Архив

Ханс Ледвинка

Създателят на Tatra46712-500-0

Ханс Ледвинка (14 февруари 1878 – 2 март 1967 г.) е австрийски дизайнер, чието име се помни от ценителите на автомобили.

Ледвинка е роден е роден в Клостерноебург (Долна Австрия), близо до Виена, тогава част от Австро-Унгарската империя.

Той започва кариерата си като прост механик, а по-късно учи във Виена. Като млад мъж той се работи за Nesselsdorfer-Wagenbau в Неселдорф, която по-късно става известна като Tatra в Моравия. В началото е  зает в строителството на железопътни коли, а по-късно участва в производството на първите автомобили, произведени от тази фирма. Той проектира 5,3-литров шестцилиндров тип U автомобил.

PresidentFirstCarПрез 1897 г. е създаден първият автомобил Nesseldorf President. Ледвинка играе роля във финализирането на шасито на колата. President е с двуцилиндров двигател с мощност 5 к. с. на Benz. През 1906 г. тези автомобили са вече доста модерни, имат вече 4-цилиндрови мотори и горно разположени разпределителни валове, създадени от Ханс.   Успехи на завода и на неговия конструктор са модернизираният Nesseldorf S с 4-цилиндров двигател с работен обем 3,5 л., мощност 42 к. с. и Nesseldorf V с 6-цилиндров мотор с обем 5,2 л. с дизайн на Ханс.

Когато след Първата световна война заводските поръчки са военизирани, Нюселсдорф вече не е част от Австрия, а от Чехословакия, и се преименува в Копршивнице.

През 1916 г., когато Ледвинка е вече доктор и шефконструктор на фирмата, той неочаквано получава покана в известната австрийска оръжена компания Steyr Werke. След края на Първата световна война ръководството на фирмата решава да започне производството на автомобили и Ледвинка приема поканата. Той се заема да проектира новия модел Steyr II, известен също като Waffenavto (оръжеен автомобил) – с четирицилиндров двигател с разпределителен вал, работен обем 3325 куб. см и мощност 40 к.с. при 2400/мин. Скоростната кутия е с четири предавки, има спирачки на четирите колела. През 1920 – 1924 г. компанията пуска 2150 автомобила от него. Обаче в края на 1921 г. Ледвинка се връща в завода в Копршивнице. 450px-Ганс_Ледвинка-3

Връщайки се в компания Tatra (първоначално Nesselsdorfer-Wagenbau) в Копршивнице, (Несердорф), тогава в Чехословакия, сега в Чехия, Ледвинка между 1921 г. и 1937 г. е главен инженер по дизайна. Той изобретява централно тръбно шаси (така наречен „гръбнак-шаси”) на малката Tatra 11 с оси на люлка, напълно независимо окачване и задно монтиран въздушно охлаждан плосък двигател. Друг принос на Ледвинка в автомобилния дизайн е развитието на купето на колата. Под негово ръководсдтво излизат на пазара първите рационализирани автомобили на марката в масово производство. Заедно със сина си Ерих, който става главен дизайнер на компанията, Ледвинка проектира моделите Tatra T77, T77a, T87 и T97. Всички тези модели има задно разположени двигатели с въздушно охлаждане.0987258001215590433

През 1923 г. предприятието се преименува от  Nesseldorfer в Tatra и започва производството на Tatra 11. Отново Ледвинка прави автомобили, които стават история. Много производител запчовт да копират конструктивните решения на Ледвинка и тръбния „гръбнак-рама”, за което чехите повдигат въпрос. От 1932 г. до 1938 г. в завода са създадени около 25 модела на тези коли с различни каросерии. С автомобили Tatra 80 пътуват президентът на Чехословакия – Масарик, и премиер министърът Бенеш. Моделът е класика на компанията и достига мощност на двигателя 115 к.с. при 3600/мин.

От 1934 г. е Tatra Type 77, която е с шаси от стоманени тръби и има въздушно  охлаждан боксер – задно монтиран. Тези коли маркират насоката на следвоенното производство. Максималната скорост е 150 км в час.

През 1938 г., в периода на немската окупация, новите власти назначават Ледвинка за директор на завода. В документа за назначение той е наречен „брилянтен и световно известен дизайнер”. Имено на това се дължи почти пълното забвение на името на конструктора в следвоенна Източна Европа.

0522855001215590464От 1945 г. заводът се контролира от държавата. На пазара се връща Tatra 57 – модел от 1939 г., с 1256-кубиков 4-цилиндров двигател, въздушно охлаждан боксер с мощност 25 к. с. В допълнение на тази малка двуместна кола е успешния голям модел 77, наречен вече 87, с двигател V 8. Автомобилът е дълъг 4740 мм и има синхронизирани предавки освен първа.

Интересна новост в този задно монтиран 3-литров агрегат е двойният горно разположен разпределителен вал. Автомобилът се прави и с 1749-кубиков 4-цилиндров мотор. Моделът 97 е със сходен двигател. Един от тези автомобили отива при генерал Еременко, а друг при министъра на държавната сигурност Абакумов след войната.

Следващият модел от 1947 г. е Tatraplan 600. Той е предназначен  главно за износ. Един екземпляр бил представен на Сталин за неговата 70-годишнина, но той не се е возил на него и след време колата се връща в музея на фирмата. 4-цилиндровият двигател няма горни валове и произвежда мощност 52 к. с. от работен обем 1950 куб. см. Автомобилът се прави през 1947 г. – 1952 г. в 6342 екземпляра.

След войната конструкторът се оказва в затвора, но скоро след освобождението си заминава за Австрия, където става технически директор на Steyr-Daimler-Puch. Името на талантливия конструктор влиза в историята на автомобилостроенето.20070705_062

Производството продължава и след това. През 1956 г. е представен моделът 603 за партийните босове на Съветския съюз и соцстраните. Автомобилът има също двигател V 8, задно разположен, с въздушно охлаждане. Разпределителният вал е в главата и двойка карбуратори позволяват да се достигне мощност 100 к. с. от работен обем 2545 куб. см.

Всички поствоенни „татри” имат изцяло независимо окачване, разработено преди това от Ледвинка. 603 е с монокок. Има три фара отпред и се произвежда близо 20 години. От време на време моделът е рестилизиран. По-късно получава четири фара през 1961 г., а мощността нараства на 105 к. с., компресията се променя от 6,5:1 на 8,2:1 през 1962 г.

Моделът 603 е сменен през 1971 г. от 613, с модерен дизайн на Vignale от Италия. Въпреки това старият модел се прави до 1975 г. и е произведен общо в 20 422 броя.

…След Втората световна война, Ледвинка е обвинен в сътрудничество с германските окупационни войски и вкаран в затвора за пет години в Чехословакия. След освобождаването му през 1951 г., той отказва да работят за Tatra, и се оттегля в Мюнхен, Германия, където почива през 1967 г.

През 1992 г., след падането на комунизма, Ханс Ледвинка е посмъртно напълно реабилитиран от чешките власти. През 2007 г. Ханс Ледвинка официално е въведен в европейската автомобилна зала на славата. Синът Ерик Ледвинка също е автомобилен дизайнер. Той проектира уникален автомобил за Steyr-Daimler-Puch, както и по-голям високо проходим автомобил Pinzgauer с висока мобилност. Двете коли използват тръбно шаси и оси със суинг-портал…