Архив

Austin FX4

Austin FX4 е таксиметров автомобил, произвеждан от 1958 до 1997 г. Той е бил продаден от Austin от 1958 г. до 1982 г.

Austin FX4 London taxi

Austin FX4 London taxi

на Carbodies, който произвежда FX4 за Austin, когато пое интелектуалните права върху колата. Те продължаваха да се произвеждат до 1984 г., когато Лондон Таксис Интернешънъл пое правата за FX4 – и те го произвеждаха до 1997 г. Всичко са били построени над 75 000 FX4.

Първият модел на FX4 е оборудван с дизелов двигател Austin с 2178 куб.см и автоматична скоростна кутия Borg-Warner. През 1961 г. ръчната трансмисия от Austin Gipsy е налична като опция. От 1962 г. е наличен бензинов двигател Austin 2199 куб.см. Въпреки това, почти всички таксита FX4 са оборудвани с дизелов двигател и до средата на 70-те години най-често има ръчна трансмисия.

През 1969 г. кабината е променена, за да се предложи нова версия на мястото на изоставения заместващ модел и да се изменят някои недостатъци на оригинала. Оригиналните Austins са снабдени с малки задни спирачни светлини и задни габарити, както и наклони на покрива, известни като „зайчета“. На ревизирания модел, задните крила са променени, за да приемат задните светлини и индикаторите за завиване от MkII Austin 1100/1300.  Предните светлинни индикатори са под фаровете и има и повторни индикатори, монтирани на предните крила. „Зайовите уши“ са изоставени. Интериорът също е променен, с черни винилови седалки и променена преграда, за да се даде на водача повече пространство за краката.

Колите са оборудвани с Ackermann кормилна геометрия, която позволява на автомобила да прави U-завои само на 7,6 м, изискване за тесните улици  на Лондон.

Black Cab, сн. 2017, Монако

Black Cab, сн. 2017, Монако

През 1971 г. дизеловият двигател с мощност 2178 куб.см е заменен с по-голяма версия с обем 2520 кубика. Този двигател се оказва по-добър за използване с автоматична скоростна кутия и постепенно се продават по-малко кабини с ръчни скоростни кутии. Бензиновият двигател е преустановен през 1973 г.

През 1973 г. собственикът Carbodies BSA, който е изправен пред непосредствена несъстоятелност, е закупен от Manganese Bronze Holdings, които с удоволствие продължават да правят FX4. Представени са подробни промени, като предпазни капачки на вратата и дръжки на вратите с бутон, обезопасително кормилно управление и формовани гумени преливници.

London Cab TX4 в Сингапур

London Cab TX4 в Сингапур

През 1984 г. се формира Лондон Таксис Интернешънъл (LTI), след като Manganese Bronze Holdings купува лондонските таксиметрови търговци Mann & Overton. LTI заменя дизеловия двигател Land Rover с обем от 2286 куб.см с новата версия с 2495 куб.см. Новият модел е наречен FX4S. Новите ролкови превключватели заменят старите превключватели на таблото, чистачките се контролират от лостче на кормилната колона, а в дъното на вратите са добавени черни валци, но в основата си това е актуализирана версия на кабината, която е била около 30 години. По това време Carbodies се развива като заместител на FX4, CR6, поради което е въведен FX4S. CR6 обаче е изоставен през 1985 г. и MBH решава да продължи да прави FX4, доколкото не може да финансира още нова кабина. FX4S е заменен през 1987 г. от FX4S-Plus, който има вече задно отделение, което е преработено, за да позволи да се поберат пет пътника, а тапицерията се променя на сива. Монтирано е и ново сиво пластмасово табло.лондон

Департаментът на транспорта има желание да види таксита, достъпни за инвалидни колички, и конверсията за инвалидни колички FX4W, която е налична още от началото на 1986 г., позволява на FX4 да предостави това съоръжение. В това положение страничната пътническа врата на бордюра е изработена с възможност за отваряне на 180 °, а долната част на преградата може да се придвижи напред, за да се побере инвалидната количка, обърната назад, на мястото на седалката за наклон назад.

През февруари 1989 г. е въведен модел Fairway, оборудван с дизелов двигател Nissan TD27 с обем 2,664 кубика. Това прави FX4 по-бърза и по-надеждна кабина. Той има пълна достъпност за инвалидни колички, в съответствие с нов закон, който е в сила от януари 1989 г. Това е най-добрата версия на FX4, създадена някога и позволява  на LTI да продава на пазарите в чужбина. Голяма част от увеличението на продажбите се дължи на местните власти, настояващи за използването на кабините с достъп за инвалидни колички в техните зони.

Между 2011 и 2012 г. експедицията The Meter on Meter  извърши с тежки модификации на FX4 пробег с дължина 69 716,12 км по света, през повече от петдесет страни, и постави нови световни рекорди за най-дълго пътуване с такси и най-високата височина, също с такси.

Като част от програма за разработване на заместващ модел, на AP Lockheed беше възложено да проектира и развие предни дискови спирачки, а заедно с това GKN създаде нова система за окачване, позволяваща монтиране на дискови спирачки, като същевременно се запази задължителният кръг на завой от 7,6 м. Тези модификации са монтирани на нов модел, който бе въведен през февруари 1992 г. Последната, направена с регистрационна марка R1 PFX (RIP FX), е построена на 1 октомври 1997 г. и е предоставена на National Motor Museum в Beaulieu.

Транспорт за Лондон (TfL), реши, че до 2006 г. всички таксита, лицензирани в Лондон, трябва да спазват регулациите за емисиите на отработени газове от Евро 3. Fairway, а именно замяната му, TX1, който използва същия двигател на Nissan, отговаря само на Euro 2, но повечето собственици не са склонни да се отърват от техните много надеждни и икономични Fairways. В условията на натиск от страна на търговията, TfL позволи да бъдат разработени различни системи за преобразуване, които да могат да се монтират на двигателя на Nissan, за да го приведат в съответствие. Това са турбокомпресор STT Emtec Clean Cab и системата за рециркулация на отработените газове на Van Aaken.

На пътя оставаха само 80 кабинки с двигатели на Austin и Rover, което затрудни развитието им. Въпреки че някои собственици на по-старите Fairways са се отървали от тях, много собственици са избрали да харчат почти 2 000 паунда при преобразуването на кабините си, вместо да купуват нов или второстепенен TXII, който се счита за много ненадежден. В края на 2009 г. само шест от по-ранните кабини с двигатели с Rover и Austin останаха в експлоатация на улицата, повечето от които покриваха повече от един милион мили.