Архив

Кога ще ги стигнем индийците? Индия: Годишните продажби на електромобили надхвърлят два милиона бройки, поставяйки нов рекорд

След почти пропуснатия резултат през 2024 г., Индия най-накрая регистрира два милиона бройки годишни продажби на електромобили за първи път тази година. С оставащ още един месец до края на годината, 2025 г. се очаква да бъде силна година за електромобилите в Индия.

Изображение: Индия BEV Tata Motors

indiatimes.com, 28.11.2025 – 15:00

Според скорошен доклад в The Times of India, продажбите на електромобили в различните сегменти са достигнали 2,02 милиона бройки на 25 ноември. Макар че това е важен индетап за пазара, то представлява само скромно увеличение от 3,5% спрямо 1,95 милиона бройки година по-рано.

Растежът на годишна база може да се увеличи до следващия месец, но е малко вероятно да се доближи до миналогодишните 27%, предполага директорът на Crisil Ratings Пунам Упадхяй. По-рано тази година индустрията се сблъска със сериозни производствени проблеми поради недостиг на магнити, но оттогава е преодоляла това ограничение.

Индийското правителство постепенно намалява субсидиите и други стимули за електрическите превозни средства. Въпреки това, падащите цени на батериите, подобряващата се мрежа за зареждане и появата на по-модерни модели с по-дълъг пробег спомогнаха за поддържане на търсенето.

Двуколесните превозни средства остават основният фактор за пазара на електрически превозни средства в Индия. С вече продадени 1,2 милиона бройки, сегментът вече е надхвърлил общия брой от 1,15 милиона бройки за цялата 2024 г. По подобен начин електрическите триколесни превозни средства формират втория по големина сегмент на електрическите превозни средства, като продажбите от началото на годината са приблизително 690 000 бройки, което почти съответства на общия брой от приблизително 691 000 бройки за цялата 2024 г.

Електрическите автомобили отбелязват много по-силен растеж в сравнение с двуколесните и триколесните превозни средства тази година. Продажбите от началото на годината до момента са 156 455 бройки, което е с 57% повече от общия обем за 2024 г. от 99 429 бройки. „Въпреки че зарядната инфраструктура остава важен фактор за пътувания на дълги разстояния, тя вече не е основен проблем за градските купувачи, които могат да разчитат на зареждане от дома и работното място“, каза Упхяй.

Водещи индийски производители на автомобили като Mahindra и Tata Motors облекчават безпокойството си относно пробега с премиум електрически автомобили, които са значително по-практични по отношение на пробега и скоростта на зареждане.

Следващия месец индийският производител номер 1 на автомобили, Maruti Suzuki, ще пусне първия си електромобил – e-Vitara, ход, който би могъл да привлече голям брой купувачи, ориентирани към стойността, които досега са се въздържали, и допълнително да стимулира приемането му.