Познавате ли ги всички?
Škoda Auto отбелязва 130 години от основаването си. За да отбележи тази годишнина, Škoda Storyboard представя уникална хронология, която картографира
еволюцията на леките автомобили, произвеждани в Млада Болеслав.
.skoda-storyboard.com/en, 21.11.2025
Škoda World
Историята започва на две колела. През 1895 г. Лаурин и Клемент стартират производството на велосипеди Slavia, които постигат успех както у дома, така и в чужбина. Четири години по-късно инженерът Вацлав Лаурин иновативно интегрира спомагателен двигател с вътрешно горене в рамката на велосипеда, създавайки така наречения мотоциклет, ранна форма на моторизирано двуколесно превозно средство. Оттам до автомобила е само кратка стъпка. Първият автомобил, наречен Voiturette A, е представен през 1905 г.
Voiturette A е първият автомобил, произведен от Laurin & Klement.
През 1925 г. марката Laurin & Klement се слива със завода Škoda в Пилзен. До 1929 г. автомобилите носят логата на двете компании; след това само вече емблематичната крилата стрела краси капаците. 30-те години на миналия век завършват портфолиото от модели на компанията – клиентите могат да избират от линиите Popular, Rapid и Superb, гарантирайки, че всеки шофьор ще намери правилния модел.
След Втората световна война заводът в Млада Болеслав възобновява производството на автомобили, но продукцията се регулира от държавното икономическо планиране. Въпреки национализацията, компанията продължава да изнася за западните пазари, където модели като 1200 Sedan, 440 Spartak и Octavia се радват на успех. През 1959 г. е представен роудстърът Felicia – днес икона на дизайна – и бързо се превръща в един от най-известните автомобили на марката.
Felicia Roadster е базиран на модела Octavia и е произвеждан между 1959 и 1964 г. – снимката дясно.
На 29 август 1973 г. от производствената линия слиза едномилионният автомобил Škoda със задно разположен двигател. Юбилейният автомобил е Škoda 110 LS (червената кола на снимката). Ерата на новата автомобилна концепция започва през 1964 г. с легендарната Škoda 1000 MB. Самото моделно семейство 100/110 по-късно достига един милион произведени бройки, включително спортният вариант 110 R, който допринася с 57 085 бройки за общо 1 136 793.

Милионният автомобил със задно разположен двигател слиза от производствената линия през 1973 г., боядисан в червено.
Милионният автомобил със задно разположен двигател слиза от производствената линия през 1973 г., боядисан в червено.
Favorit, Volkswagen, SUV-ове
През 1987 г. Škoda навлиза в нова ера, когато изцяло новият модел Favorit напуска фабриката в Млада Болеслав, слагайки край на периода на
автомобили със задно разположени двигатели. Каросерията му е проектирана от италианския стилист Нучио Бертоне. След падането на комунистическия режим през 1989 г. Škoda търси силен стратегически партньор. През 1991 г. се случва още едно голямо сливане и Škoda става четвъртият производител на автомобили от Volkswagen Group, наред с VW, Audi и SEAT.
Първият съвместно разработен модел е Felicia. През 1996 г. Škoda отбелязва производството на милионния си автомобил от присъединяването си към VW и е представена Octavia – днес най-продаваният модел на марката. Продадени са над 1,4 милиона бройки от първото поколение (1996–2010). По това време обаче Octavia едва започваше; моделната линия вече е достигнала 7,7 милиона произведени бройки.
Škoda Octavia се произвежда от 3 септември 1996 г.
Друг такъв вечнозелен автомобил в гамата е Škoda Fabia. Представена през 1999 г. като наследник на Felicia, тя достига 100 000 произведени бройки само след единадесет месеца. През 2004 г. преминава границата от един милион, а тази година, с Fabia вече в четвъртото си поколение, петмилионният автомобил в моделната линия слиза от производствената линия.
През 2009 г. Škoda навлиза в сегмента на SUV с Yeti. Девет години по-късно тя отбелязва първия си милион произведени SUV-та; До 2025 г. общият брой на SUV-овете на Škoda достигна четири милиона. 2012 г. отбеляза още един важен етап: 14 милиона произведени автомобила, девет милиона от които са произведени след сливането с Volkswagen Group. В началото на 2025 г. производството вече надхвърли 27 милиона автомобила.
След CITIGOe iV, Škoda навлезе в ерата на модерните електрически автомобили на платформата MEB през 2020 г. с Enyaq. Произведени са над 340 000 бройки и в двата типа каросерия (SUV и Coupé).
Škoda Enyaq се произвежда в основния производствен завод на Škoda Auto в Млада Болеслав.
Още интересни факти и цифри от историята на Škoda Auto
- 4 000 000 произведени SUV-а (към септември 2025 г.)
- 6 000 000 произведени седемстепенни DSG трансмисии (Врхлаби, февруари 2025 г.)
- 1 000 000 произведени автомобила за една календарна година (за първи път постигнато през 2014 г.)
- Общо произведени 15 000 000 двигателя (2024 г.)
- От 1996 г. насам са продадени повече бройки от съвременната Octavia, отколкото общият брой произведени автомобили Škoda между 1905 и 1991 г. (5 милиона)
В нашия графичен преглед можете да разгледате моделите, които са достигнали високи нива











