Renault и Nissan постигат сделка за затягане на надзора

 

Френският министър Льо Мьоре подкрепя засилването на съюза

Завод Renault в Москва. Bloomberg

Завод Renault в Москва. Bloomberg

The New York Times

Renault обяви в четвъртък, че е уредил основен спор в затруднените си отношения с Nissan в навечерието на основната среща на акционерите на Nissan през следващата седмица в Япония, като чрез сделката се надява, че двете страни ще могат да се съсредоточат върху укрепването на най-големия автомобилен съюз в света.

Компаниите се сблъскаха с плана на Nissan, който трябваше да бъде представен на срещата, за укрепване на корпоративното управление след ареста на Карлос Госн, бивш шеф на съюза Nissan-Renault-Mitsubishi. Жан-Доминик Сенърд, председател на Renault, каза, че ще откаже да подкрепи промените, ако на Renault не бъде предоставено по-голямо представителство в три създадени комисии за затягане на контрола над Nissan.

Renault обяви в четвъртък, че Nissan е изпълнил изискванията си, като е позволил на Тиери Болор, главен изпълнителен директор на Renault, да седне на един от трите панела, а г-н Senard на друг.

Renault заяви, че „приветства решението на Nissan да предостави на представителите на Renault място в комисиите на борда на Nissan”.

„Споразумението, постигнато по отношение на присъствието на Renault в новото управление на Nissan, потвърждава духа на диалог и взаимно уважение, което съществува в рамките на съюза.“

По-късно, Nissan направи изявление със задачите на комисията, с предстоящо одобрение от съвета, което показва, че г-н Сенард ще бъде в комисията по номинациите и г-н Болор в одитния комитет.

Сделката облекчава напрежението в Nissan, който сега ще получи подкрепата на Renault, за да създаде управителни комитети на ниво съвет, които да контролират номинациите на директорите, възнагражденията на изпълнителната власт и одиторските въпроси.

Споразумението е знак, че съюзът, който включва и Mitsubishi Motors в Япония, се опитва да стабилизира своята администрация. Но се подчерта, че и двете компании са били заинтересувани от жизненоважния бизнес на строителството и продажбата на автомобили, седем месеца след като господин Госн е свален от власт.

Renault също се успокоява от внезапния срив на това, което се очакваше да бъде трансформираща сделка за сливане този месец с Fiat Chrysler, който оттегли офертата си, след като френското правителство, притежаващо 15% от Renault, поиска редица отстъпки. Правителството от своя страна заяви, че се стреми да забави гласуването по сделката, за да гарантира, че Nissan е напълно информиран.

Сенард, който миналата седмица в Париж побърза да се оттегли по време на обширна среща на акционерите на Renault с френското правителство, като заяви, че ще защитава интересите на Renault на всяка цена.

На срещата той обясни също, че ще откаже да подкрепи плановете на Nissan за новите управителни комитети, ако Nissan не позволи на двама служители на Renault да влязат в тях. Бордът на Renault има двама служители на Nissan, така че беше справедливо Nissan да му се отплати, каза той.

Изявлението на г-н Сенард, обявено малко след предлагане сделката с Fiat, разгневи главния изпълнителен директор на Nissan, Хирото Сайкава, който нарече поведението на Renault „за съжаление“. Отношенията между г-н Сайкава и г-н Сенард вече се влошиха, след като Renault предложи сливане от двете компании, нещо, което Nissan категорично отхвърли.

Финансовият министър на Франция – Бруно Льо Мьоре, маневрира да закърпи отношенията с Nissan. В последните дни г-н Льо Мьоре е в очакване на офанзива във френските медии, като излъчва радио и телевизионни предавания, за да подчертае значението на отношенията на Renault с Nissan и необходимостта от укрепване на съюза.

Той публично призова г-н Сенард да подкрепи реформите в управлението на Nissan. Г-н Льо Мьоре дори намекна, че френската държава може да обмисли намаляване на дела си в Renault, ако това ще доведе до „по-солиден“ съюз.

Г-н Льо Мьоре също изрази надежда, че изглаждането на отношенията с Nissan може да отвори вратата за подновяване на преговорите между Renault и Fiat Chrysler. И двете компании заявиха, че това е малко вероятно да се случи.

Майкъл Манли, изпълнителен директор на Fiat Chrysler, бе забелязан в Париж през уикенда. Дори и така, той не се срещна с ръководителите на Renault, според двама души, които познават ситуацията.