Статистика на ACEA: Електрическите камиони стартират бавно, докато автобусите се развиват бързо
След три тримесечия европейският пазар на камиони продължава да се сблъсква със слабо търсене, докато секторът на автобусите възвръща инерцията си. По отношение на регистрациите на електрически търговски превозни средства, Швейцария е лидер по отношение на електрическите камиони с батерии, а Германия се откроява със силен растеж в регистрациите на електрически автобуси.
acea.auto, 6.11.2025
Тримесечие по тримесечие Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) проследява развитието в ЕС и по-широките европейски пазари на търговски
превозни средства. За първите девет месеца на 2025 г. (Q1-Q3) асоциацията отчита спад от 9,8% на годишна база в общите регистрации на камиони, докато регистрациите на автобуси се увеличиха с 3,6%.
Превозните средства, работещи с изкопаеми горива, продължават да губят позиции, докато електрическите камиони и автобуси набират скорост, въпреки че в сектора на камионите ръстът на моделите с електрически батерии все още не е компенсирал загубите сред превозните средства с двигател с горене.
Напредъкът обаче е очевиден: електрическите камиони с батерии постигнаха пазарен дял от 3,8% след три тримесечия, в сравнение с 2,1% година по-рано. Включително страните от ЕАСТ (Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария) и Обединеното кралство, делът нараства до 4,4.
Пазарът на автобуси е много по-напреднал, като електрическите автобуси вече представляват 22,7% от всички регистрации в ЕС. Когато се включат регионът на ЕАСТ и Обединеното кралство, делът се покачва до 24,8% – което означава, че един на всеки четири нови автобуса в Европа е електрически.
Преди да разгледаме класацията на държавите, заслужава да се отбележат дефинициите на ACEA: в категорията камиони асоциацията разграничава среднотонажни превозни средства (3,5–16 тона) и тежкотонажни камиони (16 тона и повече). Всичко под 3,5 тона попада в сегмента на вановете, който не е включен тук. При автобусите ACEA брои всички превозни средства за превоз на пътници над 3,5 тона и групира електрическите с батерии и plug-in хибридните модели заедно като „електрически зареждаеми превозни средства“.
Между януари и септември ACEA регистрира 225 483 нови камиона над 3,5 тона в ЕС – спад от 9,8% в сравнение със същия период на миналата година. Регистрациите на тежкотоварни камиони намаляха с 9%, докато среднотонажните модели отбелязаха по-рязък спад от 13,5%.
Всички основни пазари отслабнаха, като Германия (-17,9%) и Франция (-13,4%) отбелязаха двуцифрени намаления. Дизеловите превозни средства все още доминират, представлявайки 93,5% от регистрациите на камиони в ЕС, докато електрическите камиони между 3,5 и 44 тона достигнаха 3,8% дял.
В сегмента на среднотонажните автомобили (3,5–16 тона) делът на електрическите вече е 14,1%. Общо 5384 електрически зареждащи се камиона са регистрирани в ЕС от януари до септември (+90% на годишна база), като Германия представлява близо половината от тях (2260 бройки). Ръстът в Германия (40%) обаче изостава от средния за ЕС. Нидерландия (853 бройки, +736%), Швеция (422 бройки, +817%) и Италия (456 бройки, +210%) регистрираха най-силен ръст. Франция добави 522 бройки (+15%), докато Дания достигна 301 (+117%). Извън ЕС, Обединеното кралство следваше плътно Германия с 1909 електрически камиона до 16 тона (+54%).
Търговски превозни средства AСЕА, трето тримесечие
Категорията тежкотоварни автомобили (16 тона и повече) представлява по-голямата част от регистрациите на камиони в ЕС. От общо приблизително 187 300 регистрации, около 3200 са електрически, което дава на сегмента пазарен дял от 1,7%. Германия отново водеше с 900 бройки (+19%), което означава, че приблизително един на всеки трима тежкотоварни електрически камиони в ЕС е регистриран там. Франция (568 бройки, +41%) и Нидерландия (556 бройки, +46%) също надминаха средния темп на растеж за ЕС от +35%. Обединеното кралство беше по-малко динамично в този сегмент с 295 бройки (+26%).
Забележително е, че ACEA съобщава, че Кипър вече е единствената страна от ЕС без регистрации на тежкотоварни електрически камиони. Всички останали страни от ЕС и ЕАСТ са въвели поне няколко, което показва, че колебанието около електрическите тежкотоварни камиони намалява.
Швейцария се откроява особено. Между януари и септември страната регистрира 614 електрически камиона над 3,5 тона (+72%), достигайки дял на електрическите камиони от 18,9%. Това означава, че почти един на всеки пет нови камиона, продадени в Швейцария, е бил електрически с батерии – най-високият дял в Европа. Повечето от тях са тежкотоварни камиони (373 бройки, +76%).
Нидерландия следва с дял на електрическите камиони от 16,8% (1409 бройки, +192%), докато Белгия (+138%), Италия (+192%) и Швеция (+139%) също отбелязаха значителен ръст. Заедно с водещи пазари като Германия, Франция, Нидерландия и Обединеното кралство, тези страни са движеща сила на прехода към товарни превози с нулеви емисии.
Що се отнася до европейския пазар на автобуси, електрическите превозни средства вече са добре установени. От 28 417 нови автобуса, регистрирани в ЕС (+3,6%), 6 444 са били презареждащи се, което представлява пазарен дял от 22,7% – в сравнение с 15,9% през същия период на миналата година.
Пазарът на електрически автобуси в ЕС е нараснал средно с 49%, воден от Германия (1 202 бройки, +108%), следван от Швеция (+684%) и Белгия (+389%). Други силни участници са Румъния (455 бройки, +62%) и Литва (143 бройки, +170%).
Електрическите автобуси също заместват хибридните модели, като регистрациите на хибридни автобуси в ЕС намаляват с 32,7%, намалявайки пазарния им дял до 6,3%. Дизеловите автобуси, междувременно, остават стабилни и сега представляват 64,2% от общите регистрации на автобуси в ЕС.
В сравнение с пазара на електрически камиони, секторът на електрическите автобуси показва по-равномерно разпределение в цяла Европа. Петнадесет от 27-те държави-членки на ЕС регистрираха три- или четирицифрени регистрационни числа за електрически автобуси след първите три тримесечия на годината, водени от Германия (1202 бройки, +108%), Италия (912, +83%) и Швеция (698, +684%).
В общоевропейски мащаб Обединеното кралство остава явният лидер с 2117 нови електрически автобуса, регистрирани от началото на годината (+50%). Силното представяне на Обединеното кралство е от съществено значение за повишаване на общия дял на електрическите автобуси на пазарите на ЕС, ЕАСТ и Обединеното кралство до рекордните 24,8%.









