Архив

Германските градове могат да забраняват по-старите дизели веднага

Това потвърди върховният административен съд на Германия AR-180519776.jpg&q=80&MaxW=300&cci_ts=20180519050655неотдавна

Reuters

Берлин – Германските градове имат право да забранят по-стари дизелови автомобили по улиците незабавно, за да доведат до равнището на замърсяване на въздуха в съответствие с правилата на Европейския съюз, потвърди върховният административен съд на Германия неотдавна.

Решението идва ден след като Европейската комисия подаде жалба до най-висшия съд в Европа срещу Германия заради повтарящия се неуспех да защити качеството на въздуха в градовете си.

Детайлите на германското решение ще добавят натиск върху автомобилните производители да предоставят хардуерни поправки за замърсяващи дизелови модели. Изследователската фирма Evercore ISI заяви, че това може да струва на индустрията 14,5 милиарда евро (17,1 милиарда долара).

Германия отвори вратата за забрана на дизеловите горива през февруари, когато позволи на екологичните групи да съдят градове, които не успяват да наложат европейските правила за чист въздух, въпреки силното лобиране, за да се противопоставят на забраните на автомобилните производители.

Traffic signs which ban diesel cars are installed by workers at the Max-Brauer Allee in downtown Hamburg, Germany May 16, 2018. REUTERS/Fabian Bimmer

Пътни знаци, ограничаващи движението на дизелови автомобили, които поставят в Хамбург. 16 май 2018. REUTERS

Десетки германски градове, включително Хамбург, Мюнхен и Щутгарт, надхвърлят ограничението на ЕС за азотен оксид (NOx), за който е известно, че причиняват респираторни заболявания.

В изявление от 30 страници относно решението, вече публикувано преди време, административният съд в Лайпциг заяви, че не трябва да има гратисни периоди за забрана на шофирането.

Европейските производители на автомобили инвестираха сериозно в дизеловите двигатели, които произвеждат по-малко въглерод, причиняващ глобалното затопляне, отколкото бензиновите двигатели, но повече от другите замърсители, обвинявани в причиняване на болести.

Пътят на Германия да позволи на градовете да забранят дизеловите двигатели от улиците може да има широки последици за бъдещето на индустрията.

Забраните у дома на някои от най-големите производители на автомобили в света са още един удар за сектора и притеснение за правителството на канцлера Ангела Меркел, което е изправено пред критики за тясните си връзки с индустрията.

Незабавните забрани за шофиране по главните пътища или пътни участъци биха били легитимни и биха могли да засегнат всички модели, с изключение на тези, които отговарят на най-новите стандарти за емисии Euro 6, се казва в решението.

От 15 милиона дизелови автомобили по немските пътища, само 2,7 милиона са оборудвани с технология Euro 6, която е въведена през 2014 г.

За по-широки градски зони, обхващащи множество главни пътища и странични улици, съдът препоръча поетапно въвеждане на забрани, като се започне с по-стари автомобили, отговарящи на стандартите за емисиите на Euro 4. Стандартът Euro 4 беше заменен с Euro 5, който започна през 2009 г.

Лайпцигският съд заяви през февруари, че превозните средства от Euro 5 не трябва да бъдат забранени до 1 септември 2019 г. Търговците и някои жители също трябва да бъдат освободени.

Вторият по големина град – Хамбург, неотдавна заяви, че е започнал да поставя знаци за налагане на забрана за шофиране на по-стари дизелови автомобили, като местните власти очакваха ограниченията да започнат да влязат в сила в края на този месец.