Архив

Jaguar E-Type

Jaguar E-Type1963_Jaguar_XK-E_Roadster

Jaguar E-Type (Великобритания) или XK-E (САЩ) е британски автомобил, произвеждан между 1961 г. и 1975 г. от Jaguar. Представен е на автосалона в Женева през 1961 г. като заместник на ХК150. Комбинира добър външен вид, висока мощност, както и конкурентни цени, установени за марката като икона от 1960 г. Бележи голям успех за Jaguar.
През март 2008 г. Jaguar E-Type се класира първи в списъка на „100-те най-красиви коли” на всички времена на на британския авторитетен вестник Daily Telegraph. През 2004 г. списанието Sports Car International поставя E-Type под номер едно в неговия списък на „Най-спортни автомобили на 1960-те”.
Първоначалн моделът има версии 2.1 E1A (1957 г.) и 2.2 E2A (1960 г.). Следват производствените 3.1 Series 1 (1961 – 1968 г.), 3.2 Серия 2 (1969 – 1971 г.) и 3.3 Серия 3 (1971 – 1975 г.). После идват 4 Limited-изданията 4.1 Low Coupé Drag (1962 г.) и 4.2 Light E-Type (1963 – 1964 г.).
rear-corner-mtМоделът E-Type първоначално е проектиран и показан на обществото, като задно задвижван Grand Tourer в двуместна купе-форма (FHC или Coupé) и като кабриолет (OTS или Open – открит двуместен). 2 +2 версията с удължена колесна база е издадена няколко години по-късно.
От излизането му легендарният Енцо Ферари го нарича „най-красивата кола, правена някога”. Моделът е правен в три различни версии, които сега са сочени като Серия 1, Серия 2 и Серия 3. Преходната серия между Series 1 и Series 2 е известна неофициално като Серия 1 ½.
Series 1 (1961 – 1968 г.) се пуска като 2 врати „купе”, 2 врати 2 +2 „купе” и 2 врата с поставящ се покрив. Двигателите са 3.8 L XK I6 и 4.2 L XK I6. Предавателната трансмисия е 4-степенна механична или 3-степенна автоматична (от 1966 г. нататък, – само за 2+2 модели). Междуосието е 2438 мм (при FHC/OTS и 2667 мм (при 2+2) При първите версии дължината е 4453 мм, а при вторите – 4685 мм. Ширината е 1657 мм, а височината – 1222 или 1181 мм. Теглото е от 1315 кг до 1402 кг. Първите 300 коли имат плоски подове и издадени навън дръжки на вратите. След това подовете са изпъкнали.
Всички типове E имат независимо пружинно задно окачване със стабилизираща щанга срещу усукване. Спирачките и четирите са дискови със сервоусилвател. Има и бар отпред, четирите колела са с дискови спирачки, всички – със сервоусилвател. Jaguar е един от първите производители на автомобили с дискови спирачки, като стандарт – от XK150 през 1958 г. 3.8-литровите са с кожени седалки и алуминиева централна конзола, като по-късно тя е винилова.
При версиите с двигател от 4.2 литра седалките са по-удобни, подобрени са спирачките и електрическите системи, има синхронизирана 4-степенна скоростна кутия. На багажника има означение Jaguar 4.2 литра E-Type (на 3.8-литровите коли просто е изписано Jaguar). Допълнителните екстри включват хромирани колела със спици и отделящ се твърд покрив за OTS.
2+2, добавен през 1966 г., предлага като опция автоматична трансмисия. Автомобилът остава стриктно двуместен роудстър – открит двуместен автомобил.Jaguar_E-Type_1965
Малък брой от Series 1 са били произведени с отворен фарове. Някои Series 1 ½ коли имат два охлаждащи вентилатори и регулируеми облегалки. Възможности на Series 1 постепенно се въведеждат в Series 2 чрез неофициалната Series 1 ½ коли, с вид на каросерията Series 1.
Открит 3.8-литров автомобил, тествана от британското списание Motor през 1961 г. достига максимална скорост от 240 км в час и може да ускори до 97 км в час 7,1 секунди. Разходът на гориво е изминаване по британския стандарт 21,3 мили с британски галон (13,3 л на 100 км път; 17,7 MPG—мили с американски галон – стандарт САЩ).
Series 2 (1969 – 1971 г.) се пуска в същите боди-стилове, като двигателят е 4,2 L XK I6. Теглото варира от 1369 до 1402 кг. Фаровете са без стъклени капаци, задните – извити около задната броня, отново позиционирани и с големи пътепоказатели за предните и задни светлини под броните. Автомобилите имат по-добро охлаждане.
Series 3 (1971 – 1975 г.) е само във варианти на каросерията 2-врати 2+2 „купе” и 2 врати с поставящ се покрив. Двигателят е 5.3 L Jaguar V12.
Междуосието вече е 2667 мм при две дължини – 4684 мм (за 2+2) и 4686 мм (за OTS). Ширината е 1676 мм (при 2+2) и 1679 мм (при OTS). Височините са съответно 1242 мм и 1222 мм. Теглото празен стига до 1533 кг.
Въведен е нов Jaguar с 5.3 L 12-цилиндров V-образен двигател, с подобрени спирачки и стандартен сервоусилвател на волана. Има и много ограничен брой от 4.2 -литров 6-цилиндров Series 3.
Произведени са всичко 72 500 екземляра. Характерно за автомобила, както се вижда на последната снимка, е, че предният капак на двигателя се повдига напред заедно с калниците, за да се открие двигателният агрегат.