BMW i3
BMW i3 е електромобил на концерна от Мюнхен, производство на новата дивизия за електрическа мобилност. Дължината на автомобила е 3999 мм, при ширина 1775 мм и височина 1578 мм. Капацитетът на батерията е 18.8 кВтч. Електрическата мощност е макс. 125 кВт (170 к.с.) 250 Нм / Пост. 75 кВ (102 к.с.). Разходът на електроенергия е 12.9 кВтч/100 км комб., еквивалентно на 1.85 л/100 км. Бордовото зарядно е 7.4 кВт / 11 кВт (от август 2016).
През ноември 2013 г. стартираха продажбите на BMW i3 в Германия и редица други европейски пазари. На други големи пазари като САЩ, Япония и Китай автомобилът е въведен през първата половина на 2014 г., а по-късно поетапно, съобразно пазарното развитие и интереса на потребителите и в целия свят.
Експлоатационните разходи при BMW i3 са относително ниски – разходите за поддръжка и зареждане за три години са с около 40 % по-ниски в сравнение с тези на регистрирано в Германия BMW 320d, което е особено икономично. В другите държави икономиите могат да бъдат дори по-високи, в зависимост от стимулите за насърчаване на електромобилите.
BMW i3 се отличава с множество технически иновации. Така например моделът разполага с пътническа клетка изработена от въглероден композит (Carbon Fibre Reinforced Plastic), както и алуминиево шаси и поставя нови стандарти по отношение на олекотената конструкция. Със собственото си тегло от 1 195 кг. моделът е по-лек от повечето автомобили в компактния сегмент и в същото време предлага повече място за до четирима пътника.
Ниското тегло повишава пъргавината и динамиката на BMW i3. Електромоторът на автомобила е с мощност 125 кВт/ 170 к.с. и максимален въртящ момент от 250 Нм, които са на разположение още при старта. Поради съображения за по-висока ефективност максималната скорост е ограничена до 150 км в час.
За BMW Group темата за устойчивото развитие има изключително важна роля. При производството на BMW i3 в завода в Лайпциг например необходимата електроенергия се добива от силата на вятъра. Освен генерираната при нулеви емисии на СО2 електроенергия при производството на модела се спестяват до 50% електричество и 70% вода в сравнение с и без това много ефективните средни стойности при производството на BMW.
Опитът на BMW Group, натрупан с тестовите електрически автомобили, в рамките на проектите MINI E и BMW ActiveE показва, че пробег от 130 – 160 км. е напълно достатъчен за преобладаващото мнозинство от водачи. Средното изминато разстояние за един ден на автомобил в този клас в глобален мащаб е само 64 км.
Освен това по желание BMW i3 може да бъде оборудвано с удължител на пробега (Range Extender), който по време на пътуване поддържа постоянно нивото на заряд на литиево-йонната батерия, ако то падне под определена стойност. Тази функция се изпълнява от двуцилиндров бензинов двигател с мощност 25 кВт/ 34 к.с., който е разположен непосредствено до електрическото задвижване на задната ос. По този начин максималният пробег във всекидневието се удължава до около 300 км.
BMW представи обновената версия на електрическия модел i3, която ще бъде на пазарите по-късно през 2017. Модернизацията е съсредоточена най-вече върху задвижващата система.
През декември 2016 г. стана ясно, че продажбите на моделите от бранда BMW i бележат спад през последните месеци. Новата версия на i3 трябва да обърне тенденцията, предлагайки сериозно увеличение на пробега с едно зареждане.
Автономията на новия i3 вече достига 300 км (по NEDC), като това е постигнато чрез поставяне на батерия с капацитет от 33 кВтч. Досегашната с 22 кВтч предоставяше пробег с едно зареждане от около 190 км.
Версията на BMW i3 с бензинов генератор е също е оборудвана с новата батерия, като освен това е снабдена с по-голям с 25% резервоар за гориво. Бензиновият мотор с два цилиндъра, служещ за зареждане на батериите, предоставя допълнителни 150 км. автономия.
Новият акумулатор е повишил незначително общата маса на модела. Напълно електрическият вече тежи 1343 кг, а версията с ДВГ – 1467 кг.
Спринтът на електромобила от 0 до 100 км в час с изисква малко над 7 сек, а при версията с бензинов мотор е нужна около 1 секу повече.
За пълното зареждане на новата батерия са необходими 4,5 часа, или с около 1 час повече от преди. Налично е и бързо зареждане на 80%, което отнема само 40 мин.
BMW i3 ще продължи да се предлага и с по-малката батерия, като цената на тази модификация ще бъде по-ниска. На някои пазари настоящите собственици на BMW i3 ще могат да заменят старата батерия с новия по-мощен модул.
Цените на BMW i3 в Германия стартират от 34 950 евро за напълно електрическия модел с малката батерия. Версията с новия акумулатор струва 36 150 евро. При моделите с бензинов генератор цените са съответно 39 950 и 41 150 евро.