100% Partner, 100% електрически
Partner Electric предлага всичко, на което гамата Partner дължи успеха си, а именно стил, модулност, практичност, най-добър в сегмента товарен обем, заедно с удобството на електрическата система за задвижване. Представен за първи път на автомобилния салон в Брюксел през януари 2013, новият Partner Electric се продава от второто тримесечие на годината.
Умишлено даваме повече информация за модела, тъй като много от подробностите хвърлят светлина върху повече от съвременните възможности на електромобила и начините на управление и ползване на този тип превозно средство.
Автономия
Автономията-пробег от 170 км в стандартен европейски цикъл на движение (NEDC) нарежда Partner Electric сред най-добрите представители на сегмента.
Резултатът се дължи на :
• двойно възстановяване на енергията: освен традиционното възстановяване при намаляване на скоростта – при отнемане на газта – има и такова по време на спиране, което осигурява допълнителни 10% автономия, според вида на маршрута.
• рекорден електрически капацитет от 22,5 квтч, комбиниран с ефективно управление на енергията.
• по-голяма аеродинамика, благодарение на добавянето на обтекател при радиаторната решетка, екраниране под каросерията и тасове.
• максимална скорост 110 км/ч, достатъчна предвид начина на използване на Partner Electric.
Удобно презареждане във всяка ситуация
За да улесни клиентите си, Partner Electric предлага 2 начина за зареждане на батериите :
• бързото зареждане чрез специално зарядно устройство, захранвано с трифазен ток (380V), се извършва на 50% за 20 минути и на 80% за 30 минути.
• специалният кабел за това зареждане, свързан с устройството, се включва в контакта от лявата страна на автомобила.
• нормалното зареждане става с еднофазен ток 230V, като кабелът се включва в домашната електрическа мрежа и в контакта от дясната страна на автомобила :
– Може да се използва стандартен или обезопасен контакт, благодарение на „интелигентния“ кабел, който идентифицира типа контакт и автоматично адаптира силата на тока (до 14 А според контакта и страната). При 14 А пълното зареждане се извършва за 8ч30.
Или
– Стенно зарядно устройство в домашни условия или обществена зарядна станция с 16А чрез кабел, който се доставя отделно (опция). Пълното зареждане се извършва за 7ч30.
Динамика и удобство
Partner Electric разполага с електрически двигател, който гарантира забележителни динамични показатели, с мощност 67 к.с. и въртящ момент 200 Nm, на разположение от 0 до 1500 об/мин. Комбиниран с редуктор с една предавка, той гарантира динамичен старт и гъвкавост още при потеглянето и през всички фази на ускоряване, без да се налага смяна на предавки.
Потенциометърът в таблото показва временно нивото на разхода или възстановяването на енергията (при отнемане на газта или при натискане на спирачките), а допълнителният датчик показва нивото на консумация на отоплението или климатика.
Функцията помощ при потегляне по наклон (Hill Assist), предлагана серийно със системата ESP, заедно с големия въртящ момент на двигателя, позволява лесно потегляне при наклон до 25%.
Управлението
Икономичният стил на управление на Partner Electric се постига интуитивно :
• Потенциометърът, който се вижда добре в лявата част на таблото, показва временно нивата на разход на енергия и на възстановяване на енергия при намаляване на скоростта и спиране, чрез стрелка, която се движи в оцветени зони :
o зелена : управление, което позволява минимален разход на енергия,
o бяла : неикономично управление,
o синя „зареждане“ : възстановяване на енергия.
• Датчик за допълнителен разход, новост в сегмента : показва консумацията на енергия на отоплението или климатика чрез стрелка, която се движи в оцветени зони. Зелената зона означава най-ниското ниво на разход на допълнителна енергия, а червената най-високото.
• Информация за допълнителната автономия, получена благодарение на режима „ЕСО“ на системата за отопление / климатизация, също новост в сегмента. На централния дисплей се изнася още общата оставаща автономия, както и средният разход в квтч/100км или км/квтч.
