Архив

Най-щурите състезателни автомобили и концепции на Skoda

Skoda има богата история в моторните спортове – и траен талант за създаване на радикални концептуални автомобили

От победите в Монте Карло до концептуалните автомобили, проектирани от студенти, Skoda винаги е имала усет за разширяване на границите

По-долу представяме най-важните, влиятелни и любими автомобили от 130 години в бизнеса

23 ноември 2025 г. Публикация на британското автомобилно списание със 130 години история зад гърба си – връстник на чешката марка Autocar:

autocar.co.uk/car-news

Laurin & Klement CCR 1905

Това не е било официално световно първенство, но в началото на 1900 г. Международната купа по мотоциклетизъм в Дурдан, Франция, е била най-голямото събитие на годината.

Laurin & Klement CCR 1905

Laurin & Klement CCR 1905

Мотоциклетите Laurin & Klement са се състезавали от 1901 г. нататък, а през 1905 г. Вацлав Вондрих постига първия значителен успех на зараждащата се фирма, карайки CCR.

Skoda Rapid Six 1935

Skoda Rapid Six 1935

 

 

 

 

 

 

 

Skoda Rapid Six 1935

Laurin & Klement преминават към състезания с четириколесни автомобили с Voiturette A през 1906 г. и постигат успехи в различни чешки събития през следващите години.

Но сливането през 1925 г. със Skoda Works осигурява допълнително финансово влияние за инвестиране в състезателна програма, което води до Skoda Rapid Six, която се класира на трето място в общото класиране и победа в класа си в състезанието „1000 мили на Чехословакия“ през 1935 г., състезание за издръжливост на открито, моделирано по Mille Miglia.

Skoda Popular Sport 1936

Тази популярна машина поставя началото на дългогодишната репутация на Skoda за производство на компактни рали автомобили, които могат да печелят победи в класа си и да се изправят срещу по-мощни конкуренти. С екипаж от Зденек Пол и Ярослав Хаусман, Popular Sport заема второ място в класа под 1500 куб. см и 20-то място в общото класиране при първото участие на Skoda на рали Монте Карло.

Skoda Popular Sport 1936

Skoda Popular Sport 1936

1961Octavia

1961 Octavia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skoda Octavia Sport 1961

Octavia е пусната на пазара през 1959 г., а година по-късно се появява и версия Touring Sports, използваща двигател с два карбуратора, взет от кабриолет Felicia.

През 1961 г. Еско Кейнанен и Райнер Еклунд постигат победа в класа си и завършват на невероятно шесто място в общото класиране на рали Монте Карло. Амбициите на Skoda в тази епоха надхвърлят ралитата: 1101 участва в поредица от състезания със спортни автомобили през 50-те години на миналия век, включително в 24-те часа на Льо Ман през 1950 г.

 

Skoda F3 1964

Skoda е най-известна с успехите си на рали етапите, но се е занимавала и с едноместни състезания. Тази машина, F3, е използвана във Формула 3 и Формула Джуниър през 1964 г. Тя е

Skoda F3 1964

Skoda F3 1964

задвижвана от 1,0-литров четирицилиндров двигател с водно охлаждане, който първоначално предлага 76 к.с.

Skoda 130RS 1975

Skoda 130RS 1975

 

 

 

 

 

 

 

 

Skoda 130RS 1975

През 1974 г. Skoda 200RS е първият, който е получил суфикса Rallye Sport, който остава емблемата (макар и като vRS във Великобритания), използвана за всички негови характеристики модели. Но именно 130RS от следващата година се превърна в истинския двигател на успеха на Skoda в моторните спортове.

130RS беше базиран на купето 110R, но разполагаше с по-голям двигател, с алуминиеви части и брони от фибростъкло за намаляване на теглото. Произведен за клиенти, той получи прякора „Porsche на Изтока“ заради успеха си в моторните спортове.

Имаше редица победи в клас Монте Карло, а през 1981 г. Skoda спечели шест от осемте състезания на Европейския шампионат за туристически автомобили, за да спечели титлата. След това се появи 130LR, който беше построен по спецификации на Група B и спечели изненадваща победа на Турското рали през 1986 г.

Skoda Favorit, Felicia и Octavia 1991-1999

Закупуването на Skoda от Volkswagen Group през 1991 г. трансформира шосейните автомобили на марката – заедно с амбициите ѝ в моторните спортове. През 1994 г. фирмата участва в

Skoda Favorit, Felicia и Octavia 1991-1999

Skoda Favorit, Felicia и Octavia 1991-1999

Световната купа по рали на FIA с комплекта Favorit, печелейки титлата от първия път.

Той беше заменен от Felicia, първата машина за моторни спортове, разработена изцяло под ръководството на VW и която стана известна с поредица от победи в класове, побеждаващи гиганти, със Стиг Бломквист зад волана. По-голям успех последва с комплекта Octavia, тъй като Skoda Motorsport натрупа знанията си, за да навлезе в най-високото ниво на световното рали.

Skoda Octavia WRC и Fabia WRC 1999-2005

Skoda Octavia WRC и Fabia WRC 1999-2005

 

 

Skoda Octavia WRC и Fabia WRC 1999-2005

Резултатите на Skoda в Световния рали шампионат не изглеждат толкова впечатляващи – Армин Шварц спечели единствения подиум на отбора с трето място на Safari Rally през 2001 г. – но това отразява силата на серията в онази епоха.

Octavia WRC – първият рали автомобил на Skoda със задвижване на четирите колела и турбокомпресор – не притежаваше скорост, но беше известен със своята сила, както се вижда от този подиум в най-трудното събитие от серията.

Skoda премина към Fabia WRC през 2003 г., но никога не е имала ресурсите да усъвършенства колата, за да се конкурира с доминиращия отбор на Citroën по онова време.

Skoda Fabia S2000 2009

Завръщането на Skoda в международните ралита дойде във второкласната дивизия Super 2000, а Fabia беше доминиращата сила, както сред заводския отбор, така и сред многобройните клиенти.

Skoda Fabia S2000 2009

Skoda Fabia S2000 2009

Skoda продаде 63 клиентски автомобила, които общо спечелиха 50 национални и международни титли. Последвалата Fabia R5 продължи този успех, като заводският отбор спечели пет поредни титли във WRC2 от 2015 г. нататък.

Skoda Fabia Rally2 2021-

След няколко години, в които поддържаше само клиенти, Skoda Motorsport планира завръщане към етапите с нов автомобил от второкласната Rally2. Колата беше проектирана за издръжливост и надеждност и беше бърза веднага, като Оливър Солберг отбеляза етапни победи при дебюта си на рали Монте Карло през 2022 г. Андреас Микелсен след това спечели титлата във WRC2 през 2023 г.