Ford Mustang I
Ford Mustang е спортен американски автомобил-легенда. Последните модели днес остават символ на най-бързите американски коли и се конкурират единствено с Chevrolet Corvette и Camaro
Идеята на американския Ford за младежки спортен автомобил, който да е малък, лек и на добра цена, възниква през 1960 г. Непосредствен инициатор е Лий Якока – човек с необичаен заряд от енергия, израсъл от продавач при един от дилърите на Ford до президент на компанията. Първият прототип Mustang I взаимства шасито и двигателя си отFord Falcon. Представен е през октомври 1962 г. на U.S. Grand Prix в Уоткинс Глен, Ню Йорк. Кръстен е на легендарния самолет-изтребител от Втората световна война – P51 Mustang, наричан още „кадилакът” на небето, и на грациозното и бързоного животно от прерията.
Изпълнителният стилист Джон Наджар, който е фен на самолета от Втората световна война P51 Mustang, иска да му даде това име. Той работи над прототипа на Ford Mustang I. Но първи избира името мениджърът от дивизията по разработка на пазарите Роберт Еджерт. Той получава за рождения си ден от съпругата си романът „Мустангите” на Франк Доби и това му дава идея да добави названието към името на проекта. Дизайнерът предпочита Cougar или Torino (и рекламната кампания протича под последното име ), докато Хенри Форд Втори иска T-bird II. Като човек, от когото зависят названията на разработваните нови модели, Еджерт добавя Mustang към листата на тестваните прототипи. Това би изглеждало „стабилно, като име на специален автомобил”, казва той. Названието не би трябвало да бъде ползвано от друг производител като запазена марка и тъй като под това име Krupp в Германия произвежда камиони в периода 1951-1964 г., се налага то да бъде откупено за 10 000 долара, когато „Крейдлер”, производител на мопеди също го ползва и продава модела T-5 до декември 1978 г.
На 9 март 1964 г. от монтажната линия на фабриката в Диърборн слиза първият Mustang – в цвят „Уимбълдън бяло”, с подвижен покрив, 4.3-литров двигател V8, с тегло 1157 кг и цена 2368 долара. На оригиналната скица на логото, мустангът галопира в посока обратна на часовниковата стрелка, както е прието на конните надбягвания. При изливането на матрицата и щамповането обаче, се отпечатва огледалният образ и кончето остава да „бяга” завинаги от дясно на ляво. Следващият Mustang II е по-дълъг и е максимално близък до серийния модел. Автомобилът има отливка на препускащия мустанг, освен на радиаторната решетка и отстрани на предните калници – между колелата и страничните врати.
Любопитен факт е, че по време на демонстративна обиколка из Канада, един от дилърите в Сейнт Джонс – Нюфаундленд, продава по грешка първия произведен Mustang на капитан Стенли Тъкър, пилот от авиолинията „Ийстърн Провиншъл Еърлайнс”. През 1966 г. Ford успява да си върне собствеността върху колата, като заменя за нея Mustang № 1 000 001. Днес, оригиналният автомобил е изложен в музея „Хенри Форд” в Диърборн.
До началото на април, 1964 г. са произведени 8160 автомобила и всеки търговец на Ford в САЩ разполага поне с един в салона си. Официалното представяне на Mustang е на 17 април 1964 г., по време на световното изложение във „Флъшинг Медоус”, Ню Йорк. Още през първия уикенд изложбените зали са посетени от 4 млн. посетители, от които 22 000 правят поръчки. Реклама на колата е публикувана в над 2600 печатни издания, а телевизионното представяне на събитието е гледано от 30 млн. зрители.
Търсенето е толкова голямо, че се налага Ford да преустрои и завода си в Сан Хосе – Калифорния, за производството на автомобила. До 16 април 1965 г. са продадени 418 812 броя, което надхвърля и най-смелите очаквания на компанията. По онова време шефът на българското разузнаване караше известно време този модел.
В дизайна на автомобила има нещо от бързоногия мустанг – особено в издутия като хълбок и изтеглен назад къс заден калник. Много характерни са решетката на радиатора на издължената предна част и разположените от двете страни фарове.