BMW i Vision Future Interaction Concept 2016
Превозните средства с висока степен на автоматизация на шофиране са важен етап по пътя към идеята за безаварийна индивидуална мобилност. Това увеличава стремежите за леснотата на управляние на превозните средства, за предоставяне на информация и за цифрова мрежа на информацията. На CES 2016 г. BMW Group, с помощта на Concept Car BMW I Vision Future, показа как може да изглежда потребителският интерфейс на бъдещето – включително подкрепата от дисплеи с висока разделителна способност, когато се дава информация в отговор на ситуацията. За да се осъществи взаимодействието на пътниците с превозното средство, което е интуитивно, колкото е възможно, всички функции се контролират с помощта на чувствителни на допир повърхности, жестове и глас.
Vision автомобилът е базиран на BMW i8 Concept Spyder. Интериорът разполага с чистокръвен, спортен и гъвкав профил. От една страна, той подпомага водача в ръчен режим на шофиране с ясно дефиниран фокус. От друга страна, когато превозното средство е в неговия силно автоматизиран режим, дава възможност да се отпуснете в иновационния дизайн на седалките и активно да се използва времето. Водачите гледат данни, като например състоянието на зареждане на батериите на автомобила или маршрутите, предлагани преди началото на пътуването на техния смартфон, смарт часовник или Mobility Mirror. След това те се прехвърлят автоматично на съответните менюта, картата дисплеи и водача вижда информацията на дисплея на панорамата в BMW I Vision Future. Преходът от мобилно устройство и показването в превозното средство се извършва безпроблемно.
BMW Vision Future има Head-Up дисплей, един клъстер инструмент с триизмерен дисплей, и дисплей с 21-инчова панорама, която се простира над почти цялата страна на пътника.
Арматурното табло се намира непосредствено зад волана и информацията е показана в триизмерен дисплей. Както и обичайната информация за скорост, потребление и обхват, на водача се предоставя информация за превозни средства върху пътя пред или насрещно движещи се, които все още не са в неговото или нейното зрително поле. Шофьорът следователно е в състояние да отговори на по-ранен етап за всички възможни условия на движение. Това важи също и по време на силно автоматизирано управление. Ако водачът трябва да поеме командването на превозното средство, системата осигурява подходящо предупреждение. Технологията действа така че водачът да има най-малко пет до седем секунди, за да реагира.
Дисплеят на централната панорама е най-забележителният елемент на взаимодействието с BMW Vision Future. Височината на дисплея от единадесет сантиметра означава, че арматурното табло за управление не е по-високо, отколкото в i8 BMW и позволява оптимален изглед към предната част на превозното средство.
Когато водачът попадне в превозното средство, тази панорама безпроблемно показва съдържанието, което се осигурява от визията на Open Mobility от BMW и може да се разглежда и автоматично използване на BMW Connected App върху смарт телефон или други цифрови крайни устройства. На дисплея се регулира автоматично, в режим на взаимодействието на BMW Vision Future. В бъдеще, например, системата може автоматично превключване за предаване на видео по време на телефонни разговори, ако превозното средство се управлява в напълно автоматизиран режим.
Докато водачът остава активен при волана, информация в намален обхват се показва на голям панорамен дисплей, за да се сведе до минимум отвличането на вниманието и да се поддържа фокуса изцяло върху това, което се случва на пътя.
Броят на контролните елементи се намалява до минимум. Най-важните от тези елементи – превключвател за режим на задвижване – се намира от лявата страна на волана. Използва се за избор между три режима за задвижване. Режимът Pure Drive отговаря на типичния за BMW висок стремежа за удоволствие от шофирането по всяко време. Асистиращите системи се използват пасивно тук и те дават само предупредителни сигнали, без всъщност да се намесват в управлението на превозното средство. Настройката Ас осигурява оптимална работа със заобикалящата среда. Най-добрият начин се изчислява в реално време и подава в навигационната система. Автомобилът поддържа способността за шофиране на водача и се намесва активно, ако има опасност от едно събитие като катастрофа или ако по пътя се явява риск за безопасността. Когато превозното средство е в Auto Mode, самото превозно средство поема контрола на ориентация, ускорява, задейства спирачките – без водачът да се налага да се намесва.
Инженерите използват нови интерфейси човек-машина, за да се контролира и да избере съдържанието на големия панорамен дисплей, и предлагат голям брой нови възможности за взаимодействие. Един от тях е AirTouch – контрол с жест за всички комуникационни, информационни и развлекателни функции в превозното средство. Това позволява големият екран да бъде експлоатиран като сензорен – без да се налага да се докосва.
Сензори са монтирани в зоната на арматурното табло за управление, които отговарят на движения с ръка. Ако ръката се движи напред (жест тласък), икона се активира или менюто показва следващото ниво.
Един ключ AirTouch се намира на волана, който за кратко светв, ако меню или икона може да се активира. Налице е също подобен бутон за пътника на страничния панел. Това дава възможност на пътниците да използват една ръка, за да се придвижват в менюто.
Менютата в AirTouch не са под формата на списъци, а изглеждат като големи плочки. Четири от тези плочки са разположени една до друга на дисплея. Системата позволява на водача да се концентрира върху това, което се случва на пътя или предлага допълнителни опции за удобно управление, ако превозното средство се движи в силно автоматизиран режим.
Touch-чувствителни повърхности в широки и щедри пропорции на централната конзола предлагат допълнителен елемент за управление.
Тези и много други високи технологии са присъщи на концепта, като го правят наистина един автомобил на бъдещето.