САЩ спира кредитите при купуване на електромобили?
Ще расте или ще бъде унищожен пазарът в Щатите?
Републиканският данъчен план на Белия дом ще отреже данъчния кредит за купувачите на електрически автомобили, като се справи с амбициите на Tesla и други производители, които се опитват да придадат на зараждащата се технология привлекателност, съобщава USA TODAY.
В момента в САЩ действа субсидия във вид на данъчно облекчение за всички електромобили и хибриди, които се зареждат от електрическата мрежа. Сумата зависи от размера на батериите и варира от $2500 до $7500. Преструктурирането на данъка, предложено преди ноември, ще премахне данъчния кредит до $7500, който в момента се предлага на купувачи на автомобили като Tesla Model 3, Chevrolet Bolt и Nissan Leaf.
Данъчният кредит се разглежда като решаващ за технологиите, които в момента са по-скъпи от съпоставимите автомобили с вътрешно горене.
Битката за ранното прекратяване на кредита в САЩ за закупуване на електрическа кола влезе в нов ред от средата на ноември.
HR1, предложеният в Камарата на представителите проект за данъчни облекчения, ще прекрати кредита към 31 декември.
Версията в Сената на САЩ на законопроекта за данъчна реформа, внесена в края на четвъртък 13 ноември, обаче, запазва кредита.
Стив Гореъм е говорител по въпросите на околната среда, бизнеса и обществената политика и автор на новата книга „Извън зелената кутия: преосмисляне на устойчивото развитие“.
Според него – публикация в heartland.org – „Зелените защитници на „електрификацията“ вече атакуват сметката за загубата на субсидията. Но е ясно, че повечето американци не искат електрически автомобили…
…Малко хора ще купят електрическа кола поради добре документираните недостатъци на високата цена, краткия диапазон на шофиране, малката носеща способност, липсата на станции за зареждане, дългите срокове за зареждане и скъпите батерии, които трябва да бъдат заменени след пет години…
…Държавите, провинциите и националните правителства трябва да плащат на гражданите да преминат от традиционните автомобили към електричеството в опит да спасят планетата.
Но в лицето на слабото търсене на електрически автомобили, дори и със силни стимули, правителствата сега се стремят да принудят хората да се откажат от традиционните коли…“
Осем години администрацията на Обама популяризира електрическите автомобили. Конгресът прие Американската акция за чиста енергия и сигурност през 2009 г., която предостави $7500 данъчен кредит за покупка на нов plug-in електрически автомобил. Екипът на Обама представи „EV Everywhere Challenge“ и „Challenge Charging Workplace“ за популяризиране на електричеството. Неговата администрация също плати повече от $5 млрд. в безвъзмездни средства и гаранции по заеми за изследвания на електрически автомобили и батерии.
Калифорния добавя намаление на превозно средство от $1500 за plug-in хибрид и $2500 за батерийно електрическо превозно средство. Щатът е предоставил почти $500 млн. отстъпки за купувачи на електрически автомобили от 2012 г. насам. Програмата на Калифорния за нулеви емисии (ZEV) в Калифорния изисква от производителите на автомобили да произвеждат все повече електрически автомобили или да бъдат глобявани. Други девет щати – Мейн, Мериленд, Масачузетс, Ню Джърси, Ню Йорк, Орегон, Роуд Айлънд и Върмонт – са приели ZEV стандартите, които също предоставят отстъпки за закупуване на електрически автомобили, данъчни кредити или освобождаване от данък върху продажбите.
Но е ясно, че повечето американци не искат електрически автомобили. През 2016 г. продажбите на леки и лекотоварни автомобили в САЩ са се увеличили до 17,6 млн. бройки. След осем години промоции, субсидии, мандати и данъчни кредити от страна на администрацията на Обама и страните от ZEV, продажбите на хибридни електрически автомобили (PHEV) възлизат само на 159 000 бройки през 2016 г., по-малко от един процент от продажбите на леки автомобили в САЩ. При ниски цени на бензина, малките камиони и SUV нараснаха до 63% от продажбите на нови леки автомобили, пише Стив Гореъм…
Трудно е да се каже точно какво ще се случи с продажбите на ЕV в национален мащаб, ако кредитът отпадне, но Bloomberg разглежда какво се е случило на държавно ниво, когато бяха оттеглени допълнителни кредити в Грузия. Държавата прекрати данъчния си заем $5000 долара за електрически автомобили през юни 2015 г. Продажбите се разбиха от 1400 електрически автомобила в цялата страна до по-малко от 100 на месеца след подмяната на стимула…
За първите 9 месеца на 2017 г. в Щатите са продадени общо 142 471 зареждащи се хибриди и електромобили, като това е ръст с около 30% в сравнение със същия период на 2016 г. Най-търсените модели са Tesla Model S, Chevrolet Volt, Tesla Model X, Toyota Prius Prime и Chevrolet Bolt.
Без облекчение, обаче, пазарът на електромобили в САЩ не само ще престане да расте, но и бързо ще бъда унищожен…