Световна премиера на Cayenne Electric: Електрическо допълнение вместо изцяло задвижване
Porsche представи втория си електрически SUV с новия Cayenne. В ревизираната стратегия на базираната в Щутгарт компания, Cayenne Electric вече не е единственият път напред, а част от „тристранна стратегия за задвижване“ заедно с двигатели с вътрешно горене и хибриди. Но едно е ясно: ако искате да шофирате най-мощния Cayenne, новият електрически модел е невъзможен!
porsche.com, 19.11.2025
Вече съобщихме в края на септември в нашето техническо проучване на новия модел, че електрическият Cayenne, известен вътрешно като E4, няма да бъде точно с по-ниска мощност, но Porsche остана мълчалива относно точните цифри на технологичния семинар за задвижване, батерия и софтуер.
Това сега се промени, тъй като новият Cayenne отпразнува своята виртуална световна премиера и с нея бяха разкрити окончателните спецификации. При пускането на пазара ще има два
варианта – Cayenne Electric и Cayenne Turbo Electric. Последният за кратко осигурява 850 кВт мощност и 1500 Нм въртящ момент в режим на launch control. Това позволява на електрическия турбо двигател да се катапултира от 0 до 100 км/ч за 2,5 секунди, с максимална скорост от 260 км/ч. 850 кВт съответства на 1156 к.с. в стария свят. В нормален режим на шофиране мощността е все още 630 кВт, което съответства на 857 к.с. За сравнение: Най-мощният Cayenne с двигател с вътрешно горене на борда е Cayenne Turbo E-Hybrid като PHEV. Той има определена системна мощност от 544 кВт и може да ускори от 0 до 100 км/ч за 3,7 секунди в най-добрия случай. Това е възможно благодарение на нов електродвигател на задната ос с директно охлаждане с масло в сравнение с Macan – същите двигатели се използват и отпред.
Няма съмнение, че никой не се нуждае от пикова мощност от 850 кВт или 630 кВт в нормален режим на шофиране. В луксозния сегмент обаче обикновено не става въпрос за постоянно използване на всички възможности докрай. Но бихте могли, ако искате – защото знаете, че седите в най-мощния Cayenne досега. И в бъдеще той ще бъде електрически.
Дори базовият електрически модел, Cayenne Electric, превъзхожда базовия модел с двигател с вътрешно горене: той осигурява 300 кВт в нормален режим на работа и 325 кВт с Launch Control, както и 835 Нм въртящ момент. Това означава, че дори най-малко мощният електрически Cayenne все още може да ускори от 0 до 100 км/ч за 4,8 секунди, с максимална скорост от 230 км/ч.
Както вече беше съобщено, рекуперативната мощност на модела Turbo е 600 кВт, наравно със състезателния автомобил 99X Electric от Формула E. Като се има предвид това електрическо забавяне, едва ли е изненадващо, че според Porsche 97% от всички спирачни маневри до пълно спиране се извършват изключително от двата електродвигателя. Това означава, че дисковите спирачки са необходими много рядко. Но Porsche не би било Porsche, ако Cayenne Turbo не предлагаше и Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) като допълнителна екстра.
Cayenne Electric и Turbo версията се различават значително по отношение на задвижващите си системи, а именно по електродвигателя с маслено охлаждане на задния мост. Базовият модел използва познатите постоянно възбуждани синхронни двигатели от първия PPE модел на Porsche, Macan. Батерията в електрическия Cayenne обаче винаги е една и съща: тя предлага брутно енергийно съдържание от 113 кВтч, от които около 108 кВтч са използваеми нетни. Porsche е избрала напълно различна концепция за батерията от тази, използвана в Macan: в долната част на Cayenne са инсталирани шест отделни модула, които вече не са интегрирани в общ батериен пакет – модулите са свързани поотделно с рамка. А модулите съдържат торбичасти клетки вместо призматични клетки – за подробности относно клетъчната химия и специалната концепция за охлаждане с две охлаждащи плочи, ви насочваме отново към задълбоченото технологично проучване. Cayenne Electric Cayenne Turbo Electric
Задвижване AWD AWD
Мощност 325 кВт 850 кВт
Въртящ момент 835 Нм 1.500 Нм
Ускорение 4.8 s 2.5 s
Максимална скорост 230 км/ч 260 км/ч
Пробег по WLTP 642 км 623 км
Батерия 113 кВтч 113 кВтч
Зареждане с постоянен ток 400 кВт 400 кВт
Време за зареждане с постоянен ток 10-80% 16 мин. 16 мин.
Цена в Германия 105 200 евро 165 500 евро
Официалните данни за пробега вече са публикувани за световната премиера: Cayenne Electric постига комбиниран пробег по WLTP до 642 километра, докато Cayenne Turbo Electric има максимален пробег от 623 километра – предвид разликата в производителността, разликата в пробега е доста малка. С 800-волтовата система, 325 километра (Turbo: 315 км) могат да бъдат заредени за десет минути, а обичайният стандартен процес на зареждане от десет до 80 процента се очаква да отнеме по-малко от 16 минути.
