Вече официално: Правителството на Обединеното кралство планира да стимулира електрическите превозни средства, но също така и да ги обложи с данъци
Правителството на Обединеното кралство иска да задели още 1,3 милиарда паунда за стимули за електрически превозни средства и да ги удължи до 2030 г. Същевременно иска да въведе нов данък за електрически превозни средства с батерии и plug-in хибриди от 2028 г., за да ги приведе в съответствие с моделите с горене за пътна употреба.
Изображение: Зарядна станция
26.11.2025 – 16:51
gov.uk (информационен лист), gov.uk (изявление), gov.uk (политически документ), autocar.co.uk, carmagazine.co.uk, futuretransport-news.com
Обединено кралство Субсидии Данъци
По-рано тази седмица няколко медии съобщиха, въз основа на изтекла информация, че правителството на Обединеното кралство планира да отпусне допълнителни 1,3 милиарда паунда
за субсидии за нови електрически превозни средства и още 200 милиона паунда за инфраструктура за зареждане. Това вече е потвърдено, тъй като бюджетният план на Обединеното кралство беше официално представен. Това увеличава общия бюджет за „Безвъзмездната помощ за електрически автомобили“ (ECG), въведена през лятото, до малко под 2 милиарда британски лири, тъй като 650 милиона британски лири вече бяха резервирани през лятото за програмния период от средата на 2025 г. до финансовата 2028/2029 година.
По-конкретно, Обединеното кралство оттогава субсидира електрически превозни средства с каталожна цена до 37 000 британски лири, като сумата е до 3750 британски лири на превозно средство. Допълнителните 1,3 милиарда британски лири, обявени сега, са предназначени да осигурят финансиране до 2030 г. и първоначално да увеличат размера на безвъзмездните средства. Подробности все още не са известни. Успоредно с това, компаниите със зарядна инфраструктура и автопаркове за електрически превозни средства ще получат подкрепа, а изграждането на зарядни устройства ще стане по-привлекателно чрез данъчни мерки. Това важи, при условие че проектът на бюджета премине останалите парламентарни етапи без промени.
Едно е ясно: индустрията и политиците в страната са изправени пред силен натиск. Въпреки че 382 000 нови електрически превозни средства ще се превърнат в най-големия пазар в Европа през 2024 г., пазарът не се развива с темпото, определено от мандата за превозни средства с нулеви емисии (ZEV). Съгласно този мандат, производителите трябва да изпълняват годишните си цели за продажби, за да избегнат санкции. Тази година те трябва да достигнат дял на електрическите превозни средства от 28%. До 2030 г. този дял рязко се покачва до 80%. През 2024 г. много производители постигат целите си само чрез големи отстъпки, което свива маржовете. В резултат на това правилата на мандата ZEV вече бяха облекчени за производителите през април 2025 г.
Увеличеният бюджет за стимули вероятно е предназначен като още един сигнал към производителите, тъй като от 2028 г. потребителите ще се сблъскат с нов данък в допълнение към безвъзмездната помощ за покупка, което ще намали ползата с течение на времето. Правителството планира да въведе система за плащане на миля, наречена Акциз за електрически превозни средства (eVED), която се очаква да увеличи средната годишна цена за притежаване на електромобил с 276 паунда. Собствениците на plug-in хибриди също ще плащат, макар и малко по-малко, тъй като вече подлежат на акциз върху горивото на бензиностанцията, който също се очаква да се увеличи отново.
Но стъпка по стъпка: правителството иска данъкът, базиран на пробега, за електрически превозни средства и plug-in хибриди да влезе в сила през 2028 г., което е по същество еквивалент на акциза върху горивото за бензинови и дизелови автомобили. Таксата е определена на 3 пенса на миля за електрически превозни средства и 1,5 пенса за plug-in хибриди. Предисторията е, че с увеличаването на приемането на електрически превозни средства, приходите от акциз върху горивото рязко са намалели. Поради това правителството търси начини да обложи с данък и електрическите превозни средства. Според съобщения в медиите, Службата за бюджетна отговорност (OBR) очаква Министерството на финансите да получи 1,1 милиарда паунда от новия данък, базиран на пробега, през данъчната 2028/29 година и 1,9 милиарда паунда до 2030/31 година.
