Архив

Тръмп и автономните автомобили

Ще сподели ли той линията на Обамаaakcwjx-img

Автомобилните производители и технологични компании, работещи към създаване на автономни коли, се сблъскаха с искането на администрацията на Обама да споделят данни и спецификации за безопасност с федералното правителство. Но те са изразили надежда, че новоизбраният президент Доналд Тръмп ще продължи подхода на сегашната администрация за регулиране на ползването на автономни автомобили, като до момента се избягва утвърждаването  на всякакви конкретни правила или мандати.

„Новоизбраният президент Тръмп очевидно има много по-лека среда,“ каза Дейвид Стрикланд, адвокат и бивш федерален администратор, който сега оглавява лобистка група, образувана от Uber, Google, Volvo, Ford, и Lyft .

Стрикланд призна, че усилията на администрацията на Обама да наложи някаква структура и съгласуваност по отношение на автономните  коли не се стреми да  задуши иновациите чрез обременителни правила.

„Това е доброволна насока: можете да изберете да я следвате, или можете да изберете да не я следвате“, каза пред National Highway Traffic администрацията Стрикланд. „Тя не разполага със силата на закон. Но тя не дава шаблон за справяне с несигурността за хора в тази среда, в която се инвестират значителни суми пари.“.

Миналата седмица National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) бе домакин на първото си заседание с публичен коментар на правилника пуснат през септември. И през следващите седмици ще излязат изявления на компании като Google, Uber, Ford и други, които вече са започнали разработката на автономни коли, с молба да споделят данни за киберсигурността, безопасността и етични въпроси. NHTSA казва, че планира да публикува тези писма публично.

Стрикланд казва, че се предизвиква загриженост сред компаниите, които той представлява. Според него автомобилните производители и технологични компании искат повече яснота относно „взаимодействието“ между възможните действия по правоприлагане от страна на правителството.

Транспортни експерти си чешат главите над Тръмп – какви са неговите възгледи за автономните коли на Google? Или Uber е? Дали той вярва, че ще спаси човешки живот или ще го застраши? Дали това е бъдещето на транспорта или просто къса прищявка? И много от тях са загрижени, че Тръмп ще застраши позицията на САЩ в челните редици на иновациите в областта на транспорта.

„Дали ние ще направим това или не в САЩ, или технологията ще продължи да се развива в Европа, в Сингапур, Катар и т.н.“, каза Радж Райкумар, професор по електрическо и компютърно инженерство и ко-директор на General Motors.“

Има страх, че Тръмп, който постоянно се измества в позициите си, ще отдели изключително за кратък период внимание, и няма да сподели отношението на неговия предшественик за значението на автономните коли, както и ролята на федералното правителство в осигуряване на съгласуван регулаторна система в цялата страна.

„Това, което политиката на администрацията на Тръмп ще бъде, аз наистина не знам,“ каза Лекс Керсемаркес, главен изпълнителен директор на Volvo Cars за Северна Америка,  в скорошно интервю. „Ще трябва да видим. Ние ще продължим  нашето развитие и ще продължим диалога, но ние много очакваме подкрепа на федералния подход.“.