Архив

Джузепе – Нучио Бертоне

Пионер не само на модерния спортен автомобил

Италианецът Джузепе Бертоне, по-известен като Нучио Бертоне, беше един от най-известните автопроизводители в света. Смята се за пионер на модерния спортен автомобил. С дизайните си той е релефен на цялата автомобилна индустрия във всички производствени линии. В допълнение към каросериите на висококачествени спортни автомобили като Ferrari и Lamborghini, Бертоне също се изправи пред ежедневните модели на Citroën и Opel. Въпреки това, дизайнът на формата му за спортен автомобил бе определящ елемент на този автомобилен сектор и бе определен като бенчмарк за други производители на спортни автомобили.

Джузепе Бертоне е роден в Торино през 1914 г. като син на Джовани Бертоне.

Бертоне скоро започва да се нарича само с прякора си „Нучио“, който той поддържаше през целия си живот и под който също беше световно известен. През 1934 г. двадесетгодишният младеж започва да работи в бизнеса на баща си. Джовани Бертоне е бил обучен и през 1912 г. е открил фирма в Торино за производство на дървени куки и дървени вагони за коне. Въпреки това Нучио Бертоне не е работил в производството, но е завършил своя стаж като счетоводител в администрацията. Междувременно компанията произвежда каросерии за автомобили. Впоследствие Бертоне изгради компанията си в една от водещите световни индустриални компании за автопроектиране и автопроизводство.

Компанията започва като семеен бизнес. Все още е 100% собственост на Бертоне. Компанията Bertone наброява около 1 500 души с годишен оборот от около 540 млн марки. Италианският автомобилен производител Fiat винаги се е опитвал да го купи там или да поеме успешните му операция. Бертоне има голям приток преди Втората световна война с производството на автомобилни каросерии за спортни автомобили. По това време строителите на автомобили са са купували външните каросерии на автомобилите от специалисти. След края на войната обаче каросериите на автомобилите вече не са търсени, а технологията също се промени. Автомобилите станаха самоподдържащи се.

Но компанията на Бертоне успешно да овладява всички тези трудности. В началото на 50-те години Бертоне правиbertone-nuccio-concept-2012-4 продукцията на Alfa Romeo Giuletta. Бертоне има успех и с Coupe Giulietta. През 1954 г. колата е представена на обществеността в Торино. Стилът се смята за класика и вечен дизайн. Едва чрез високите инвестиционни разходи Бертоне успя да разшири своето дружество до такава степен, че да отговори на високото търсене на Alfa Romeo.

 

През това време бяха продадени около 40 000 копия. С тази работа по договора, Бертоне се утвърди като сериен производител. Бертоне е не само беше успешен бизнесмен, но и добър състезател. През 1953 г. завършва трети с Ferrari в класа на спортните автомобили в известното Mille Miglia. С настъпването на ерата на спортните автомобили след Втората световна война дизайнът на Бертоне отново е търсен. Дизайнерът  разработи класически спортни автомобили като Lamborghini 350 GT, Miura, Countach, Espada и Lancia Stratos или Ferrari Dino 308 GT 4.

Bertone Nuccio Concept

Bertone Nuccio Concept

Дизайнът му за спортни автомобили е характерен за този автомобилен сектор и определя бенчмарка за други производители на спортни автомобили. Бертоне се обърна и към формите на ежедневните автомобили. Например той проектира външната обвивка на Opel Astra Cabrio, Citroën Xantia, Citroën ZX, Citroën Berlingo и Fiat Punto Cabriolet, както и автомобилите на производителя Volvo. Бертоне често експериментира с формите на автомобилите. В сътрудничество с италианския автомобилен производител Lancia той създаде най-успешния рали шампионат, Stratos HF.

Дизайнерът направи и прототипи като Karisma или ZER- съкращението е за нулеви емисии. През 1995 г. Бертоне се вписва в книгата на рекордите на Гинес с неговия Бертоне ZER. Колата постигна рекордна скорост от 303,977 километра в час.

Джузепе „Нучио“ Бертоне почина на осемдесет и две на 26 февруари 1997 г. в родния си град Торино. Компанията Бертоне е предадена на дъщерите му Мари Жан и Барбара.