Архив

Panasonic: бъдещето е на слънчевата енергия от покрива на колите

Панелите да стават по-често срещани като опция

Bloomberg

Японският електронен гигант започна да произвежда 180-ватов масив от слънчеви клетки, които могат да бъдат закрепени към покрива на автомобил. През февруари Panasonic обяви, че неговият фотоволтаичен модул ще бъде използван на покрива на най-новия Prius plug-in хибрид на Toyota Motor Corp.

Автомобилите представляват потенциално изгоден нов изходен пункт за слънчеви клетки в индустрия, в която интензивната конкуренция от страна на китайските производители е изтласкала рязко цените. Това принуждава някои производители да адаптират соларните клетки за всичко – от покривните плочки за дома и външните облицовки на сградите, до раници и палатки.

„Автомобилните покриви имат потенциала да се превърнат в нов пазар за слънчеви панели“, каза Шинго Окамото, генерален мениджър на Panasonic, който отговаря за разработването на технологията. „За първи път в света направихме история в автомобилната индустрия и в слънчевата индустрия със слънцето, захранващо масово произвежданите автомобили.“

Автомобилите могат да задържат обещанието за нов гигантски пазар за слънчеви панели от Panasonic, който също е партньор с Tesla Inc. в производството на батерии в своята Gigafactory извън Лас Вегас. Има 264 милиона коли и леки товарни автомобили в експлоатация в САЩ, според Националната асоциация на дилърите на автомобили.

Председателят на Tesla Елон Мъск изтъкна през ноември, че колата на модела 3 на компанията му може да дойде със слънчев покрив. Той също така започва да продава тип покривна керемида за домове с вградени фотоволтаици. Nissan Motor Co. предлага допълнителна опция за слънчеви панели за електрическите автомобили Leaf.

„Ханегжи Холдинг Груп“ разкри 4 концептуални слънчеви автомобила миналата година, но все още не е започнала търговското производство. Тя се стреми да развие автомобилни покриви, като използва тънкослойни слънчеви чипове с Fuyao Glass Industry Group.

Към края на април Toyota продаде 1350 бройки в Япония на новия Prius plug-in, оборудван със слънчеви панели, почти 9% от общия брой, според производителя на автомобили.

Най-новият Prius е първият масово произвеждан модел, оборудван със слънчеви панели, които осигуряват ток за основната батерия на автомобила, според Toyota. Поради сезонните колебания в слънчевата светлина средното разстояние, изминато с едно зареждане, ще варира от средно 2,9 км до 6,1 км в зависимост от времето на годината.

Тъй като това е скромно, разработчиците казват, че диапазонът ще се подобри с течение на времето и че може да бъде удължен чрез настройване на конструкцията на каросерията и количеството на повърхността, върху която могат да се поставят панелите.

„Ние сме наясно, че панелите доставят само малко количество електроенергия“, каза Шочи Канеко, главен инженер на Prius. „Но тази система все още е пробив, тъй като ние използваме енергията, която ще губим по друг начин. Чрез попълване на цялото налично пространство с клетки е възможно обхватът лесно да се разшири до 10 км“.

„Ще видите панелите да стават по-често срещани като опция, особено за електрически седани от висок клас и SUV“, каза Колин Маккерашер, анализатор в Bloomberg New Energy Finance.