Архив

BMW 303 – най-голямото на времето

За пръв път 6 цилиндъра и бъбрековидна решетка

BMW 303 е малък семеен салон, произведен от BMW през 1933 и 1934 г. Това е първият BMW автомобил с 800px-BMW_303_1933_bicolor_vr_TCEшестцилиндров двигател и първият BMW автомобил с „бъбрековидна решетка“, свързана с марката. Платформата, разработена за 303, се използва за няколко други BMW автомобила, включително BMW 309, четирицилиндровата версия на 303, BMW 315, 1.5-литрова версия на 303, която я заменя през 1934 г. и е построена до 1937 г. , BMW 319, 1.9-литров вариант на 303, произведен успоредно на 315 от 1935 до 1937 г., и BMW 329, развитие на 319 със стил, базиран на по-новия, по-голям BMW 326, който за кратко заменил 319 през 1937 г. ,

Платформата 303 се използва и за BMW 315/1 и BMW 319/1. Това са версиите с висока мощност на 315 и 319 съответно и лека каросерия. 315/1 и 319/1 са заменени от BMW 328 през 1936 г.

След въвеждането си през 1933 г., 303 е най-голямата кола, която BMW е правила на времето. Междуосието на 303 е 2400 мм, с увеличение от 300 мм в сравнение с 3/20. Следата, която е 1150 мм в предната част и 1220 мм в задната част, е също по-широка от предните и задните 1100 мм на предишния модел. За разлика от шасито на 3/2, моделът 303 има стълба-шаси, изработена от тръбни странични елементи и кръстосани елементи.

Независимото предно окачване използва напречно монтирана листова пружина над централната линия на колелото. Центровете са разположени с пружинните опори в горната част и контролните рамена в долната част. Задното окачване използва жива ос на полуелипсовидни листови пружини, за разлика от люлеещите се оси на 3/20.

bmws-that-will-be-missed-bmw-303_3Моделът 303 е първият немски автомобил с размери и ценови клас, който има автоматична „еднократна“ смазка на шасито. Всяко колело има барабанна спирачка; всички четири са задействани чрез педала с помощта на пръчки и лостове, а задните  също са задействани с кабели от лоста на ръчната спирачка.

Моделът 303 е първият автомобил на BMW, който използва двигател с редови 6 цилиндъра. Шестцилиндровият двигател M78 1182 куб. см е разработен от четирицилиндровия двигател, използван в 3/20. Двигателят има същия диаметър и ход като четирицилиндровия, но разстоянието между отворите е увеличено, за да позволи по-нататъшно увеличаване на отвора и да осигури лагери на коляновия вал между краищата му. Коляновият вал се движи в четири bmw-303-09обикновени лагера.

303 е първото BMW, която използва „бъбрековидна решетка“, която оттогава се превърна в определяща характеристика на моделите на компанията.

Двуобемните салонни и кабриолетни каросерии са произведени, първо от каросерия на Daimler-Benz в Sindelfingen, а по-късно и от Ambi-Budd в Берлин. Ambi-Budd предлага по-късно и двуместен спортен кабриолет за 303.

По времето, когато се прави, 303 е най-евтиният шестцилиндров автомобил в Германия. Въпреки това, той има максимална скорост от 90 км в час. BMW 303s са произвеждани до 1934 г., когато 303 е заменен от 315.