• Датчикът за енергия, горе в средата на бордното табло, показва нивото на заряд в батерията. От момента, в който останат 20% резерв от енергия, водачът е информиран, за да управлява по-лесно и безопасно края на автономията :
• при 20% резерв, индикаторът на датчика светва постоянно, а мощността на отоплението постепенно намалява,
• при 10% резерв, светва индикатор, мощността намалява, исканото ускорение не се осигурява и автомобилът се движи с много ниска скорост.
Обезопасяването
Частите на батерията се намират в 2 кутии, разположени под пода, от двете страни на задната ос, което допринася за разпределението на масите, снижава центъра на тежестта и гарантира добра динамична стабилност на автомобила. За тази стабилност допринася и серийното оборудване – освен АBS с Електронен разпределител на спирачното усилие и Помощ при внезапно спиране – Partner Electric е оборудван с Електронно управление на стабилността (ESP), новост в сегмента,
При отпускане на спирачките, кинетичната енергия на колелата вкарва двигателя в режим генератор на електричество и осигурява „моторна спирачка“, по-силна от тази на ДВГ. По този начин, ефективността на спирането е гарантирана от фазата възстановяване на енергията и стандартната спирачна система.
Кутиите са монтирани в най-устойчивата на челен удар зона и са изработени от полимер усилен със стъклофибър. Конструкцията включва стоманени греди, захванати за усилващи елементи в задната част на пода, които предпазват кутиите при страничен или заден удар и увеличават устойчивостта на самия под. Всяка отделна клетка (общо те са 80) на батерията е защитена с иноксова стомана, като постоянно се следи нейната температура, напрежението и силата на тока.
Зареждането в домашната електрическа мрежа със заземяване се извършва с обезопасен кабел, защитен чрез модул, който осигурява електронен контрол на непрекъснатостта на линията за заземяване и може да прекъсне зареждането в случай на аномалия.
Следенето на зареждането, бързо или нормално, е осигурено едновременно от датчиците за напрежение и за температура на клетките и от диалога между специалния компютър на кутията на батерията и този на зарядното устройство с главния компютър (мозъка на автомобила), който прекратява зареждането в случай на аномалия.
Батерията
Partner Electric разполага с литиево-йонна батерия последно поколение с висока енергийна плътност и капацитет от 22,5 квтч. Тя позволява съхранение на повече енергия на килограм и единица обем.
Освен това, тази батерия няма ефект памет. Може да бъде презареждана дори частично без да е необходимо да се извършват редовни пълни разреждания.
Състои се от 80 клетки с номинално напрежение 3,75 V, групирани в 5 модула с по 16 клетки.
Батерията е монтирана много рационално под формата на 2 кутии под пода на автомобила, от двете страни на задния мост (3 модула в предната кутия и 2 в задната).
Всеки модул разполага с 2 CMU (Cell Monitor Unit), които управляват температурата, напрежението и силата на тока на всяка клетка.
Батерията разполага с модул BMU (Battery Management Unit), който управлява цялостното й функциониране и оптимизира енергийната ефективност, която гарантира по-голяма автономия на автомобила.
По време на движение, инверторът трансформира постоянния ток 300V от батерията в променлив 300V, за да се захрани електродвигателят. Именно той управлява двигателя по време на движение и във фаза възстановяване на енергия.
Двигателят е реверсивен. При закъснение, той генерира променлив ток, трансформиран от инвертора в постоянен, за да се зареди батерията (режим генератор).
При нормално зареждане, вграденото зарядно устройство трансформира променливия ток 230V в домашната електрическа мрежа в постоянен 300V, за да се зареди батерията.
При бързо зареждане, зарядната станция доставя директно напрежение и постоянен ток за зареждане на батерията. Тя включва зарядно, захранвано с трифазен ток 380V. Батерията на автомобила се захранва с монофазен постоянен ток.
Зареждането се следи и управлява чрез диалога между главния компютър в автомобила и компютъра на станцията. То спира автоматично при достигане на 80% от пълния заряд. Може да се извърши втора фаза на зареждането (след първата до 80%), която води до 100% зареждане, но протича по-бавно, за да се спази максималният волтаж на всяка клетка на батерията.