Европейските производители на камиони искат да отслабят целите за емисиите на CO2
Производителите на камиони Volvo Trucks, Daimler Truck, Scania, MAN, Iveco и Ford изпратиха писмо до ЕС, с което призовават за облекчаване на разпоредбите за емисиите на CO2 за сектора. Макар че не поставят под въпрос основните принципи на настоящия стандарт, те поставят под въпрос етапите между годишните цели.
Изображение: Daimler Truck
Това беше съобщено от информационна агенция Reuters, която твърди, че е видяла писмото от производителите до Европейската комисия. Според доклада писмото е с дата 13
октомври, но едва сега е станало публично достояние. В документа производителите на оригинално оборудване призовават за облекчаване на стандартите за емисиите на CO2 за тежкотоварни превозни средства чрез кредитна система. Тяхното предложение би им позволило да натрупат кредити за емисии между запазените цели за 2025, 2030 и 2040 г., което в крайна сметка ще доведе до по-ниски икономии на CO2.
За да поставим това в контекст: съгласно действащото законодателство на ЕС, производителите на камиони трябва да намалят емисиите от нови камиони с 15% до 2025 г., 45% до 2030 г. и 90% до 2040 г. в сравнение с нивата от 2019 г. Настоящата система не само стимулира производителите да не постигнат тези цели сами по себе си, но и изисква от тях да паднат под линейната прогресия между целевите години.
Следователно намаляването на CO2 трябва да се извършва постепенно, година след година. И именно тази втора част производителите искат да отменят. Следователно те са единствено отговорни за постепенното намаляване през 2025, 2030 и 2040 г. Те носят пълна отговорност за постепенното намаляване през 2025, 2030 и 2040 г. Целта им е да използват всички допълнителни икономии на CO2, които могат да бъдат натрупани между 2025 и 2029 г., над целта от 15%, като кредити за смекчаване на следващия етап от 45% през 2030 г. и следващите години.
Кредити вече съществуват днес, но не в толкова изразена форма. Производителите могат или биха могли да ги събират всяка година, ако останат под линията на икономиите, очертана от 2019 до 2025 г. (от 100 до 85 процента от лимитите на CO2 за автопарка). Те могат да използват тези кредити, за да компенсират през 2025 г., ако годишната цел е изложена на риск. Съгласно действащото законодателство обаче неизползваните кредити изтичат след 2025 г. и ще трябва да бъдат възстановени за следващия целеви период.
Кристиан Левин, главен изпълнителен директор на Scania и Traton, определи писмото до Reuters, което вече е станало публично достояние, като „вик за помощ“. „Не оспорваме, че самите цели са правилни. Но ще бъде много, много трудно“, цитиран е Левин, който е и председател на Комитета по търговски превозни средства на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). „Най-доброто би било да се премахнат тези безсмислени санкции за индустрията и вместо това да се насърчат всички страни, участващи в системата, да предприемат съвместни действия чрез стимули или санкции.“
Говорител на Daimler Truck също заяви пред информационната агенция, че индустрията е инвестирала сериозно в електрификация, но е изправена пред „драконовски“ санкции за неизпълнение на целите си – въпреки фактори извън нейния контрол, като например производство на батерии и зарядна инфраструктура.
Александър Власкамп, главен изпълнителен директор на MAN Truck & Bus, направи подобна забележка в скорошно интервю за electric: „Нашата индустрия се справи: свършихме си домашното и разработихме много добри продукти“, каза Власкамп. „За съжаление, прилагането на обещаните рамкови условия, например по отношение на зарядната инфраструктура, отнема повече време от очакваното. Това не е в наши ръце. И все пак се предполага, че ние трябва да поемем риска, ключови думи санкции.“
Тази седмица имаше разговор с Томас Фабиан, главен директор „Търговски превозни средства“ в ACEA, в интервю за текущата пазарна ситуация. Фабиан също така подчерта: „Но сме далеч от тази точка и времето е кратко. Ако напредъкът продължи да изостава, цялата верига за създаване на стойност ще усети последствията, като производителите ще бъдат изправени пред прекомерни санкции за фактори извън техния контрол.“ Формулировката, използвана от представителите на производителите, е поразително сходна.
Но има и други гласове. По-специално природозащитниците предупреждават, че разводняването на целите може да забави прехода към задвижване в Европа и да проправи пътя за китайските производители. Например, екологичната организация „Транспорт и околна среда“ коментира, че предложените промени биха могли да намалят продажбите на камиони с нулеви емисии в ЕС с 27% до 2030 г.
Стеф Корнелис, ръководител на отдела за управление на товари и автопарк на T&E, предупреждава: „Производителите на камиони искат да създадат впечатлението, че това е само малка корекция, но е точно обратното. Това би означавало голямо отхвърляне на плановете на Европа за декарбонизация на камионите и намаляване на продажбите на електрически камиони с почти една трета през 2030 г. Те създават огромна инвестиционна несигурност за зарядната инфраструктура и енергийния сектор, които трябва да започнат да изграждат мрежи и зарядна инфраструктура още днес. Транспортната индустрия твърди, че липсата на зарядна инфраструктура е основната пречка, но как очакват една енергийна компания да инвестира?“








