition.cnn.com, 3 ноември 2025 г.
Повечето автомобилни производители, дори тези, базирани в САЩ, внасят някои автомобили и повечето части. Но оценките на автомобилните компании за тежките разходи са намалели, тъй като тарифите продължават да се отменят, малко по малко.

Chevrolet Silverado 1500 и GMC Sierra 1500 на поточната линия в завода на General Motors във Форт Уейн, Индиана./Bloomberg
По-важното за печалбите на автомобилните производители е, че финансовите санкции за неспазване на правилата за горивна ефективност почти са изчезнали. Тези регулаторни спестявания в крайна сметка биха могли да компенсират разходите за тарифите.
Като цяло може да се твърди, че печалбите на автомобилната индустрия биха могли да се окажат по-добри, отколкото преди Тръмп да встъпи в длъжност през януари, което е изненадващ резултат, тъй като огромните инвестиции на автомобилните производители в електрически превозни средства през последните години също бяха подкопани от това, че Тръмп спря федералната подкрепа за електрически превозни средства, на която разчитаха, когато направиха този огромен залог.
„Определено е благоприятно“, каза Джеф Шустер, независим автомобилен анализатор, за промените, откакто автомобилните мита бяха обявени за първи път през март. „Има толкова много движещи се части, че е трудно да се изолират. Но нещата определено са по-добри, отколкото някой очакваше.“
Разходите за мита не са толкова лоши, колкото се опасяваха

Работник се готви да разтовари автомобили General Motors Buick на камион с ремарке в пристанището на Инчон в Инчон, Южна Корея./Bloomberg
Автомобилните производители бяха близо до паника, когато Тръмп обяви планове за 25% мито върху всички вносни превозни средства, включително тези от Мексико и Канада, тъй като всички компании зависят от вносни части за сглобяване в американските заводи и почти целият внос е от тези съседни страни. Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли заяви, че митата „ще пробият дупка в американската индустрия, каквато никога не сме виждали“.
Но се оказа, че не е толкова лошо, колкото се опасяваха, тъй като Тръмп продължи да намалява най-лошото въздействие на митата почти веднага. General Motors и Ford, които прогнозираха милиарди годишни разходи, намалиха тези оценки. GM намали прогнозата си от 5 милиарда долара с 500 милиона долара миналия месец. Ford намали наполовина прогнозните си разходи за мита за 2025 г., от 2 милиарда долара на 1 милиард долара.
Volkswagen отчете загуба от 1 милиард евро (1,3 милиарда долара) през третото тримесечие и заяви, че митата ще му струват до 5,8 милиарда долара тази година. Но част от загубата се дължи на други проблеми с европейските електромобили и реорганизация в Porsche.
Въпреки че разходите за мита също намалиха печалбите на автомобилните производители, компаниите успяха да надминат очакванията. Например, коригираната печалба на акция на GM се очакваше да падне с 23% през третото тримесечие. Вместо това тя падна само с 5%. Дори загубата на Volkswagen беше по-малка от една четвърт от прогнозите.
Дори автомобилни производители от Азия и Европа успяха да устоят на бурята, тъй като произвеждат значителен дял от продаваните в САЩ автомобили в Америка.
Главният изпълнителен директор на Hyundai Хосе Муньос заяви пред репортери в Ню Йорк през септември, че дори с американските тарифи, Съединените щати, а не Южна Корея, са най-печелившият пазар за Hyundai. Той очаква това да продължи.
„Тарифите все още са насрещен вятър“, каза Дан Айвс, анализатор в Wedbush Securities. „Но досега те са добре осмисляни.“

Ремаркета за превоз на автомобили, превозващи автомобили Ford, влизат в САЩ от Мексико през входното пристанище Ногалес-Марипоса/Bloomberg
И по-нататъшни намаления на тарифите са вероятни, ако администрацията постигне нова търговска сделка с Канада и Мексико – два от най-големите източници на вносни автомобили и авточасти.
Тръмп наскоро спря канадските търговски преговори, след като реклама, финансирана от провинция Онтарио, включваше реч срещу тарифите от 1987 г. на бившия президент Роналд Рейгън. Но експертите смятат, че в бъдеще ще има някаква търговска сделка.
Споразумение за свободна търговия с Южна Корея, друг източник на вносни превозни средства, би помогнало за намаляване на тарифните разходи не само за Hyundai и Kia, но и за General Motors, която произвежда някои от по-евтините автомобили в своите американски дилъри в Южна Корея.
Слабото въздействие на тарифите е от полза и за купувачите на автомобили.
Компаниите не са прехвърлили увеличените тарифни разходи на потребителите, поне не директно. Въпреки това, имаше някои тихи стъпки от страна на автомобилните производители за възстановяване на част от разходите за митата, като например таксуване за оборудване.








