Архив

Една легенда навърши 60

Автомобилната икона Mini е на пазара от 26 август 19591280px-1959_Morris_Mini-Minor_Heritage_Motor_Centre,_Gaydon

Mini – MINI е легендарен британски модел малък автомобил, от който от само от 1959 г. до 2009 г. са произведени 5,9 млн. броя. В своеобразната класация за най-влиятелна кола на 20 век Mini се нареди на второ място след Ford  Т.

През годините Mini се произвежда като Austin и Rover, а сега новоразработеният автомобил под това име – „под шапката” на  BMW.

През 1952 г. директорът на Austin Motor Company – Ленард Лорд, прави отдавна планираното сливане с Morris Motors.В резултат на това се създава ново дружество British Motor Corporation (BMC). Настъпилата в периода 1956 – 1957 г. „Суецка криза“, която е свързана с проблеми в доставките на гориво, поставя задача на конструкторите да направят икономичен автомобил.

През 1956 г. се създава работна група от осем човека, която се състои от двама конструктори, 2 студенти инженерни специалности и 4 чертожника. Групата е ръководена от конструктора Алекс Исигонис. Проекта носи наименованието ADO 15 (Amalgamated Drawing Office project number 15 – Обединено конструкторско бюро № 15). На екипа е поставена задача да се създаде колкото се може по-малък автомобил.

1280px-Morris_Mini-Minor_1959На 17 юни 1959 г. управителят на BMC Ленард Лорд за първи път публично разкрива подробностите за новият модел автомобил.Той съобщава,че новият модел е минал тестовете и е готов да излезе на пазара. Корпорацията започва да изгражда нови производствени площадки и оборудване за производството на автомобила. Обемът  на инвестициите надхвърля 10 милиона фунта стерлинга.

Автомобилът е представен на 18  август 1959 г.  Името му е Austin Mini Seven или Morris Mini Minor.

Двигателят му, в един блок със скоростната кутия, е разположен отпред напречно и задвижва предните колела. Междуосието е  от само 2203 м, при обща дължина на автомобила 3050 м.  Ширината е           1397 мм. Височината 1346 мм. Масата – 617-686 кг. Двигателят е 4-цилиндров от 848 куб. см с мощност 34 к. с. Колелата имат независимо ластично окачване.

Официалното начало на продажбите на автомобила е на 26 август 1959 г. Сглобяването на автомобилите става  в два завода в град Каули (Оксфорд) и в Лонгбридж (Бирмингам).

Революционната и запомняща се кола с 2 врати е конструирана от сър Алекс Исигонис за компанията-производител BMC. Произвеждана е в Лонгбридж и Коули (Великобритания), а по-късно и в Австралия, Белгия, Венецуела, Италия, Португалия, Испания, Уругвай, Чили и Югославия.