Toyota Prius
Toyota Prius е първият сериен и най-успешен автомобил в света до днес с хибридно задвижване, комбиниращо електромотор с двигател с вътрешно горене. „Автомобил на годината за Европа” за 2005 г. При появата на Prius клиентите го купуват, защото е Toyota. Днес хората избират Toyota, защото произвежда и Prius. Моделът прави впечатляваща PR-компания.
В основата му е вложен забравен изобретен много отдавна – сега поизровен от прахта механизъм, изобретен от трима доктори на техническите науки – Барух Бергман, Джорд Гелб и Нийл Ричардсън, работили в края на ХХ в. в отдела за разработки на инженерингова компания в САЩ. Създадената механика се вмества в задвижването на хибридините коли, за да може да се съчетае едновременното прилагане на горивен мотор и електродвигател, и да се предава тяхната мощност на осите и колелата. За пръв път тя намира място в Prius. В основата стои планетарният механизъм PSD (Power Split Device), състоящ се от три основни части – назъбена откъм вътрешната част пръстеновидна „корона”, „слънчево” концентрично вътрешно зъбно колело и разположени върху тях „сателитни” зъбни колела с оси, свързани с общо „водило”.
Продажбите Prius до април 2008 г. достигат 1 028 000 автомобила. Очаква се от 2010 г. Toyota да продава годишно по 1 млн. коли от този хибрид. Във връзка с конкуренцията от страна на Honda, през 2009 г. цената на модела се намалява. Компанията отваря нов завод за новото поколение на хибрида си в Тупело, щата Мисисипи за $300 млн. Взето е решение моделната линия да се превърне в отделна дъщерна марка. Работи се и по минимодел, компактен семеен автомобил и малък SUV.
Третото поколение на първия по рода си сериен модел в света, появил се 12 години преди това, дебютира дългоочаквано през 2009 г. в Детройт. То е петместен „хечбек”, с предно предаване и безстепенна трансмисия. Има разход 4,7 л на 100 км, двигател с обем 1,8 л и мощност 98 к. с., в комбинация със системата Hybrid Synergy Drive в три режима на движение – на бензин, електричество и комбиниран. Електродвигателят добавя още 59 кВт, с което мощността общо става 137 к. с. Максималната скорост е 180 км в час.
През април, май и юни 2009 г. Prius е №1 в продажбите в Япония. Toyota стартира и своята програма с „600 Prius” plug-in хибридно-електрически автомобили първо на местния си пазар. Акумулаторите могат да се зареждат и от електрическата мрежа. Представя се и първото поколение на литиево-йонните батерии на концерна, които позволяват пробег от 13 мили със скорост 60 мили в час – доста добра бързина на движение – напълно на ток. За по-дълги разстояния се прилага хибридното задвижване. На специален монитор на арматурното табло на автомобила в купето се дава информация колко често се зарежда колата и къде, кога батериите са максимално заредени и продължителността на пътуването на различните режими на движение.
При много от хибридите се използва системата наречена „Старт-Стоп”, която допълнително щади природата. При спиране на светофар, знак стоп на кръстовище или в задръстване, тя гаси бензиновия двигател, ако е включен, и след това го пали лесно при тръгване. Това носи не само икономии, но и вредните емисии при престоя в спряно положение изобщо липсват. Така познатите задимени от бълващи опасни газове уаспуси на коли кръстовища скоро ще бъдат по-чисти и там ще може по-спокойно и безвредно да се диша.
Несъмнено сред всички производители на автомобили японската Toyota набра най-голяма преднина. Автомобилът FT-CH, показан през януари 2010 г. на автосалона в Детройт, където се оказа днешната Мека на най-новите технологии, е концептуален и маркира следващо стъпало в амбицията на фирмата да представи по-широка гама хибридни коли. Той е от малкия клас автомобили, който е изключително маневрен. Още в началото на 2010 г. марката планираше до пуска по милион от тези коли. Използват се най-ново поколение никел-метални хидридни батерии. Производството е съвместно с водещата японска компания „Панасоник Енерджи”.
Продажбите на Prius вървят отдавна в България, такава кола кара и британският посланик в София с номер 1 на посолството, а има и зелени символично таксита, за разлика от традиционните узаконени жълти, от този модел, които возят пътници по столичните булеварди и улици.