Audi F103
Audi F103 е седан с четирицилиндров четиритактов двигател и задвижване на предните колела. Auto Union GmbH в Западна Германия повторно създадена в края на 1949 г., го обявява през лятото на 1965 г., което го превръща в първия модел с традиционното име на Audi след края на Втората световна война на пазара. Към пролетта на 1966 г. и Audi комби вариант е на разположение.
F103 е вътрешното наименование за поредица от модели автомобили, произведени от Auto-Union в Западна Германия, през 1965-1972 г., произхождащи от по-ранното DKW F102. За обозначаване на промяната от двутактов към четиритактов двигател на марката, DKW бе заменено с Audi, тъй като старото име беше от застоя от преди Втората световна война. Каросерията на F103 всъщност е преработена каросерия на DKW F102. Предницата е малко удължена, за да може да се побере двигателят, тъй като моделът на DKW е с по-малък трицилиндров двутактов мотор. Дизайнът на предницата и задницата също е преработен. И така, предшественик на поредицата модели е DKW F102, а наследник – Audi 80 B1. F103 е една еволюция на DKW F102. Към предната част на колата, която е обновена, вместо кръглите фарове в хром скарата на Audi F102 има черен грил с правоъгълни фарове.
Официалното наименование на продажбите е било първоначално само Auto Union Audi, тъй като моделът е бил първоначално единственото превозно средство на новата марка. Това първо Audi, на табелката в отделението на двигателя, където е изписан производителят, все още носи надпис Mercedes-Benz AG, Щутгарт, тъй като Auto Union до 1966 г. е дъщерно дружество на Daimler-Benz.
Първият модел стартира просто като Audi, по-късно преименуван на Audi 72 (72 е номиналната изходна мощност на двигателя в конски сили).
По-мощните Audi 80 и Audi Super 90 спортни салони се появиха през 1966 г. – през 1968 г. пристигането на по-малко мощен Audi 60 завърши гамата.
Audi 75 замени Audi 72 и Audi 80 от 1969 г. нататък. През 1972 г. F103 серия е преустановена в полза на „В1“ Audi 80. Всички модели се предлагат като седан с две и четири врати, с изключение на Super 90 – комби под името Variant. От 1969 г. Super 90 Variant е произведен в ограничени бройки, които са пласирани на американския пазар.
F103 серия са оборудвани само с четирицилиндрови четиритактови двигатели. Те бяха надлъжно монтирани. Тази комбинация на задвижване на предните колела, в които марката DKW на Auto-Union, е пионер през 1930 г., ще предостави основния шаблон за успешния нов Passat на Volkswagen, както и на Audi моделите Audi 80 и Audi 100, след като Volkswagen придоби бизнеса от Daimler-Benz в края на 1964 г.
Тъй като шасито на F103 е взето от DKW F102 с трицилиндров двутактов двигател, по-дълъг двигател означава, че охладителната система трябва да бъде компенсирана в ляво на двигателя, вместо нормално положение пред него.
Двигателите на F103 серия са съвместна разработка на Daimler-Benz, който притежаваха Auto-Union по това време (1958-1964 г.). Те бяха наречени Mitteldruckmotor (средно налягане двигатели), поради компресия, по средата между конвенционалните бензинови и дизелови двигатели. Колата идва с четиристепенна механична предавателна кутия. Монтирани бяха предни дискови спирачки, което е все още е необичайно за автомобилния пазар в този момент.
В двигателния отсек трябва да се разшири мястото, така че да може да бъде настанен новият четирицилиндров двигател. Предницата и опашката са козметично ревизирани – Audi F103 се продават в Европа с квази-правоъгълни фарове, които стават на мода в момента, като се има предвид, че на F102 са използвали кръгли единици на фаровете.
Предното окачване е на двойни носачи, с торсионна греда, барове срещу усукване, с Anti-рол бар и телескопични амортисьори. Задното е с неподвижна ос в подкрепа с лостове с хоризонтална торсионна греда, Panhard прът и телескопични амортисьори. Спирачките отпред са дискове (Ø 280 мм). Задните – барабани (Ø 200 мм).
Audi F103 с входно ниво Audi 60 има двигател с мощност 55 к.с., агрегатът на модела 72 произвежда 72 к.с., моделът 75 е със 75 к.с., следващият 80 – 80 к.с. и накрая Audi Super 90 е с 90 к.с., карбураторите са Solex. Двигателите са 1.5-1.7 литра, всичките бензинови, с водно охлаждане, четирицилиндрови четиритактови редови, монтирани надлъжно, наклонени под ъгъл от 40° надясно, с по пет лагера на коляновия вал, със смазване под налягане. Двигателите на F103 също били наричани „двигатели със средно налягане“. Този етикет основава на много високо за времето си средно работно налягане, което е постигнато отчасти с висока степен на сгъстяване. Затова агрегатите изискват премия бензин с октаново число 98 (сега Super Plus). Моторите са съвместно разработени с Daimler-Benz в кратко време (1958-1964 г.).
Има напълно синхронизирана четиристепенна механична скоростна кутия зад предната ос с превключване от волана. Максимално колите достигат 138 км в час, 148 км в час, 150 км в час, 152 км в час и 163 км в час. Audi 60 се ускорява до 100 км в час за 18 сек., а Audi Super 90 – за 12,2 сек.
Audi 60 се произвежда в периода 1968–1972 г., 72 – от 1965 г. до 1969 г., 75 – през 1969–1972 г., 80 – през 1966–1969 г. и Audi Super 90 през 1966–1972 г. От модела 60 са произведени най-много – 216 988 бройки, от 72 – 122 579 и от 75 – 49 794 коли. Audi (72) се пуска в периода 1965–1969 г., Audi 60 – през 1968–1972 г., Audi 75 – през 1969–1972 г. и Audi 80 – през 1966–1969 г. Комбитата Audi 80 Variant се правят през 1966–1968 г., Audi 60 Variant през 1968–1972 г. и Audi 75 Variant – през 1968–1972 г.
Audi F103 е относителен успех в сравнение с последните продукти на Auto Union. През юли 1967 г., бе съобщено, че са били завършени 100 000 Audi , а производството на F103 е вече в почти 40 000 годишно. Audi F103 60 е във версии 2 или 4 врати седан.
Сухото тегло е 960 кг – 1065 кг, дължината на автомобила е 4380 мм, междуосието е от 2490 мм, при ширина на каросерията 1626 мм и височина 1451 мм. Диаметърът на завой е 10,9 м. Обем на резервоара – 53 л, от 1968 г. – 55 л.
Audi 100 е въведено едва към края на 1968 г.