Архив

Stellantis е против забраната на ЕС за двигатели с вътрешно горене от 2035 г.

Притежаващият 14 автомобилни марки настоява за реформиран закон, който да запази двигателите с вътрешно горене след 2035 г.

motor1.com/news, 19 ноември, 2025

По-рано тази година Европейският съюз потвърди позицията си за постепенно премахване на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Решението обаче

Двигател на Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Двигател на Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

не е окончателно, тъй като обещанието за нулеви емисии на отработени газове все още е предмет на дебат. Първоначалният план беше предложението да се преразгледа през 2026 г., но това беше отложено за следващия месец. По очевидни причини повечето автомобилни производители са против мярката и Stellantis е последният, който се изказва.

В интервю за Politico, председателят на автомобилния конгломерат Джон Елкан заяви, че ЕС трябва да преразгледа и да разреши двигателите с вътрешно горене след 2035 г. Той имаше предвид конкретно plug-in хибридите и електрическите превозни средства с удължаване на пробега, при които бензиновият двигател служи като генератор за презареждане на батерията. Елкан, който е и председател на Ferrari, вижда бъдещето на алтернативните горива като друг път към декарбонизация.

Но дори преди предложената крайна дата 2035 г., автомобилните производители, продаващи автомобили в Европа, са изправени пред други цели. Те трябва да спазват прогресивно по-ниски емисии от автопарка, намалявайки с 15% за периода 2025–2029 г. в сравнение с периода 2020–2024 г. Първоначално ЕС искаше производителите на автомобили да постигнат новата цел до края на тази година, но оттогава им предостави повече време. Сега те трябва да имат средно 93,6 г/км за периода 2025–2027 г., вместо да се придържат към строги годишни ограничения.

Следващото препятствие идва през 2030 г. за периода до края на 2034 г. Компаниите ще трябва да намалят емисиите от автопарка си още повече, достигайки едва 49,5 г/км. Елкан иска ЕС да даде на автомобилните производители повече време за спазване на целта. Вместо да се налага да изпълнява по-строгата годишна цел, считано от 2030 г., председателят на Stellantis смята, че на индустрията трябва да бъде позволено да осреднява емисиите за пет години (2028–2032 г.).

Лесно е да се разбере защо Stellantis и други големи автомобилни производители се противопоставят на това да бъдат принуждавани да продават само електрически превозни средства. Електрическите превозни средства са държали само 16,1% пазарен дял в Европейския съюз до септември, според данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Достигането на 100% за девет години е крайно нереалистично и би предизвикало хаос в индустрията, като би изложило на риск огромен брой работни места.

Преди няколко месеца главният технологичен директор на BMW, Йоахим Пост, заяви, че насилственото приемане на електрически превозни средства „може да убие индустрия“. Неговото изявление повтори подобно предупреждение от главния изпълнителен директор на Mercedes Ола Калениус, който твърди, че европейската автомобилна индустрия „се движи с пълна скорост към стената“, ако забраната за двигатели с вътрешно горене остане в сила.

Делът на електрическите превозни средства в общите продажби в 27-те страни от ЕС вероятно ще се увеличи през следващите години. Това не е просто необмислено предположение, а обосновано предположение, основано на притока на предстоящи достъпни модели. Renault току-що пусна Twingo под 20 000 евро, а Volkswagen ще пусне ID. Polo за 25 000 евро през 2026 г., последван от по-малък модел за 20 000 евро през 2027 г.

Разбира се, има и нарастваща конкуренция от достъпни китайски електрически превозни средства, а традиционните автомобилни производители се опитват да ги отблъснат с бюджетни модели като собствения Citroën ë-C3 на Stellantis за под 20 000 евро.