Една легенда навърши 60
Автомобилната икона Mini е на пазара от 26 август 1959
Mini – MINI е легендарен британски модел малък автомобил, от който от само от 1959 г. до 2009 г. са произведени 5,9 млн. броя. В своеобразната класация за най-влиятелна кола на 20 век Mini се нареди на второ място след Ford Т.
През годините Mini се произвежда като Austin и Rover, а сега новоразработеният автомобил под това име – „под шапката” на BMW.
През 1952 г. директорът на Austin Motor Company – Ленард Лорд, прави отдавна планираното сливане с Morris Motors.В резултат на това се създава ново дружество British Motor Corporation (BMC). Настъпилата в периода 1956 – 1957 г. „Суецка криза“, която е свързана с проблеми в доставките на гориво, поставя задача на конструкторите да направят икономичен автомобил.
През 1956 г. се създава работна група от осем човека, която се състои от двама конструктори, 2 студенти инженерни специалности и 4 чертожника. Групата е ръководена от конструктора Алекс Исигонис. Проекта носи наименованието ADO 15 (Amalgamated Drawing Office project number 15 – Обединено конструкторско бюро № 15). На екипа е поставена задача да се създаде колкото се може по-малък автомобил.
На 17 юни 1959 г. управителят на BMC Ленард Лорд за първи път публично разкрива подробностите за новият модел автомобил.Той съобщава,че новият модел е минал тестовете и е готов да излезе на пазара. Корпорацията започва да изгражда нови производствени площадки и оборудване за производството на автомобила. Обемът на инвестициите надхвърля 10 милиона фунта стерлинга.
Автомобилът е представен на 18 август 1959 г. Името му е Austin Mini Seven или Morris Mini Minor.
Двигателят му, в един блок със скоростната кутия, е разположен отпред напречно и задвижва предните колела. Междуосието е от само 2203 м, при обща дължина на автомобила 3050 м. Ширината е 1397 мм. Височината 1346 мм. Масата – 617-686 кг. Двигателят е 4-цилиндров от 848 куб. см с мощност 34 к. с. Колелата имат независимо ластично окачване.
Официалното начало на продажбите на автомобила е на 26 август 1959 г. Сглобяването на автомобилите става в два завода в град Каули (Оксфорд) и в Лонгбридж (Бирмингам).
Революционната и запомняща се кола с 2 врати е конструирана от сър Алекс Исигонис за компанията-производител BMC. Произвеждана е в Лонгбридж и Коули (Великобритания), а по-късно и в Австралия, Белгия, Венецуела, Италия, Португалия, Испания, Уругвай, Чили и Югославия.