Китай достига нови рекорди за електрически превозни средства през октомври
Китай постигна пореден рекорден месец в продажбите на електрически превозни средства и plug-in хибриди. Както общите продажби на превозни средства с нова енергия, така и обемите на електрически превозни средства с батерии достигнаха нови върхове.
Изображение: Xiaomi
12.11.2025 – 10:36
Китай BEV Данни
1,715 милиона така наречени превозни средства с нова енергия (NEV – BEV, PHEV, EREV и FCEV) бяха продадени през октомври, което е увеличение със 111 000 бройки в сравнение
с предишния рекорден месец септември 2025 г., което представлява допълнително увеличение от 6,9%. В сравнение със същия месец миналата година бяха продадени 285 000 NEV повече, което съответства на годишен ръст от 20%.
Важно е да се отбележи, че данните, публикувани от Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM), се отнасят до доставки на едро – броя на продадените от китайските производители превозни средства – и следователно включват износ. През октомври са били изнесени 256 000 превозни средства с нова енергия, оставяйки 1,459 милиона NEV за вътрешния пазар. Това все още представлява увеличение от 12,1% в сравнение с октомври 2024 г. и с 5,6% повече от септември. Продажбите на NEV на вътрешния пазар са надхвърлили нивото от предходната година през всеки месец на 2025 г.
Електрическите превозни средства с батерии също достигнаха нов рекорд през октомври. След като надминаха границата от един милион за първи път през септември с 1,058 милиона бройки, цифрата за октомври се увеличи допълнително до 1,109 милиона BEV. Това представлява ръст от 31,7% на едро, изпреварвайки целия сегмент на NEV. Със 166 000 изнесени BEV, малко под един милион нови електрически автомобила са навлезли по китайските пътища. Този праг все още може да бъде надминат преди края на 2025 г.
Плъг-ин хибридите стагнират
Плъг-ин хибридите, включително електрическите превозни средства с удължен пробег (EREV), се увеличиха само с три процента през октомври, достигайки 605 000 бройки. Въпреки че тази цифра представлява ръст от 10,8% спрямо септември и най-добрия месец на годината досега, тя е само малко над 587 000 бройки, регистрирани през октомври 2024 г. Преди година PHEV (плаг-ин електрическите превозни средства) бяха най-бързо развиващият се сегмент в Китай с 89% увеличение, докато BEV (електрическите превозни средства с електрическо захранване) нараснаха с 30,4%. Оттогава продажбите на BEV продължават да се покачват стабилно от 842 000 до над 1,1 милиона бройки, докато plug-in хибридите остават до голяма степен стабилни.
Във всички двигатели през октомври са продадени 3,322 милиона превозни средства, с 8,8% повече от година по-рано и с три процента повече от септември. Тъй като NEV нарастваха по-бързо от общия пазар, техният дял се увеличи значително до 51,4% – за първи път е преодолян прагът от 50%. Тази цифра обаче се основава на доставки на едро, включително износ. Ръстът в сравнение със септември (49,0%) и предходната година (46,8%) остава значителен.
BYD продължава да се сблъсква с предизвикателства пред продажбите
От приблизително 1,7 милиона NEV, продадени през октомври, 441 706 са от BYD. Въпреки че това е най-добрият резултат на BYD за годината, той остава под рекордните нива, постигнати през 2024 г., когато компанията надмина 500 000 месечни продажби за първи път. В сравнение със септември 2025 г. продажбите на BYD са се увеличили с 11,5%. 222 559 BEV на компанията са се увеличили със 17,4% на годишна база, но 214 297 plug-in хибрида са намалели с 31,1%. Това е шестият пореден месец, в който обемите на продажбите на PHEV на BYD са под миналогодишните стойности.
Tesla не успя да се възползва от нарастващия пазар на BEV. След силен септември с 90 812 бройки, доставките на едро спаднаха до 61 497 през октомври. Продажбите на дребно на вътрешния пазар бяха по-ниски, тъй като износът се увеличи. Model Y регистрира 19 488 продажби на вътрешния пазар – най-слабият му месец от март насам – докато продажбите на Model 3 се увеличиха с 52,5% до 6 518 бройки.
Според CN EV Post, спадът може да е свързан с намаляващото търсене на специфичния за Китай Model Y с дълга база и шест места, пуснат на пазара през август. Оттогава Tesla представи нов вариант на Model Y със задно задвижване и най-дълъг пробег в гамата, което може да подобри резултатите от ноември.
Leapmotor отново изпревари Tesla през октомври със 70 289 автомобила, поставяйки шести пореден месечен рекорд. Година по-рано марката продаде 38 177 бройки, което представлява увеличение от 84,1%. Досега през 2025 г. Leapmotor е доставил 465 805 автомобила, което е със 120% повече на годишна база. Компанията планира да представи първия модел от своята достъпна A-серия, A10, по-късно този месец, което би могло да доведе до по-нататъшен растеж.
Xiaomi продължава бързия си растеж
Въпреки силното си разширяване, Xiaomi остава зад Tesla. През октомври новодошлият продаде 48 654 бройки от своите модели SU7 и YU7, което е втори пореден месец над 40 000 бройки. Очаква се прагът от 50 000 бройки да бъде достигнат през ноември. С 315 376 продадени автомобила тази година, Xiaomi е на път да постигне годишната си цел от 350 000 бройки предсрочно.
Xpeng също надхвърли 40 000 бройки за втори месец, доставяйки 42 013 автомобила – 76% увеличение спрямо октомври 2024 г. За разлика от Xiaomi, Xpeng продължава да се разширява в международен план, добавяйки седем нови пазара само през октомври. Nio също надхвърли 40 000 доставки за първи път, с общо 40 397 автомобила. В рамките на групата, марката от среден клас Onvo изпревари основната марка на Nio, доставяйки 17 342 бройки в сравнение със 17 143 на Nio. Премиум компактният Firefly допринесе с 5 912 бройки.
В рамките на Geely Group, марката NEV Geely Galaxy постигна 127 476 бройки през октомври, удвоявайки обема си на годишна база. Марката надхвърли един милион продажби през 2025 г. Zeekr Group, също част от Geely, доставя 61 636 NEV, включително 21 423 автомобила Zeekr и 40 213 бройки Lynk & Co.
Beijing Electric Vehicle Co. (BJEV), дъщерното дружество за електрически превозни средства на BAIC, удвои продажбите си през октомври до 30 542 бройки, което е със 112% повече на годишна база. Продажбите на Arcfox се увеличиха повече от два пъти до 23 387 автомобила, докато премиум марката Stelato, съвместно предприятие между Huawei и BAIC, достигна 6 700 бройки.
Voyah, премиум марката за електрически автомобили на Dongfeng, постигна нов рекорд с 17 218 автомобила, което е с 69,5% повече спрямо предходната година, доближавайки се до обема на Nio.
Li Auto остава под предишните си резултати. Производителят, първоначално фокусиран върху модели с удължен пробег, достави 31 767 автомобила през октомври, с 38,25% по-малко от година по-рано. Това е четвъртият пореден месец с по-ниски резултати в сравнение с 2023 г. Въпреки силните продажби между февруари и май, обемите намаляват постоянно от средата на годината.
Източници: cnevpost.com (CAAM), cnevpost.com (BYD), cnevpost.com (Tesla I), cnevpost.com (Tesla II), cnevpost.com (Leapmotor), cnevpost.com (Xiaomi), xiaopeng.com (Xpeng), nio.com (Nio), cnevpost.com (Geely), cnevpost.com (Zeekr), cnevpost.com (BJEV), cnevpost.com (Voyah)