Нещата отново стават интересни, когато става въпрос за максималната мощност на зареждане: Porsche преди това обяви до 400 кВт. Това е вярно, но само при много специфични условия. При зареждане от десет до 80 процента, максимумът ще бъде 390 кВт. Предпоставката за това е, разбира се, зарядната станция да може да достави тази мощност (над 850 волта и над 520 ампера), началното ниво на зареждане да е девет процента, оставащият пробег да е по-малък от 60 километра, а температурата на батерията да е 15 градуса по Целзий. 400 кВт е възможно, ако нивото на зареждане в началото е между 45 и 48 процента, а температурата на батерията е между 40 и 42 градуса. Това е много специфично и вероятно рядко ще се случва. Зареждането с максимум 390 кВт вместо 400 кВт обаче няма да има голямо значение – то все още е много бързо и първо трябва да се поддържа от зарядната станция.
Пикът от 400 кВт при ниво на зареждане от 45 до 48 процента също показва, че Porsche не се интересува от постигане на възможно най-висока пикова мощност за кратък период от време,
а по-скоро от постигане на възможно най-стабилно поведение на зареждане: Няма единна крива на зареждане, която да позволява максимум Y кВт мощност при ниво на зареждане X. В зависимост от състоянието на батерията, системата за управление на батерията решава кое ниво на мощност ще постигне най-доброто възможно поведение на зареждане, така че водачът да трябва да остане на станцията за зареждане само толкова дълго, колкото е необходимо.
Вградено зарядно устройство с мощност 11 кВт е инсталирано за зареждане с променлив ток, но въпреки капацитета на батерията над 100 кВтч, опция с мощност 22 кВт в момента не е налична. Cayenne обаче дебютира с друга опция за зареждане за домашна употреба: опционално индуктивно зареждане с мощност 11 кВт. В допълнение към устройство на дъното на каросерията, системата, наречена „Porsche Wireless Charging“, се състои и от подова плоча. Автомобилът трябва само да бъде паркиран на тази плоча и процесът на зареждане започва автоматично.
Фокусът е върху практичността и в други области: с до 781 литра товарен обем до горния ръб на задните седалки, Cayenne Electric разполага с най-големия багажник в серията до момента. Със сгънати задни облегалки, Cayenne може да побере до 1588 литра, плюс 90-те литра багажник под предния капак. А капацитетът за теглене е до 3,5 тона – това не зависи от задвижващата система, а от оборудването: ъгълът на рампата се променя в зависимост от това с коя задна престилка е оборудван Cayenne. И с капацитет за теглене от 3,5 тона, властите посочват определен ъгъл на рампата, който по-спортните варианти не могат да постигнат – в този случай максималният капацитет за теглене е 3,0 тона.
Като говорим за задната престилка и каросерията: в сравнение с Cayenne с двигател с вътрешно горене, новата електрическа версия е с 5,5 сантиметра по-дълга на 4,99 метра. Междуосието дори е увеличено с 13 сантиметра до 3,02 метра. Това означава, че пътниците отзад, по-специално, ще имат повече място от всякога. Задните седалки също са електрически регулируеми фабрично и могат да се регулират гъвкаво между комфортна позиция и товарна позиция за максимално товарно пространство.
Аеродинамиката също е регулируема: системата Porsche Active Aerodynamics (PAA) адаптира аеродинамичните свойства „точно към съответната ситуация на шофиране и скорост“. В долната предна част са монтирани подвижни клапи за охлаждащ въздух, които се отварят или затварят в зависимост от нуждите от охлаждане. Адаптивният спойлер на покрива също може да се регулира. Най-впечатляващата характеристика обаче са активните „аеродинамични остриета“ на Cayenne Turbo. Те са разположени отстрани на задната част на автомобила и могат да се удължават и прибират. „Те удължават страничните линии на пречупване и подобряват характеристиките на потока, което води до увеличаване на пробега, особено при по-високи скорости“, обяснява Porsche.
Базовият модел е без тези аеродинамични остриета и също така има малко по-различен дизайн на предната броня от Turbo. Фаровете и предният капак, от друга страна, са същите: Porsche отново е избрал еднокомпонентни фарове тук. Напоследък сред автомобилните дизайнери се наблюдава тенденция да се използват само LED дневни светлини като визуално впечатляващи елементи и да се интегрират самите фарове по-незабележимо в бронята. Това не е така при Cayenne, който отново разполага с класически фарове в типичния за Porsche вид. Задната част също е веднага разпознаваема като Porsche благодарение на непрекъснатата LED лента, но не непременно като електрически модел.
Цените започват от 105 200 евро
По отношение на цената, двата нови електрически модела също се вписват доста незабележимо в серията Cayenne – ако искате да опишете шестцифрените цени като незабележими. С цена от 105 200 евро, Cayenne Electric е малко по-скъп от базовия модел с двигател с вътрешно горене (101 500 евро), но също така предлага повече от своите 260 кВт. И въпреки че новият Cayenne Turbo Electric е най-мощният Cayenne, той не е най-скъпият: може да се поръча от 165 500 евро, което го прави дори по-евтин от Cayenne Turbo E-Hybrid plug-in хибрид. Последният струва поне 187 600 евро.
„Вдъхновяването на клиентите е нашият основен приоритет в Porsche. С електрификацията на Cayenne ние постигаме ново ниво на производителност, което задава стандарти за бъдещето. В същото време ще продължим да разработваме Cayenne с ефективно задвижване с вътрешно горене и хибридни задвижвания и през следващото десетилетие“, казва Матиас Бекер, член на Изпълнителния съвет, отговорен за продажбите и маркетинга. „Тази стратегия важи и за цялото портфолио от модели на Porsche: във всеки сегмент, в който сме представени, клиентите в бъдеще ще имат избор между изцяло електрическо задвижване и задвижване с двигател с вътрешно горене.“








