ЕС под натиск от автомобилните производители, за преосмисляне забраната за коли с ДВГ от 2035 г.
ЕС се поддава на натиск от автомобилните производители, преосмисляйки забраната за автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.
Публикувано на 15.12.2025 г.
marketscreener.com
БРЮКСЕЛ/ЛОНДОН/СТОКХОЛМ, 15 декември (Reuters) – Очаква се Европейската комисия във вторник 15-и декември да отмени ефективната забрана на ЕС за продажба на новиавтомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., поддавайки се на силен натиск от Германия, Италия и европейските автомобилни производители, борещи се срещу китайските
и американските конкуренти.
Ходът, чиито подробности все още се уточняват от служители на ЕС преди представянето му, може да доведе до отлагане на ефективната забрана с пет години или смекчаване за неопределено време, съобщиха официални и индустриални източници.
Вероятната ревизия на закона от 2023 г., изискваща всички нови автомобили и микробуси, продавани в 27-членния блок от 2035 г., да бъдат без емисии на CO2, би била най-значителното отстъпление на Европейския съюз от неговите зелени политики през последните пет години.
„Европейската комисия ще представи ясно предложение за премахване на забраната за двигатели с вътрешно горене“, заяви в петък Манфред Вебер, ръководител на най-голямата група в Европейския парламент, Европейската народна партия. „Това беше сериозна грешка в индустриалната политика.“
Отмяната на забраната раздели сектора. Традиционните автомобилни производители като Volkswagen и собственика на Fiat Stellantis настояваха усилено за облекчаване на целите на фона на ожесточената конкуренция от страна на по-евтините китайски конкуренти. Секторът на електрическите превозни средства обаче го вижда като отстъпка на Китай в прехода към електрификация.
„Технологията е готова, инфраструктурата за зареждане е готова и потребителите са готови“, каза главният изпълнителен директор на производителя на електрически превозни средства Polestar, Михаел Лошелер. „И така, какво чакаме?“
ДВГ ще са налични до края на века
Законът от 2023 г. е предназначен да ускори прехода от двигатели с горене към батерии или горивни клетки и да глоби автомобилните производители, които не са успели да изпълнят целите.
Постигането на целите означава продажба на повече електрически превозни средства, където европейските автомобилни производители изостават от Tesla и китайските производители като BYD и Geely.
Европейските автомобилни производители произвеждат електрически превозни средства, но казват, че търсенето изостава от очакванията, тъй като потребителите не са склонни да купуват по-скъпи електромобили, а инфраструктурата за зареждане е недостатъчна. Митата на ЕС върху електрически превозни средства, произведени в Китай, само леко са облекчили натиска.
„Това не е устойчива реалност днес в Европа“, каза главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли пред репортери във Франция миналата седмица, обявявайки партньорство с Renault, което да помогне за намаляване на разходите за електромобили. Нуждите на индустрията „не са добре балансирани“ с целите на ЕС за CO2, каза той.
ЕС предостави на сектора „дихателно пространство“ през март, позволявайки на автомобилните производители да изпълнят целите за 2025 г. в рамките на три години.
Но автомобилните производители искат да продължат да продават модели с двигатели с вътрешно горене, наред с plug-in хибриди, електрически превозни средства с удължаване на пробега и „CO2-неутрални“ горива – включително биогорива, произведени от селскостопански остатъци и отпадъци, като например използвано олио за готвене.
Председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен заяви през октомври, че е отворена за използването на електронни горива и „модерни биогорива“.
„Препоръчваме мултитехнологичен подход“, каза Тод Андерсън, главен технологичен директор на производителя на горивни системи за двигатели с вътрешно горене Phinia, добавяйки, че двигателят с вътрешно горене „ще съществува до края на века“.
Разделено мнение
Междувременно индустрията за електрически превозни средства твърди, че този ход ще подкопае инвестициите и ще тласне ЕС още повече назад от Китай.
„Определено ще има ефект“, каза Рик Уилмър, главен изпълнителен директор на доставчика на хардуер и софтуер за зареждане ChargePoint.
Автомобилните производители искат целта за 2030 г. за 55% намаление на емисиите от автомобили да бъде поетапно в продължение на няколко години и да се откаже от 50% намаление за микробусите. Германия иска устойчиви практики, като например използването на нисковъглеродна стомана, да се отчитат за намаляване на емисиите на CO2.
Европейската комисия ще представи и план за увеличаване на дела на електрическите превозни средства в корпоративните автопаркове, по-специално на служебните автомобили, които съставляват около 60% от продажбите на нови автомобили в Европа. Автомобилната индустрия иска стимули, посочвайки Белгия като страна, където субсидиите са проработили, а не задължителни цели.
Комисията вероятно ще предложи създаването на нова регулаторна категория за малки електрически превозни средства, които биха се ползвали с по-ниски данъци и биха печелили допълнителни кредити за постигане на целите за CO2.
Екологични групи твърдят, че ЕС трябва да се придържа към целта си за 2035 г., като твърдят, че биогоривата са в недостиг, не са наистина CO2 неутрални и доставката им би била непосилно скъпа.
„Европа трябва да се придържа към курса си към електричеството“, каза Уилям Тодтс, изпълнителен директор на групата за застъпничество за чист транспорт T&E. „Ясно е, че електричеството е бъдещето.“








