Vanden Plas Princess 3-4L
През октомври 1959 г. стартира нов Austin A99 Westminster базиран модел под името Princess 3-литров. От юли 1960 г. тези превозни средства носят име Vanden Plas, което става знак за инженерна марка в свое право (вместо да бъдат известни като каросеростроител за автомобили на други производители). Колата е много по-малка и по-малко от 44 на сто от цената на предишния Saloon Princess IV, а вместо това до голяма степен идентична на Austin A99 Westminster и други британски модели, като се използва същото проектирано от Pininfarina купе. В него са включени нова отличителна Vanden Plas решетка (доста квадратна, с дебел съраунд и вертикални летви), кръгли фарове, клаксон. Интериорът е разточителен в типичен стил Vanden Plas, с участието на орехово дърво с тапицерия, кожени седалки и панели, и високо качество на килими. A разделението между водача и задното отделение е допълнителна екстра. Мощността идва от 3-литров агрегат със 108 к.с.
Първото покление на британския автомобил е от 1959-1960 г., а второто – от 1960 до 1964 г. с 12 703 направени. Категорията е 4 врати седан. Междуосието е от 2134 мм до 1961 г. и 2184 мм до 1964 г., дължината на каросерията – 4789 мм, ширината – 1740 мм и височината – 1499 мм.
3-литров Vanden Plas Princess с автоматична скоростна кутия е тестван от британското списание The Motor през 1961 г. и има максимална скорост от 159,8 км в час, може да ускори от 0-97 км в час за 16,1 сек. A разходът на гориво е 13,4 л/100 км.
Този модел е заменен през 1961 г. от Vanden Plas Princess 3-литров Mark II. Фризьорски е подобен, но колесната база е 5 см вече по-дълга и се прибавят анти-щанги към суспензия от двете страни на колата. Двигателят е подобрен до 120 к.с. По-добри спирачки са монтирани, и интериорните подобрения включва вградени падащи „пикник маси“ за пътниците на задната седалка. Опции включват „Смит климатик“. Този модел продължава до 1964 г.
Vanden Plas Princess 4-литров R със своя Rolls-Royce изцяло алуминиев двигател е обявен през август 1964 г. С необичайно висока мощност към тегло на колата е способна на 112 mph.
Голямата промяна е под капака, където е резултатът от повече от две години техническо сътрудничество между BMC и Rolls-Royce. Алуминиевият Rolls-Royce FB60 двигател е 6-цилиндров, 3,909 литра с 7.8:1 степен на компресия мощността му е 175 к.с. при 4800 об./мин. Twin карбураторите SU са добавени. Блокът и главата са алуминиеви, повдигачите са хидравлични саморегулираща се, работещи над входа и изпускателните клапани са отстрана. Балансираният колянов вал е на седем лагери.
Новият автомобил е цена на едно ниво с Jaguar Mark X, само 50% повече от видно своя предшественик 3-литров автомобил. Това е голяма промяна на позициониране на пазара, насочена към нарастващия престиж и пазара на представителни автомобили в Европа и Съединените щати. Вътре автомобилът е изпълнен с полиран орех – фасцията – подплатена отгоре и отдолу. Нова автоматична скоростна кутия е била предоставена, Borg-Warner модел 8 – първата си употреба в британски автомобил и Hydrosteer променливо съотношение на волана, широки гуми. Външно фаровете за мъгла са били преместени от решетката, подредената задница – удължена и коригирана, с хоризонтални светлини.
Съвместният производствен капацитет е предвиден от 12 000 коли годишно, окончателното сглобяване и довършителните работи на ръка стават във Vanden Plas завода в Кингсбъри – Лондон.
Тази кола е резултат от съвместен BMC/Rolls-Royce проект за по-малък Bentley с кодово име Java. Rolls-Royce най-накрая се оттегля от съвместното предприятие. А необходимостта е била заради сравнително компактен, масово произвеждан Rolls-Royce. Прототипите са направени с помощта на Austin-инженерство, централната част от Vanden Plas, с префасонирани Rolls Royce и Bentley панели отпред и отзад. Нито един от тези модели не влиза в производството, което отчасти се дължи на успешното въвеждане през 1965 г. на много по-голям Rolls-Royce Silver Shadow.
Vanden Plas Princess 4-литров R остава в производство до 1968 г., точно преди обединяването на BMC в British Leyland. 6555 са били построени. Това е единственото масово произвеждано гражданско превозно средство от друг производител някога използвал Rolls-Royce двигател.
…Vanden Plas е името на каросерии за автомобилни производители. По-късно името става най-крайното наименование на луксозен модел за автомобили от различни дъщерни дружества на British Leyland и групата Rover. Бизнесът започва през 1870 г. в Брюксел, Белгия, като Carrosserie Van den Plas – първоначално за производството на каруци. Фирмата е основана от ковача Ван ден Плас и синовете му Антоан, Анри и Уили, който по-късно създава клон в Париж. През 1884 г. те се местят от Брюксел в Антверпен. От 1900 г., са работили с De Dion Bouton, Berlier, Germain, Packard. Белгийският бизнес прекратява производството през 1934 г. и неговият френския клон с него.
Името се появява за първи път във Великобритания през 1906 г., когато са внесени коли Métallurgique с Vanden Plas каросерии. Първата Vanden Plas компанията в Англия е създадена от Warwick Wright (сега Peugeot дилъри) през 1913 г., с работа по лиценз на Vanden Plas Белгия.
Каросеростроителят се ползва от производители като Alvis, Armstrong Siddeley, Bentley, Daimler, Lagonda и Rolls-Royce. Компанията обновява производствените си методи и започва да прави малки партиди. С избухването на войната през 1939 г., компанията прави самолети и каросериите спират.
С мира през 1945 г., компанията рестартира старият си бизнес, когато идват нов клиент. Austin иска да пусне на пазара версия на неговия голям 4-литров с Rolls-Royce размер A110 Sheerline. Vanden Plas става дъщерно дружество на Austin Motor Company през 1946 г. и произвежда Austin A120 Princess – модел на Austin с шаси Sheerline.
От 1958 г. започва да включва шаси-монтаж и Austin (сега BMC) спризнават Vanden Plas като производител на автомобили. Austin от името на „принцесата“ отпада, така могат да бъдат продавани от търговците Nuffield. През 1960 г. „принцесата“ става Vanden Plas Princess.