„В опит да актуализира данъчната система за съвременна икономика, правителството въвежда нова такса на миля за електрически и plug-in хибридни автомобили, която ще влезе в сила през 2028 г.“, се казва в прессъобщението на правителството. „Всички автомобили допринасят за износването на нашите пътища, така че е редно нашите данъци върху автомобилите да покриват електрическите превозни средства чрез умерена такса на миля, с допълнителна подкрепа, за да се запази привлекателността на притежанието на електрически превозни средства.“
В същото време правителството планира да повиши акциза върху горивото за бензин и дизел за първи път от 2010 г. Настоящата ставка от 52,95 пенса на литър беше определена през 2022 г. от тогавашния канцлер Риши Сунак, за да се облекчат високите цени на бензиностанциите, изострени от войната в Украйна. Тя е с пет пенса под нивото от 2010 г. „Замразените“ 52,95 пенса на литър ще останат в сила до следващото лято, но от септември 2026 г. се очаква акцизът да се увеличи.
Други мерки, свързани с електрическата мобилност, включват следните точки в бюджета:
100% облекчение от бизнес ставки за отговарящи на условията зарядни станции за електрически превозни средства и площадки само за електрически превозни средства: Правителството въвежда 10-годишно 100% облекчение от бизнес ставки за EVCP, оценявани отделно от Агенцията за оценка, и площадки само за електрически превозни средства, за да гарантира, че те няма да бъдат задължени да плащат бизнес ставки.
Капиталови облекчения: 100% облекчения за първата година за превозни средства с нулеви емисии (ZEV) и зарядни станции – Правителството ще удължи с още една година 100% облекченията за първата година (FYA) за квалифицирани разходи за автомобили с нулеви емисии и 100% FYA за квалифицирани разходи за съоръжения или машини за зарядни станции за електрически превозни средства (EV). FYA ще бъде в сила до 31 март 2027 г. за целите на корпоративния данък и до 5 април 2027 г. за целите на данъка върху дохода.
Данък върху служебни автомобили: Данъчно облекчение за plug-in хибридни електрически превозни средства (PHEV) – Правителството ще въведе временно данъчно облекчение за непарични облекчения за plug-in хибридни електрически превозни средства (PHEV) в системата „Непарични облекчения“, за да предотврати значителното увеличение на данъчното им натоварване поради новите стандарти за емисии. Този сервитут ще бъде в сила от 1 януари 2025 г. до 5 април 2028 г.
Акциз върху превозни средства (VED) – Доплащане за скъпи автомобили (ECS): Правителството ще увеличи прага на доплащането за акциз върху превозни средства за скъпи автомобили до 50 000 британски лири само за превозни средства с нулеви емисии. Тази промяна ще влезе в сила от 1 април 2026 г. и ще се прилага за превозни средства без електрически превозни средства (ZEV), регистрирани от 1 април 2025 г. нататък.
Зареждане на електрически превозни средства през тротоара: Консултация относно разрешените права за застрояване – Публикуване на консултация на Министерството на транспорта (DfT) относно разрешените права за застрояване за зареждане на електрически превозни средства, за да се ускори внедряването на решения за зареждане през тротоара и да се направи зареждането на електрически превозни средства по-лесно, по-евтино и по-достъпно в цяла Англия.
Преглед на разходите за зареждане на обществени електрически превозни средства: Правителството ще прегледа разходите за зареждане на обществени електрически превозни средства, като разгледа въздействието на цените на енергията, по-широките фактори, допринасящи за разходите, и възможностите за намаляване на тези разходи за потребителите. Прегледът ще започне през първото тримесечие на 2026 г. и ще бъде представен до третото тримесечие на 2026 г.








