Близо една трета от продажбите в Норвегия през 2018 г. бяха електрически

Ще се спрат ли продажбите на превозни средство на изкопаеми горива?

Електрически автомобили се зареждат в Осло през януари 2019 г.

Електрически автомобили се зареждат в Осло през януари 2019 г.

Reuters

ОСЛО – Почти една трета от новите автомобили, продадени в Норвегия миналата година, бяха чисто електрически, нов световен рекорд, тъй като страната се стреми да прекрати продажбите на превозни средства, работещи с изкопаеми горива, до 2025 г.

В опит да се намалят въглеродните емисии и замърсяването на въздуха, Норвегия освобождава автомобили с батерии от повечето данъци и предлага предимства като безплатен паркинг и точки за зареждане, за да ускори преминаването от дизелови и бензинови двигатели на електрически.

Независимата Норвежка пътна федерация (NRF) заяви в първите дни на Новата година, че електрическите автомобили са нараснали до 31,2% от всички продажби през миналата година, от 20,8% през 2017 г. и само 5,5% през 2013 г., докато продажбите на бензинови и дизелови автомобили паднаха.

„Това беше една малка крачка към целта до 2025 г.“, когато норвежкият парламент иска всички нови автомобили да бъдат освободени от вредни емисии, каза на конференция Ойвинд Солберг Торсен, ръководител на NRF.

Все пак той предупреди, че предстои дълъг път, тъй като две трети от почти 148 000 продадени автомобили през 2018 г. в Норвегия се захранват с изкопаеми горива или са хибриди, които имат както батерия, така и двигател с вътрешно горене.

Данните за продажбите консолидират водещата роля на Норвегия в продажбите на електрически автомобили на глава от населението, част от опита на най-големия производител на петрол и газ в Западна Европа да се трансформира в по-зелена икономика.

Международната агенция по енергетика (IEA), използвайки малко по-различен критерий за електрически превозни средства, включващи хибриди, показа, че делът на Норвегия от такива автомобили е 39% през 2017 г., далеч преди второто място на Исландия с 12% и Швеция на шест процента.

За разлика от тях, тези електрически автомобили са имали дял от 2,2% в Китай през 2017 г. и 1,2% в САЩ, показват данните на IEA.

Усъвършенстваната електрическа кола на Leaf на Nissan беше най-продаваният автомобил в Норвегия миналата година, докато други най-продавани автомобили като цяло варираха от малки BMW и Volkswagen до пълноразмерни седани и електрически SUV от Tesla.

Продажбите на чисти електрически автомобили са се увеличили с 40% до 46 092 през 2018 г., докато продажбите на дизелови модели са паднали с 28%, а бензиновите автомобили са с 17%, а хибридите, които не могат да бъдат включени, са паднали с 20%.