Архив

Този красив Peugeot беше забравеният френски луксозен седан на Pininfarina

Една от последните колаборации между Peugeot и Pininfarina предвиждаше конкурент на BMW.

Концепция Peugeot Nautilus Pininfarina

Снимка от: Motor1

motor1.com/features/, 21 ноември, 12:00 ч.

Pininfarina е известна с проектирането на едни от най-красивите автомобили в Италия. От Lancia и Fiat до Alfa Romeo и Ferrari, базираната в Торино дизайнерска къща и производител на peugeot-nautilus-19971каросерии поддържа десетилетия сътрудничество с много местни автомобилни производители. Едно от най-дългите ѝ партньорства обаче всъщност е с производител на автомобили от съседна държава: Peugeot.

Основателят на Pininfarina Батиста Фарина е работил с Peugeot още преди да основе компанията си през 1930 г. Още в края на 20-те години на миналия век той създава поръчкови каросерии за гамата малки и достъпни автомобили Quadrilette. С течение на десетилетията сътрудничеството се развива отвъд дизайнерската работа. Pininfarina започва да произвежда автомобили за марката с емблемата на лъва, започвайки с кабриолета 404, първият Peugeot, сглобен от външна компания.

Издръжливото френско-италианско дуо може би достига своя връх с 406 Coupe, лансирано на автомобилното изложение в Париж през 1996 г. Няколко месеца по-късно в Женева Peugeot и Pininfarina насочват поглед към луксозното трио на Германия. Концепцията Nautilus от 1997 г. е насочена към марки като Mercedes-Benz, BMW и Audi. Е, поне концептуално.

Това е сред последните опити за конкуренция с висок клас седани като S-класа, серия 7 и A8. Последващият собствен 607 никога не успява да се конкурира с германците и това остава вярно за по-новите предложения като по-малкия 508 и малко известния DS9. Въпреки че Pininfarina има опит в проектирането на големи седани за Peugeot, Nautilus е на по-висок пиедестал от 605 и други по-ранни трикубикови седани.

Но въпреки гладките си повърхности и скритите дръжки на вратите, наподобяващи тези на Alfa Romeo, колата имаше фундаментален проблем: тя се крепеше на основите на 605, модел, който Peugeot представи през 1989 г. Pininfarina усъвършенства голям луксозен седан, който е проектирал десетилетие по-рано, опитвайки се да го проектира в бъдещето.

peugeot-nautilus-1997Човекът, ръководещ дизайнерския екип, не беше италианец. Кен Окуяма, известен с Ferrari Enzo, написа Nautilus, присаждайки профил на фастбек към остарял седан. Когато дебютира на автомобилното изложение в Женева през 1997 г., Peugeot го нарече „вълнуващо стилистично изследване на спортния седан от висок клас“.

Талантливият японски дизайнер успя да създаде илюзията за пропорции със задно задвижване, въпреки че колата остана с предно задвижване, подобно на 605. Концепцията беше значително по-голяма от своя донор, простирайки се до близо 197 инча (пет метра). Тя се отличаваше с внушителна междуосна база и беше поставена на елегантни 19-инчови джанти с редуващи се сини и сребърни спици.

Неговият изчистен дизайн, дългият преден капак и извитата линия на покрива караха 605 да изглежда силно остарял. Pininfarina разчисти страничните части, като замени конвенционалните огледала с камери и интегрира дръжките на вратите в колоните. Като цяло, Nautilus изобщо не приличаше на гамата на Peugeot от 90-те години, внасяйки дълбоко усещане за модерност, за да помогне на марката да се изкачи към територията на немския лукс.

Точно както задната светлинна лента намекваше за това, което предстои, опростеният интериор с двойни екрани изпревари времето си. Концепцията също така произхожда от епоха, когато големите луксозни седани все още можеха да имат ръчни скоростни кутии, както се вижда от алуминиевия лост за превключване до необичаен червен бутон за аварийни светлини. 2Въпреки че все още имаше аналогови циферблати, Pininfarina ги накара да изглеждат по-футуристични, като скри уреди зад прибиращ се капак, когато колата беше неподвижна.

Въпреки че Nautilus не стигна до производство, предната му част сякаш предвещаваше бъдещи дизайни на Peugeot, като например 407, пуснат на пазара през 2004 г. Просторният му панорамен покрив предвещаваше производствени модели, като например стъкления покрив на комбито 308 в началото на 2000-те. Цялостната форма на автомобила може би е повлияла и на проектираното от Кен Окуяма пето поколение Maserati Quattroporte, представено по същото време.

Под изцяло новата каросерия се намираше същият атмосферен 3,0-литров V-6 двигател, заимстван от 605. Той произвеждаше 197 конски сили, предавани към предните колела чрез петстепенна ръчна скоростна кутия. Тъй като концепцията тежеше повече от автомобила си донор поради по-значителния си размер, мощността едва ли щеше да е била впечатляваща.

Честно казано, Nautilus никога не е бил предназначен за производство; той послужи като доказателство, че Pininfarina може да си представи флагман Peugeot. Не след дълго след дебюта на големия луксозен седан, двете компании се разделиха, като Peugeot избра да внесе собствен дизайн.

Що се отнася до друг флагман по модела на Nautilus, това е малко вероятно. Между Alfa Romeo и Maserati, компанията майка Stellantis вече има марки, по-подходящи за висок клас, голям седан, предназначен за тези, които все още не са се запалили по SUV-овете.